خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

تصویب ۱۳۹۱ مصوبه توسط شوراهای آموزش و پرورش در یک سال/ گاهی برگزاری جلسات بیش از نیاز بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۸۵۹

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از تصویب ۱۳۹۱ مصوبه در سال ۹۸ توسط شوراهای آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش با حضور شهریار فولادوند معاون وزیر ورئیس سازمان مدارس و مراکزغیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در سالن شهید علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. 

فولادوند با اشاره به تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: رسالت خطیر تربیت نیروی انسانی همواره یکی از مسئولیت‌های مهم آموزش و پرورش بوده زیرا نیروی انسانی یکی از بزرگترین منابع هر کشوری می‌تواند باشد. آموزش و پرورش ما هرچه بتواند در این زمینه بهتر عمل کند به نتایج بهتری جهت تربیت نیروی انسانی برای آینده دست خواهد یافت.

وی بیان کرد: در حال حاضر تلاش می‌شود یک مشارکت همگانی برای این امر صورت بگیرد و بحث آموزش و پرورش در صدر همت جمعی در جامعه قرار بگیرد. در این برهه نقش شوراهای آموزش و پرورش حائز اهمیت است که می‌تواند این نگاه را به نحو موثری، اجرایی کند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نقش خانواده در شوراها گفت: نقش خانواده و نظارت مردم در این راستا بسیار مهم بوده، ضمن اینکه حمایت‌های موثر دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اهمیت شورای آموزش و پرورش گفت: شوراهای آموزش و پرورش توانسته مانند یک بازی قدرتمند برخی گره‌ها را در کنار این وزارت خانه باز کرده و در حل مشکلات کمک کننده باشد.

فولادوند ادامه داد: تاکنون تعداد ۲۵۰ جلسه شورا توسط سی و یک اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد. در برخی مواقع در ادارات بیش از نیاز مصوب، جلسه تشکیل شده و حتی در این میان استان‌هایی داشتیم که عملکرد خوبی نداشتند و ما نیز به آن‌ها برای این نوع عملکردها تذکر دادیم. 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره جزییات برگزاری جلسات شورا گفت: استانداران و اعضای اصلی در استان‌ها در بیش از ۸۰ درصد جلسات حضور پیدا کردند. ۶۲۹۵ جلسه شورای آموزش و پرورش در سال ۹۸ در استان، منطقه و ناحیه تشکیل شده است. 

وی ادامه داد: بیش از ۲۵ هزار و ۴۷۴ مصوبات اجرایی و عملیاتی شده معرفی شده که نسبت به سال ۹۷ حتی یک درصد مصوبات بیشتر ابلاغ شده است. ۲۰ درصد مصوبات در حوزه آموزش، ۲۰ درصد در حوزه پرورشی و بیش از ۴۰ درصد در حوزه اداری و پشتیبانی بوده‌اند. 

فولادوند گفت: حدود ۱۱ درصد مصوبات هم فرا دستگاهی بوده، به عنوان مثال برای تشکیل مدرسه ترافیک و… مصوب شده‌اند. همچنین مصوبات پژوهشی نیز درصدی را به خود اختصاص داده‌اند​.

او افزود: طبق قانون باید ۵ درصد عوارض شهرداری ها جهت ساخت و ساز به آموزش و پرورش اختصاص داده شود. مصوبات متعددی در این زمینه در استانهای مختلف داشتیم که دربعضی استان ها این عوارض از یک تا ۵ درصد متغیر بوده است اما طبق اصلاحیه اخیر قانون شوراها این عدد به شکل ثابت روی ۳ درصد پیش بینی شده است.

فولاوند گفت: این ثبات می‌تواند تا حدی به نفع آموزش و پرورش باشد زیرا همه شهرداری ها خودشان را موظف به پیش بینی همین سه درصد خواهند کرد. در هماهنگی هایی که با وزارت کشور داشته ایم دامنه وصول عوارض شفاف و روشن شده است. دامنه مصادیق ماده ۱۳ روشن شد و تلاشی صورت می گیرد که به صورت الکترونیکی تحقق درآمدها را عینیت ببخشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سهم مدارس در انبوه سازی‌ها طبق ماده ۱۸ قانون شوراها تکلیف شده است. در این ماده، چهار تبصره وجود دارد که طبق آن هر شخصی که بیش از۲۰۰ واحد مسکونی بسازد  باید ساخت مدرسه هم پیش بینی کند یا هزینه آن را به آموزش و پرورش بدهد.

اخیرا این مصوبه مجددا در مجلس تصویب شد ولی پیش تر آن را حذف کرده بودند که مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود. این چهار تبصره در ماده ۱۸ می‌تواند به بهبود وضعیت فضاسازی آموزشی کمک کند.

وی در خصوص محل هزینه کرد درآمدهای شوراهای آموزش و پرورش گفت: محل هزینه کرد درآمدها مشخص است. ارائه خدمات آموزش و پرورشی از این جمله است. به عنوان مثال آنچه در ماده ۱۸ پیش بینی شده این است که درآمد حاصله از محل عوارض ها باید صرف ایجاد و تاسیس فضاهای آموزشی در مناطقی شود که انبوه سازان مبادرت به ساخت و ساز می کنند.

او افزود: درباره تبدیل به احسن کردن فضاها نیز هرساله در بودجه آمده که می توان اراضی دولتی مازاد تبدیل به احسن شده و هزینه ساخت و ساز فضاها در همان محل ها تامین شود. شرح هزینه هرکدام از مواد درآمدی، پیش بینی خواهد شد.

فولادوند در واکنش به حل پرونده‌های حقوقی اختلافی آموزش و پرورش در شوراهای آموزش و پرورش گفت: شان شورای آموزش و پرورش می‌گوید که به صورت مشورتی و حمایتی فعالیت کند و  شانیت آن رتق و فتق امور نیست، همچنین حل و فصل پرونده‌ها در آن پیش بینی نشده است.

معاون وزیرآموزش و پرورش درباره شبکه شاد اظهار داشت: اطلس یادیگری دانش آموزان در استان‌ها با حمایت جدی شوراهای آموزش و پرورش آماده شد. ما هیچ موضوع پنهانی نداریم و کاستی های موجود در مسیر شبکه شاد در شوراها مطرح می شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: هرساله آموزش و پرورش برنامه هایی برای شناسایی و فراهم کردن زمینه های تحصیل بازماندگان دارد. شوراهای آموزش و پرورش کمیته امداد، بهزیستی، بخشداری‌ها و غیره را موظف می کند هر دستگاهی به هرطریق نسبت به شناسایی و بازگشت کودکان بازمانده اقدام کنند.

فولادوند درباره طرح آبا گفت: این طرح از طرف سازمان مدارس غیردولتی برای کاهش بازماندگان از تحصیل اجرا می‌شود. فعلا در این طرح روی دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان تمرکز شده است. آموزش غیرحضوری امکان ترک تحصیلی را تشدید می‌کرد اما آموزش و پرورش تلاش کرد اطلس کاملی از دسترسی دانش آموزان به آموزش غیرحضوری تهیه کند.استان ها موظف شدند افراد بازمانده را شناسایی و با آنها تماس بگیرند و به تحصیل برگردانند.

فولادوند با بیان اینکه برخی دانش آموزان ابزار هوشمند یا اینترنت نداشتند که تلاش شد تا حد امکان شرایط لازم برای تحصیل آنها فراهم شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش برای تمام بچه ها در دوره های مختلف درسنامه یا به عبارتی خودآموز ساده ای تهیه کرد تا هرکسی دسترسی به آموزش مجازی ندارد از درسنامه های ارسالی استفاده کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری امر تربیت کودکان و مهدهای کودک به آموزش و پرورش و تکلیف صدور مجوز مراکز پیش دبستانی که عمده آن ها غیردولتی هستند گفت: تصویب شده است که سازمانی برای تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود که متولی برنامه ریزی، صدور مجوز و نظارت بر  فعالیت های دوره کودکی باشد اما جزئیات باید در اساسنامه تصویب شود که هنوز تصویب نشده است.

فولادوند گفت: ما هفت منطقه آزاد تجاری داریم که ۱۷ منطقه آموزش و پرورشی در اطراف آن هستند و یک اختلاف نظرهایی درباره اداره امور وجود دارد. از یک سو می گویند رئیس منطقه آزاد بالاترین مقام منطقه آزاد است و از یک سو قوانین ما می گوید فرمانداران بالاترین مقام هستند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: طبیعتا بر اساس قانون تشکیل شورا در اختیار رئیس منطقه آزاد تجاری است اما مشکلی که وجود دارد این است که در محل حاکمیت یک فرماندار یک منطقه آزاد و یک منطقه مشترک داریم از این رو برای انتخاب رییس آموزش وپرورش اختلاف پیش می‌آید. بر همین اساس یک آیین نامه به شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص داده شده است تا طبق قانون و در کنار پیشنهاداتی که ما ارائه کردیم دراین باره تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز