خبرگزاری کار ایران

رای منفی اعضای شورای شهر به الزام شهرداری برای تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۳۷۰

اعضای شورای شهر تهران به لایحه الزام شهرداری تهران به تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها رای منفی دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان دویست و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها مورد بررسی قرار گرفت. 

زهرا صدر اعظم نوری با قرائت گزارش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: چیزی که امروز مردم تهران و کلانشهرها را تحت فشار قرار می‌دهد، موضوع آلودگی هوا و مشخصا آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون است. 

او ادامه داد: در پایانه‌های متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان پایانه‌ها وپارک سوارها، ذرات معلق توسط اتوبوس‌های دیزلی منتشر می‌شوند که قسمت اعظم آن کربن سیاه است که سلامت شهروندان را قویا به مخاطره می‌اندازد. 

نوری افزود: مطابق آخرین سیاهه انتشار ۲۸ درصد از ذرات معلق منتشر شده در هوای تهران ناشی از اتوبوس‌ها و مینی بوس‌هایی است که در تهران تردد می‌کنند. 

او با بیان اینکه عمده اتوبوس‌ها در تهران فرسوده و دیزلی هستند گفت: نوسازی آن‌ها به دلایل متعددی از جمله تحریم انجام نشده و منجر به آلودگی می‌شوند. 

نوری با بیان اینکه تجهیز اتوبوس‌ها به فیلتر دوده می‌تواند آلودگی را مقداری کاهش دهد گفت: اما تاکنون تنها ۵۰ اتوبوس به فیلتر دوده مجهز شده اند. وقتی اتوبوس و مینی بوس در پایانه‌ها توقف می‌کنند، مدت زمان این توقف مهم است و میزان انتشار را افزایش می‌دهد. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: باید در تهران راهکارهایی اتخاذ شود تا میزان آلودگی ناشی از اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های دیزلی کاهش یابد و توقف و کارکرد درجا در پایانه‌ها به حداقل برسد. 

او ادامه داد: براساس ماده ۵۵ برنامه ۵ساله سوم توسعه شهر تهران شرکت واحد اتوبوسرانی و حومه موظف است در راستای کاهش و کنترل انتشار آلاینده‌های هوا در ایستگاه‌های اتوبوسرانی برون شهری و درون شهری تکالیف زیر را اراده دهند. 

نوری با اشاره به تکالیف شهرداری گفت: شهرداری تهران موظف است شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری تهران را نسبت به استفاده از وسائل نقلیه با کمترین میزان آلودگی ملزم کند. شرکت واحد اتوبوسرانی باید در تمامی قراردادها این مساله را اعمال کند. 

او ادامه داد: شهرداری تهران موظف است نسبت به اجرای دقیق معاینه فنی برای هر یک از وسائل نقلیه دیزلی اقدام کند و بازدهی فیلترهای جاذب در کاهش آلاینده‌های هوا باید حداقل ۹۰ درصد باشد. 

مناف هاشمی، معاون شهردار تهران در توضیحات مربوط به این لایحه گفت: برخی از مباحث به وزارت راه و شهرسازی باز می‌گردد، اتوبوس‌های پایانه‌ها نیز تحت مدیریت ما نیست. همچنین بار مالی این تصمیم نکته دیگر است. ضمن اینکه تبعات اجتماعی آن نیز که کمترین وظیفه و بار بر رو شهرداری است و شاید زمان آن نباشد. 

هاشمی افزود: همچنین در شرایط مالی فعلی که نمی‌توانیم بدهی پیمانکاران جز را پرداخت کنیم، اجازه بدهید لایحه به کمیسیون برگردد و با هماهنگی کمیسیون عمران و حمل ونقل مجددا به صحن شورا بیاید. 

در ادامه نوری با اشاره به صحبت‌های معاون شهردار گفت: این یک لایحه است و نه طرح و جلسات متعددی انجام شد و با حضور شهرداری به جمع‌بندی رسیدیم. از صحبت‌های آقای هاشمی تعجب می‌کنم. 

نوری ادامه داد: شورای شهر نسبت به قانون بالادستی موظف است و نمی‌تواند نسبت به قانون مصوب مجلس عمل دیگری انجام دهد. در قانون هوای پاک بحث فیلتر دوده را تکلیف می‌کند. از طرفی قانون ۵ساله سوم شهرداری نیز موارد را مصوب و مشخص کرده است. 

او گفت: اگر مساله فیلتر دوده را داریم و آنرا نمی‌پسندیم مساله دیگری است. در گذشته که معاون حمل و نقل آقای پورسیدآقایی بودند برای حمله به ایشان می‌گفتند فیلتر دوده نوعی توافقات فی مابین است، امروز که معاون حمل ونقل را خودتان انتخاب کردید، باز هم همان حرف‌ها را تکرار می‌کنید و اصلا برای کمیسیون تخصصی شانیتی قائل نیستید. 

نوری گفت: هم قانون بالادست، هم قانون برنامه پنج‌ساله و هم لایحه بودن نادیده گرفته شده است. معاون شهردار در جلسات با ما بحث می‌کند و موضوع بررسی می‌شود اما اکنون در جلسه چیز دیگری می‌گوید. اگر بخشی را قبول نداریم که نباید کل بازی را به هم بزنیم. کلیات می‌تواند تصویب شود و بر روی بندهای مختلف بحث شود. ما در مقابل شهر تهران مسئول هستیم و به اندازه ماموریت خود باید مسئولیت خود را انجام دهیم. مسئولیت اتوبوس‌های شرکت واحد با شهرداری است و باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا آلایندگی به حداقل برسد. 

به گزارش ایلنا، در نهایت اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه الزام شهرداری تهران به تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها رای منفی دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز