خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

شکل‌گیری ائتلاف ملی برای رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر/ تاثیر منفی تغذیه نامناسب در میزان یادگیری

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۲۶۶

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از دلایلی که روند چاقی دانش آموزان یک باره جهش پیدا کرده مربوط به بی‌تحرکی، در خانه ماندن و مسائلی از این قبیل است، در خانه ماندن دانش‌آموزان حتی موضوعاتی از جمله مهارت‌های اجتماعی آنان را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

"مهرزاد حمیدی" معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رسیدگی به وضعیت تغذیه‌ای دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر اظهار داشت: قرار شد که یک ائتلاف ملی اتفاق بیفتد و ما داده‌های به دست آمده در این زمینه را با وزارت رفاه در میان بگذاریم. یک سری پیشنهادات مطرح شده که هنوز به تصویب نرسیده است، ولی اگر قرار شد که مواد غذایی در مدارس توزیع شود یا موضوعاتی از این قبیل، هدفمند انجام شود. 

حمیدی بیان کرد: این اولین باری بود که اطلاعات و نتایج چنین پایشی ارائه و قرار شد که در مجامع مختلف و اگر امکانش باشد در هیئت دولت و بخش‌های دیگر مطرح شود و در صورت لزوم تصمیم گیری برای آن صورت بگیرد. 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش افزود: از طرفی قرار شد این طرح در شورای عالی سلامت به عنوان یک مصوبه برود و هم در شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان یک کار مستمر انجام شود. اطلاعات به دست آمده، ارزشمند است و زمینه ساز تصمیم گیری‌های مناسب برای آینده است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده، چون اطلاعات تازه استخراج شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که دقیقا چه استان‌هایی دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر داشته اند؟ گفت: همه استان‌ها یعنی ۳۲ استان هر پنج مورد خیلی لاغر، لاغر، وزن طبیعی، اضافه وزن و چاق دارند، اما درصد بعضی استان‌ها در موارد خیلی لاغر و لاغر بیشتر بود. 

حمیدی در واکنش به تاثیر تغذیه در یادگیری دانش آموزان گفت: دو موضوع تغذیه و فعالیت حرکتی باعث شادی، نشاط و و رفع خستگی‌های فکری می‌شود و هر دو می‌تواند در یادگیری و تعمیق یادگیری موثر باشد. حرفی که می‌زنم در تحقیقات متعددی اثبات شده است. اگر دانش آموزان خوب صبحانه بخورند سر کلاس راحت‌تر می‌توانند دروس را فراگیرند. قند خون پایین، با عجله رفتن به مدرسه، نداشتن تغذیه مناسب یا حتی عادت به خواب بیشتر چه برای کسی که برخوردار باشد و چه کسی برخوردار نباشد، در میزان یادگیری در کلاس‌های درس بسیار موثر است. 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: کاری که ما در این طرح به عنوان اقدامی ملی انجام دادیم این بود که bmi همه دانش آموزان را گرفتیم و روی این آمارها تفسیر و تحلیل انجام می‌دهیم. قطعا یکی از مواردی که در لیست غذاهای ناسالم قرار دارد فست فودها هستند، این نوع غذاها می‌تواند در اضافه وزن و چاقی دانش آموزان موثر باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفته است، اصول تغذیه درست دانش آموزان، در کتاب‌های درسی قید شود؛ به نظر شما آیا می‌توان این موضوع را در کتب درسی گنجاند؟ گفت: نتایج و آمارهای به دست آمده بسیار هشدار دهنده، روشن و شفاف است، به گونه‌ای که می‌توان تصمیمات متعدد پیرامون این قضیه گرفت. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این اقدام که در کتب درسی هم آموزش‌هایی ارائه شود خوب است، ولی فرایند خاص خود، نظام تصمیم‌سازی و نظام تصمیم گیری دارد. بنابراین باید در سازمان پژوهش مورد بررسی قرار گیرد. 

حمیدی در پاسخ به این سوال که در جلسه آخری که با ستاد مقابله با کرونا داشتید، بررسی نهایی در مورد بازگشایی مدارس یا نحوه امتحانات دانش آموزان به کجا رسید؟ گفت: فعلا قرار شده بررسی‌های بیشتری انجام شود. ما به عنوان آموزش و پرورش دیدگاهمان این است که مدارس باز شود حتی اگر چهار دانش آموز سر کلاس بیایند. 

وی افزود: یکی از دلایلی که روند چاقی دانش آموزان یک باره جهش پیدا کرده مربوط به بی‌تحرکی، در خانه ماندن و مسائلی از این قبیل است. در خانه ماندن دانش‌آموزان حتی موضوعاتی از جمله مهارت‌های اجتماعی آنان را تحت شعاع قرار می‌دهد، زیرا اکنون همه ارتباطات قطع شده و ارتباط فرد با فرد  و مجازی شده که اینها خیلی در شخصیت و تکوین شخصیتی دانش آموزان تاثیرگذار است. 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در نهایت اظهار داشت: وقتی آموزش حضوری باشد یادگیری تعمیق می یابد، حتی اگر شده به ما بگویند دانش آموزان هفته‌ای یک روز به مدرسه بیایند یا بگویند در هر کلاس پنج نفر دانش آموز باشد ما می‌گوییم همین‌ها هم موثر است، اما در هر صورت تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله کرونا هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز