خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ناجا در نشست خبری:

شناسایی ۱۰ باند حرفه‌ای با ۱۶۴ عضو در حوزه شرط‌بندی و قمارآنلاین/ درخواست صدور اعلام قرمز اینترپل برای ۴ نفر از عاملان ترور شهید فخری‌زاده

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۸۵۲

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا گفت: مبارزه با قانون شکنان و اراذل و اوباش به جد در دستور کار پلیس است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سردار مهدی حاجیان» معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در نشست خبری که امروز دوشنبه بیست و دوم دی ماه در مرکز فرماندهی ناجا برگزار شد، گفت: اصحاب رسانه شرکای کاری ما در حوزه نظم و امنیت هستند. رسانه پل ارتباطی بین مردم و پلیس است.

وی ادامه داد: پلیس نیروی مسلح اجتماعی است که در بطن زندگی مردم حضور دارد از مرزهای کشور تا مرکز پلیس حضور دارد پلیس امروز جامعه محور است و نگاه پلیس در حوزه امنیت نگاه ایجابی است و نهادی است که علاوه براینکه با جرم براساس اختیارات قانونی خود برخورد می کند به دنبال علت های وقوع جرم نیز است. پلیس یک نهاد اجتماعی از مردم و برای مردم است و نگاه پلیس امروز پژوهش محور است و در تمام عرصه ها و ابعاد زندگی مردم نقش دارد.

سخنگوی ناجا با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: امروز پلیس، پلیس ولایتمدار، قانون‌مدار و قانون رفتار است و نگاه امروز پلیس این نیست که بگوید من مامور و معذور هستم بلکه خود را مأمور و مسئول می داند. پلیس از مردم و برای مردم و در خدمت مردم است.

سردار حاجیان تصریح کرد: ظهور و حضور پلیس باید توام با اقتدار باشد، اقتدار پلیس اقتدار جامعه و مردم است و مردم این را از پلیس مطالبه می کنند. باید تلاش کنیم تا به ویژگیهای پلیس در تراز انقلاب اسلامی برسیم. مقوله امنیت و تولید و حفظ امنیت از اقدامات شاخص پلیس است. در تولید امنیت همه نقش دارند اما در حفظ امنیت پلیس سکاندار است. امنیت بستر ساز توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و برای ترویج و تبلیغ دین نیاز به امنیت است و این وظیفه بر عهده پلیس است.

وی با بیان اینکه رویکرد امروز پلیس، رویکرد اجتماعی است، ادامه داد: پلیس با کمک مردم می تواند امنیت را به معنای واقعی تامین کرده و تعمیق ببخشد.

وی درباره انتظارات مردم از پلیس گفت: پلیس باید با کمک مردم امنیت را مردم محور کند و نگاهی که امروز در پلیس شکل گرفته برمشارکت مردم است. البته افراد معدودی قانون شکن هستند که می خواهند امنیت را خدشه دار کنند امنیت حق مردم است و پلیس اجازه نمی دهد امنیت مردم خدشه دار شود. پلیس مقتدر خواهد بود و براساس قانون عمل می کند و اجازه نمی دهد این امنیت که تلاش همه دستگاه‌ها است و برکشور حاکم است تحت تاثیر اقدامات قانون شکنانه افراد معدودی خدشه‌دار شود. مبارزه با قانون شکنان و اراذل و اوباش به جد در دستور کار پلیس است.

وی ادامه‌داد: براساس قانون مجازات اسلامی مشخص شده است که پلیس در جرایم مشهود بلادرنگ باید حضور پیدا کند و لذا این هم مطالبه مردم است. درقانون برای پلیس بیش از ۳۷ ماموریت تعریف شده و روزانه در هزار و ۹۰۰ نقطه  در موارد مختلف در مردم ارتباط دارد.

او با اشاره به شرایط کرونا در کشور گفت: پلیس در بحران کرونا بلافاصله منعطف شده و تغییر تاکتیک داد و  بخش اعظمی از مصوبات ستاد مقابله با کرونا از جمله اعمال محدودیتهای تردد در شهرها و جاده ها، در مرزها و همچنین محدودیت در فعالیت اصناف برعهده نیروی انتظامی بود.

وی با اشاره به اقدامات پلیس در ایام کرونا ادامه داد: تعداد زیادی از نیروهای ما در این ایام در جاده ها حضور داشتند در حالی که دستگاههای دیگر به صورت دو سوم و یک سوم فعالیت می کردند و ما برعکس به صورت کامل فعالیت می کردیم چرا که ما حافظ جان و مال مردم هستیم و بر این وظیفه می بالیم.

سردار حاجیان با بیان اینکه پلیس را باید با نگاه علمی تر دید،  تصریح کرد: پلیس نه تنها در پیشگیری بلکه در پیش بینی بزه نیز نقش دارد و به همین دلیل مرکز پژوهش های ناجا شکل گرفت. پلیس امروز از آخرین فنآوری ها استفاده می کند و قرارگاه هوشمندسازی پلیس راه اندازی شده است، چرا که مبنای کار ما مبنای پژوهشی و علمی است و در سریعترین زمان کشف جرم اتفاق می افتد.

معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: در حوزه فضای مجازی از ده سال پیش به تدریج زندگی در فضای مجازی شکل گرفت در همین بحران کرونا مردم به فضای مجازی کوچ کردند و تجارت و نقل و انتقال پول و تبلیغات در فضای مجازی صورت گرفت. ما نیز در آنجا وظیفه خود را مشخص کردیم و گفتیم باید ملجا و مأمن مردم در فضای مجازی باشیم. پلیس فتا امروز یکی از بهترین ها در منطقه است.

وی ادامه داد: اگر در چهارراه فیزیکی مامور ما حضور دارد در چهارراه فضای مجازی نیز حضور داریم و مردم را هوشیار می کنیم که در فضای مجازی آسیب نبینند. اپلیکیشن پلیس من نیز راه اندازی شده است و سایت معاونت اجتماعی در آینده نزدیک این امکان را دارد که تبادل ارتباط بین مردم و پلیس در آن صورت بگیرد.

او با اشاره به جرایم سازمان یافته گفت: نیروی انتظامی امروز در جرایم سازمان یافته نقش کلیدی در منطقه و بین الملل دارد. ما علاوه بر صیانت جامعه خودمان صیانت از جامعه جهانی را در مقابل جرایم سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر را برعهده داریم. ما در خط اول مبارزه با جرایم سازمان یافته هستیم. ۱۳ هزار شهید و جانباز در حوزه مواد مخدر از ابتدای انقلاب نشانه جدیت ایران برای مبارزه با قاچاق در این زمینه است و بهره آن را جامعه جهانی می برد و جمهوری اسلامی از جامعه جهانی صیانت می کند درحالی که قدرتهای مستکبر بعضاً ما را ناقض حقوق بشر می داند درحالی که در عمل ما حافظ حقوق بشر هستیم و این برای پلیس و جمهوری اسلامی ایران افتخار است که در مبارزه با جرایم سازمان یافته جدی است.

وی ادامه داد: درآمد حاصل از جرایم سازمان یافته برای تروریست استفاده می شود بنابراین ما با تروریست هم مبارزه می کنیم و باتوجه به اینکه عضو اینترپل هستیم امروز قدرت نیروی انتظامی در فرای مرزها است و مصداق آن استرداد مجرمانی است که پس از ارتکاب جرم از کشور فراری شدند اما باتوجه به حضور پلیس در اینترپل به کشور بازگردانده شده اند و ردیابی شناسایی و دستگیری مجرمان توسط پلیس در فرامرزها نیز ادامه دارد.

معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: پلیس یک حق اجتماعی است و مردم باید از این حق برخوردار بوده و یک پلیس مهربان و مقتدر داشته باشند.

وی درباره عملکرد ناجا درباره محدودیت های ۵۰ روزه طرح جامع مدیریت هوشمند  گفت: بیش از ۴۰۹ هزار نفر در این مدت در ۱۹۵۸ نقطه در سراسر کشور بکار گرفته شده اند.

وی ادامه داد: در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی در طرح توجیهی خودروهای که از مبدا خارج شده بودند یک میلیون‌۶۶۳ هزار خودرو توجیه شده و به مبدا بازگشتند و بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار پیامک برای رانندگان فرستاده شد.

سردار حاجیان با اشاره به همراهی مردم در اجرای طرح تصریح کرد: در این مدت ۲۱ درصد کاهش تردد خودروها را داشتیم و در طرح محدودیت تردد شبانه مردم با پلیس همراهی خوبی داشتند.

وی ادامه داد: یک میلیون و‌۱۵۸ هزار بازدید از صنوف شد ۶۳۵ هزار واحد صنفی تذکر دریافت کرده و ۳۰ هزار صنف نیز پلمب شد.

وی درباره عملکرد ۹ ماهه ناجا تصریح کرد: امسال در حوزه راهنمایی و رانندگی در این ۹ ماهه ۳۶ درصد کاهش تصادف و ۱۹ درصد کاهش آمار جانباختگان را داشتیم.

سردار حاجیان با اشاره به پلیس فتا گفت: در موضوع شرط بندی و قمار آنلاین افراد به صورت باندی عمل کرده و از شگردهای بسیار حرفه ای استفاده می کردند. مردم باید در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهند.۱۰ باند حرفه ای با ۱۶۴ عضو توسط پلیس فتا شناسایی شدند. همچنین ۳۹۰۰ شبکه شناسایی و هزار و ۴۴۰ پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در دیگر جرایم سایبری در کشف جرم در این مدت ۶ درصد افزایش داشته ایم.

او افزود: ۶۴۰ هزار خدمات مشاوره در مراکز مشاوره و مددکاری به مردم ارائه شده و ۳۱۲ هزار پرونده به این مراکز ارجاع شده و ۷۰ درصد به مصالحه انجامیده است.

او با اشاره به ایجاد پلیس امنیت اقتصادی گفت: حضور پلیس امنیت اقتصادی در حوزه قاچاق کالا و ارز، احتکار و قاچاق دارو تاثیرگذار بوده و در این ۹ ماهه در بازدید از اماکن و داروخانه ها از ۱۴۷ هزار انبار و داروخانه بازدید کرده و حدود ۸ هزار اماکن متخلف شناسایی و پلمب شده و ۱۹۶۵ پرونده قضایی تشکیل و دو هزار و ۱۵۸ نفر به مراجع قضایی معرفی شدند و نسبت به سال گذشته مدت مشابه ۳۱ درصد افزایش داشته است. تخلفات آنها نیز شامل احتکار، داروی قاچاق، تخلفات صنفی بوده است.

وی درباره احتکار گفت: با افزایش نرخ دلار احتکار افزایش داشته و در این مدت ۹ ماهه ۶۰۰ درصد افزایش پرونده منجر به کشف در احتکار نسبت به سال گذشته داریم. در حوزه قاچاق ارز و کالا پرونده منجر به کشف ۳۶ درصد افزایش داشته است.

وی درباره کشفیات مواد مخدر گفت: در این مدت نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

سردار حاجیان در ادامه نشست خبری خود درباره مبارزه با سرقت گفت: ۱۶ درصد کشف سرقت در ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.  ۸ درصد کشف سرقت خرد افزایش داشته است اما همانطور که گفتم‌۱۶ درصد در کشفیات افزایش داشته ایم.

وی با اشاره به پل ارتباطی مردم با پلیس گفت: سامانه ۱۱۰ و ۱۹۷ پل ارتباطی مردم با پلیس است که در این مدت ۱۵ میلیون تماس عملیاتی داشتیم و ۶ میلیون مراجعه حضوری به مراکز داشته ایم.

وی ادامه داد: در حوزه فراملی ۳۷ مجرم که پس از ارتکاب جرم از کشور رفته بودند در این ۹ ماهه به کشور مسترد شده اند.

او درباره خدمات پلیس در ایام کرونا گفت: ۷۰ تیم پزشکی و پرستاری در ۹ بیمارستان و ۳۴ درمانگاه فعالیت کردند بیش از ۷ هزار نفر نیز در این مدت از مراکز درمانی ما خدمت دریافت کرده اند.

سردار حاجیان در حوزه تماس مردم با سامانه ۱۹۷ خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه سال ۹۹ یک میلیون و ۲۴۴ هزار تماس در زمینه تشویق و انتقاد و ... با سامانه ۱۹۷ برقرار شده است.

سردار حاجیان درباره اراذل و اوباش گفت: خط قرمز پلیس امنیت و آرامش مردم است مردم این را از ما مطالبه می کنند و انتظار دارند. نیروی انتظامی اجازه نمی دهد معدودی قانون شکن با اقدامات خود رعب و وحشت را در جامعه ایجاد کند و این برای پلیس دردآور است که فردی در برابر قانون بایستد و پلیس برابر همین قانون با او مبارزه می کند.

سخنگوی ناجا خاطرنشان کرد: افزایش در زمینه اراذل و اوباش نداشتیم اما در برخورد با آنها به دلیل مطالبه مردم مقتدرانه برخورد می‌کنیم.  

وی درباره استفاده از سلاح گفت: قانون بکارگیری سلاح وضعیت پلیس را مشخص کرده است و تشخیص استفاده از سلاح برعهده مامور است و مأموران ما آموزش لازم را در این زمینه دیده‌اند همچنین همه باید براساس قانون در برابر پلیس براساس قانون تبعیت کنند وقتی سارق برابر قانون باید خود را تسلیم پلیس کند و وقتی تمکین نمی کند پلیس براساس قانون اجازه استفاده از سلاح را دارد و ما برای تامین امنیت تلاش می کنیم چراکه خدشه دار شدن امنیت آسان است اما ترمیم امنیت سخت است قانون پلیس مقتدر را تعریف کرده و پلیس از اختیارات قانونی خود استفاده می کند.

وی ادامه داد: تعامل خوبی با قوه قضاییه داریم و از همه مراجع قضایی تشکر داریم ما مکمل هم هستیم و با هم تلاش می کنیم.

او افزود:  قانون تکلیف افرادی که سلاح در دست گرفته و ناامنی ایجاد می کنند کاملا مشخص کرده است و پلیس در جرایم مشهود وظیفه دارد فورا اقدام کند.

وی درباره انتشار کلیپ های سرقت گفت: در قانون جرایم یارانه‌ای برای انتشار کلیپ جرم انگاری شده است. درست است که کلیپ به کشف جرم کمک می کند اما انتشار آن در فضای مجازی براساس قانون جرایم یارانه ای جرم محسوب می شود.

او درباره باندهای شرط‌بندی گفت: افراد لیدر این باندها در خارج از کشور شناسایی شده برای این افراد اعلام قرمز شده است اما استرداد این افراد براساس سه مولفه قضایی پلیسی و سیاسی است در همکاری پلیسی ما همکاری نزدیک با تمام پلیس های جهان داریم و با همکاری قوه قضاییه و وزارت خارجه تلاش می کنیم این افراد مسترد شوند اما این افراد شناسایی شده اند در خارج از کشور و اعلام قرمز برای آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: درخواست صدور اعلان قرمز برای چهار نفر از مرتکبان ترور شهید فخری زاده به اینترپل داده شده است. همچنین لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان وآمران ترور سردارشهید قاسم سلیمانی نیز تنظیم شده است.

وی در بخش دیگری از  این نشست همچنین با اشاره به اینکه ما حافظ حقوق بشر هستیم و جمهوری اسلامی از بشریت محافظت می‌کند گفت: عملکرد پلیس ما، جهان شمول است و جامعه جهانی باید بداند که ما در صف اول مبارزه با جرائم سازمان یافته هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز