خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

آخرین جزئیات از اجرای طرح «شهید سلیمانی» در کشور/ ارائه تمام خدمات به مردم در غربالگری‌‌های محله‌محور رایگان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۵۶۴

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت آخرین جزئیات از اجرای طرح «شهید سلیمانی» در کشور را تشریح کرد.

«جعفر صادق تبریزی» رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به عملکرد گام چهارم بسیج ملی مقابله با کرونا "طرح محله محور و خانواده محور شهید حاج قاسم سلیمانی" در شناسایی افراد مبتلا به کووید-۱۹ و غربالگری آنها بیان کرد: این طرح ۲۷ آبان ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و تا مراحل سازماندهی و برنامه‌ریزی و آموزش برای پرسنل طی شود، حوالی دهم الی پانزدهم آذر ماه زمان برد و دانشگاه‌ها به تدریج کار را شروع کردند و الان در همه‌ی استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی این طرح با مشارکت بسیج، هلال احمر و سایر سازمان‌ها و داوطلبان مردمی، شهرداری‌ها، سفیران و رابطین سلامت به شکل مطلوبی اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گزارش مردمی از این طرحِ اثرگذار در همه‌ی محلات وجود ندارد؟ ادامه داد: اگر می‌بینیم که در برخی محلات خبری از این طرح نیست، برای آن است که پایه و اساس این طرح بر اساس وجود بیمار است، یعنی هر جا بیماری وجود داشته و فردی با تست مثبت به همراه خانواده خود زندگی می‌کند، غربالگری شده و در صورت نیاز برای آنها تست سریع کووید ۱۹ انجام می‌شود.

تبریزی افزود: بنابراین ضرورتی ندارد مشابه سرشماری همه‌ی خانه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در گام‌های قبلی بسیج ملی با تمامی خانوارها بصورت تلفنی تماس گرفته و از نظر علایم کووید_۱۹ ارزیابی می‌شدند، اما در این گام فقط سراغ فرد با تست مثبت و افراد در معرض تماس نزدیک آنها می‌رویم.

وی بیان کرد: این طرح در تمام استان‌ها شروع شده و فعلا در گیلان، اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی و مشهد غربالگری بیشتری انجام شده است. در تهران هم برخی مناطق مثل اسلامشهر، منطقه ۴ و ۱۸ پیشرو بودند، ولی الان در همه جا شروع شده است. 

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: وقتی تست یک نفر مثبت می‌شود، اگر این فرد تحت پوشش یکی از پایگاه‌های سلامت باشد، مراقب سلامت وی در پایگاه سلامت به محض اطلاع از مثبت بودن تست، تیم‌های رهگیری را که حداقل دو نفر عضو دارد، مطلع می‌کنند و این تیم‌ها با کسب اطلاعات از پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به درب منازل مراجعه می‌کنند.

تبریزی افزود: وقتی اعضای تیم رهگیری به درب منازل می‌روند، سوال می‌کنند، چه کسانی در تماس نزدیک با فرد مثبت بوده‌اند و برای آن افراد غربالگری انجام می‌شود، همچنین فرمی در اختیار دارند که آن را تکمیل می‌کند و اگر شواهد نشانی از ابتلا داشت، مرکز منتخب کووید را مطلع می‌کنند و برای افراد در تماس نزدیک تست سریع تشخیصی کووید-۱۹ انجام می‌شود که همان جا در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه جواب داده می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به بودجه‌ی این طرح افزود: بودجه کمی برای این موضوع در نظر گرفته نشده و فقط با تاخیر ابلاغ شده است و متناسب با آن کاری است که باید انجام شود. پرداخت به تیم‌های رهگیری و مراقبت در منزل بر اساس خدماتی است که پیش بینی شده و ارائه می‌شود. کلیه خدمات تیم های رهگیری و مراقبت در منزل رایگان بوده و مردم به هیچ وجه نباید پولی پرداخت کنند.

تبریزی بیان کرد: همه اعضای تیم‌ها کارت شناسایی معتبر دارند، حتی برای اطمینان بیشتر خانواده‌های محترم می‌توانند با خانه بهداشت یا پایگاه سلامت منطقه خود تماس بگیرند و اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز