خبرگزاری کار ایران

کلانتری:

مازوت استفاده نکنیم ناگزیر به خاموشی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۱۱۴

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم.

به گزارش ایلنا، در گفتگوی امروزدر برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» درباره آلودگی هوای کلان‌شهرهاو نگرانی‌های پیرامون این مسئله با دکتر عیسی کلانتری صحبت شد و او در این‌ باره گفت:در حال حاضر علت اصلی آلودگی هوا، افزایش غلظت ذرات معلق 2.5 میکرون است که عامل اصلی آن استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه گازوییل و مازوت در خودروهای دیزلی مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده و استفاده از مازوت در صنایع سنگین و نیروگاه‌هاست. همچنین طبق گفته وزیر نفت مصرف گاز از سال گذشته 15% افزایش داشته که علت اصلی آن بیماری کرونا بوده زیرا بر اساس توصیه‌های بهداشتی در ادارات و منازل و مراکز تجاری در و پنجره‌ها برای تهویه هوا باز بوده و این باعث هدر رفتن انرژی شده.

وی افزود اکثر نیروگاه‌هامی‌توانند از مازوت استفاده کنند،اماپیش‌ازاین قرار بر این بوده که نیروگاه‌هایی که در حاشیه کلان‌شهرها هستند تا حد امکان از استفاده آن بپرهیزند.

 البته عمدهاین آلودگی‌ها به دلیل رفت‌وآمدکامیون‌ها و اتوبوسهای فرسوده داخل شهر است که قاعدتاً پلیس راهنمایی و رانندگی باید جلوی آن را بگیرد. بیش از 50% اتوبوس‌هایدرون‌شهری ما مستهلک هستند که طبق تصمیمات گرفته‌شده باید توسط مدیریت کنترل شود.

وی در ادامه گفت: آلودگی هوا در چند روز اخیر به بالای 150 رسیده که به‌طورکلی برای همه ناسالم استالبته ما همیشه زمستان‌ها با این مشکل روبه‌روبوده‌ایم اما وزیر نفت گفته است که برای تولید 5000 مگاوات برق کشور مجبور است از مازوت استفاده کند که چیزی حدود 9% از برق کشور است. اگر قرار است این مقدار مازوت استفاده نکنیم، ما ناگزیر به خاموشی هستیم. البته ما در زمان جنگ هم با ساعات خاموشی مواجه بودیم.

دکتر کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌ها در خصوص مالچ پاشی در مناطقی از کشور گفت: متأسفانه در طول 4 سال گذشته هنوز در کشور توانایی تولید مالچ جایگزین مالچ نفتی را نداشتیم و سازمان مراتع و جنگل‌ها در مواردی ناچار به استفاده از آن است و این کار تقریباً مثل استفاده از سوخت مازوت است.

وی با اشاره به برگزاری بازی دربی امروز در تهران اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد برگزاری این بازی بر عهده وزارت بهداشت است و اگر شاخص کیفیت هوا بالای عدد 150 باشد که برای عموم خطرناک است،وزارت بهداشت باید اعلام کند که آیا امکان برگزاری آن هست یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز