خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشریح اقدامات هلال احمر در طرح شهید سلیمانی/ از فعالیت ۴۵ هزار و ۳۰۰ تیم داوطلب تا توزیع ۸۰ هزار بسته حمایتی

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۳۰۸

سخنگوی جمعیت هلال احمر توضیحاتی را در خصوص اجرای طرح ناظران سلامت که بخشی از طرح شهید قاسم سلیمانی است، ارائه کرد.

«محمد حسن قوسیان مقدم» سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات جمعیت هلال احمر در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی گفت: از آبان ماه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری که داوطلبان نیز کمک کنند و وضعیت شهرها بسیار قرمز شده بود، دو طرح را انجام دادیم یکی از این طرح‌ها را خودمان در هلال احمر طراحی کردیم و با کمک سازمان جوانان هلال احمر به نام آمران سلامت انجام می‌شد. این طرح به مدت ده روز بود و از پنجم تا ۱۵ آبان ماه در سراسر کشور انجام شد و در این طرح نیروهای داوطلب جوانان جمعیت در سراسر کشور در مناطق پررفت و آمد حضور داشته و با ارائه ماسک و مواد ضدعفونی کننده به مردم طرح آمران سلامت را اجرا کردند. 

وی با بیان اینکه بعد از انجام طرح آمران سلامت اطلاعات این طرح را به ستاد کرونا تقدیم کردیم، ادامه داد: طرح دیگری که در حال حاضر از نیروهای داوطلب جمعیت جوانان استفاده می‌شود طرح ناظران سلامت است که بخشی از طرح شهید قاسم سلیمانی است. این طرح قرار بود از ۲۰ آبان ماه یعنی ۵ روز بعد از اتمام طرح آمران سلامت اجرا شود، اما با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت از اول آذرماه این طرح به صورت ملی آغاز شد و در تمام شهرهای کشور با درخواست وزارت بهداشت و همکاری بسیج جوانان داوطلب جمعیت جوانان نیز طرح ناظران سلامت را اجرا کردند. 

سخنگوی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در حقیقت طرح شهید قاسم سلیمانی دارای سه بخش است که هر کدام از نیروهای داوطلب جمعیت، وزارت بهداشت و بسیج حوزه مخصوصی را برعهده دارند و نیروهای داوطلب جمعیت جوانان نیز در طرح ناظران خدمت ارائه می‌دهند. دبیرخانه این طرح در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر است و به صورت شبانه روزی در مرکز euc سازمان فعالیت این ناظران رصد می‌شود. گزارش روزانه نیز در دبیرخانه که در دفتر سازمان جوانان است ارائه و جمع‌بندی می‌شود. 

قوسیان مقدم با اشاره به افراد بکارگیری شده در این طرح خاطرنشان کرد: تا روز دهم دی ماه بیش از ۴۲ هزار نیروی داوطلب آقا و بیش از ۳۴ هزار نیروی داوطلب خانم در طرح ناظران سلامت حضور داشته اند. همچنین تعداد تیم‌های فعال ۴۵ هزار و ۳۰۰ بوده‌اند و ۴۹۳ هزار و ۵۷۴ مکان را تحت پوشش قرار داده‌اند و به صورت تیمی با همراهی نیروهای بسیج و بهداشت اقدامات خود را انجام داده اند. بیش از ۲ میلیون نفر بهره وران این طرح بوده و به آن‌ها خدمت ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های جمعیت جوانان هلال احمر دو نوع فعالیت را انجام می‌دهند، یادآور شد: فعالیت این تیم‌ها به دو صورت تیم های مراقبتی و حمایتی است. در تیم‌های مراقبتی ۷۲ هزار نفر همکاری داشتند و در تیم‌های حمایتی ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر همکاری کرده اند. مهمترین اقداماتی که نیروهای داوطلب در این طرح با کمک وزارت بهداشت وبسیج انجام می‌دهند نظارت فنی بر رعایت پروتکل‌ها است. 

دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: فرم‌هایی را وزارت بهداشت به صورت چک لیست تهیه کرده است و به این افراد از سوی وزارت بهداشت ارائه شده است. نیروهای داوطلب در بازدیدها از مکان‌های مختلف این چک لیست‌ها را تکمیل می‌کنند. نیروهای داوطلب ما موضوعاتی مانند رعایت فاصله اجتماعی در میدان‌های تره بار، ادارات و پروتکل‌های بهداشتی را کنترل می‌کنند. چنانچه لازم باشد در خصوص اجرای این طرح بخشنامه جدیدی صادر شود با روسای دانشگاه‌ها و استانداران در این خصوص در سراسر کشور جلساتی برگزار و اقدامات لازم انجام می‌شود. 

قوسیان مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰ هزار بسته حمایتی از طریق هلال احمر توزیع شده است، تصریح کرد: در کنار طرح ناظران سلامت نیروهای داوطلب نیز اقدامات دیگری نیز ارائه می‌دهند به طور مثال در منطقه هرندی در خانه هلال که در این منطقه وجود دارد تک تک خانواده‌های این منطقه شناسایی شده‌اند و تمام خانوارهایی که در این محله بیمار کرونایی دارند مورد شناسایی قرار گرفتهاند و اقدامات و خدمات لازم از سوی جوانان داوطلب خانه هلال در این منطقه به این افراد ارائه می‌شود مانند داروی رایگان و بسته غذایی ساعته یا ماهانه در اختیار این خانوارها گذاشته می‌شود در کنار ارائه بسته‌های حمایتی در طرح کمک‌های مومنانه به دلیل محرومیت در این منطقه این اقدامات نیز از سوی خانه هلال ارائه می‌شود. 

وی همچنین درباره تامین بودجه گفت: ما به شدت در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. در بحث آمران سلامت که جمعیت به تنهایی این طرح را برگزار کرد رقمی در حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه اجرای این طرح کشوری شد. وقتی از ما برای اجرای طرح ناظران سلامت دعوت شد ما اعلام کردیم از نظر نیروی انسانی می‌توانیم در این طرح همراهی و همکاری داشته باشیم اما از نظر بودجه واقعا شرایط سختی را داریم چراکه جمعیت هلال احمر در طول سال ۹۹ با مشکل شدید بودجه دست و پنجه نرم کرده است. 

سخنگوی جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید اعتبارات ما از دولت نیست بلکه اعتبارات ما از فعالیت‌ها است و به دلیل کرونا اکثر فعالیت‌هایی که ما می‌توانستیم از طریق آن درآمد کسب کنیم مانند ارائه خدمت در ثبت اسناد و گمرک و… تعطیل شده بود. بنابراین به شدت مشکل مالی داریم و درخواست کردیم چنانچه نیروهایمان را برای این طرح مشارکت دهیم هزینه‌های اصلی برعهده وزارت بهداشت و ستاد کرونا باشد و در حال حاضر نیز ما انتظار داریم این هزینه‌ها را تامین کنند. 

قوسیان مقدم با بیان اینکه در حال حاضر ما بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در خصوص اجرای برنامه‌های جاری بدهی داریم، گفت: البته کمک‌های مردمی به ما زیاد می‌شود اما این کمک‌ها برای فعالیت خاصی است و نمی‌توانیم برای نیروهای کادری استفاده کنیم و در هزینه‌های برنامه‌ای نیز به شدت در مضیقه هستیم. اقداماتی مانند تهیه کپسول‌های اکسیژن ساز و بسته‌های حمایتی و… از طریق کمک‌های مردمی است و مردم نیز در این زمینه بسیار خوب کمک کرده‌اند و در همین بحث کرونا بیش از ۷۰ میلیارد تومان تاکنون به ما کمک کرده‌اند و ما تمام این مبلغ را به تجهیزات انفرادی، مواد ضدعفونی کننده، دستگاه‌های اکسیژن ساز و... تبدیل می‌کنیم و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. 

وی در پاسخ به این سوال که طرح ناظران سلامت در کدام استان‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: به تفکیک در ۳۲ استان خدمات ناظران سلامت ارائه می‌شود اما در تهران به دلیل اینکه جمعیت و وسعت زیادی دارد و متولی اصلی در این طرح در تهران نیز سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی هستند، نیروهای هلال احمر در تهران به دانشگاههای علوم پزشکی مراجعه می‌کنند چراکه متولی اجرا آن‌ها هستند. البته ممکن است به دلیل وسعت و جمعیت تهران به قدرتی که در استان‌های دیگر این طرح اجرا شده است خدمت ارائه نشود. 

سخنگوی جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که این طرح تا چه زمانی ادامه دارد، تصریح کرد: ما وقتی که شروع کردیم قرار بود به مدت دو هفته در این طرح مشارکت کنیم اما دوباره آن را تمدید کردیم طرح آمران به معروف نیز به مدت ۱۰ روز اجرا شد و طرح موفقی بود و با اجرای طرح آمران به معروف در ابتدای آذر با اینکه طرح ناظران سلامت و شهید سلیمانی اجرا نشده بود اما از میزان شهرهای قرمز کاسته شده بود. در حال حاضر نیز با اجرای این طرح‌ها ما شهر قرمزی نداریم اما اعلام کرده‌ایم تا زمانی که وزارت بهداشت این طرح را ادامه دهد نیروهای ما نیز حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز