خبرگزاری کار ایران

قانعی:

نیمه دوم ۲۰۲۱ با فراوانی واکسن کرونا روبرو خواهیم شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۱۳۲

دبیر ستان توسعه زیست فناوری گفت: در پایگاه یونیسف اگر کشورهای تولید کننده واکسن را پیگیری کنیم، نام ایران را هم به عنوان تولیدکننده واکسن ذکر کرده و می‌توان در این پایگاه به عنوان تولید کننده واکسن نام ایران را مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مصطفی قانعی» دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در وبیناری با موضوع بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در تولید آن، با اشاره به وضعیت خرید واکسن در کشورهای مختلف بیان کرد: بیشترین سهم از تولید واکسن کرونا را آمریکا دارد و هر کدام از شرکت‌های تولیدکننده سهمی را از کشورهای دیگر می‌برند و کشور ایران هم برنامه تولید ۲۵ و نیم میلیون دوز را دارد.

وی ادامه داد: در پایگاه یونیسف اگر کشورهای تولید کننده واکسن را پیگیری کنیم، نام ایران را هم به عنوان تولیدکننده واکسن ذکر کرده و می‌توان در این پایگاه به عنوان تولید کننده واکسن نام ایران را مشاهده کرد.

قانعی افزود: توجه داشته باشید که بین قیمت‌هایی که برای واکسن داده شده مثلاً مادرنا قیمت ۲۵ تا ۳۷ دلار، سانوفی ۱۰ دلار، سینوکس ۱۳ تا ۲۹ دلار و بقیه هم بین ۱۰ تا ۱۶ دلار قیمت گذاشتند که نوع واکسن‌ها و قیمت‌هایی که هر واکسن دارد بنای تصمیم گیری یک کشور برای تهیه‌ی واکسن است.

وی ادامه داد: شاید ما حدود چهار ماه از این لیست تولید واکسن عقب باشیم، چون ما فاز ۱ هستیم و آنها فاز ۳ هستند، اگر به طول ساخت واکسن‌ها دقت کنیم در تمام تولیدکنندگان این را می بینیم که عمده تامین کننده پول دولت است و موسسات غیرانتفاعی کم‌ترین سهم را دارند، به همین دلیل دولت‌ها با شرکت‌ها به این شکل وارد قرارداد شدند که واکسن را پیش‌خرید کردند و به این شکل ریسک را از تولید کننده واکسن برداشتند و به دولت وارد کردند که اگر واکسن شکست بخورد دولت مسئول باشد و شرکت متزلزل نشود.

نیمه دوم ۲۰۲۱ با فراوانی واکسن روبرو خواهیم شد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: ما در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدوداً ۷/۷ میلیارد دوز واکسن در دنیا داریم که تقریباً معادل جمعیت کره زمین خواهد بود و در نیمه دوم سال حدود ۱۲ میلیارد واکسن تولید می‌شود و اگر به سال ۲۰۲۲ برسد ۲۸ میلیارد دوز واکسن تولید خواهد شد و به زودی شرکت‌ها برای فروش واکسن اقدام خواهند کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه تولید شاید از نیاز دنیا جلوتر بزند در حقیقت نیمه دوم ۲۰۲۱ با فراوانی واکسن روبرو خواهیم شد.

ساخت واکسن یک فاز اورژانسی بود

قانعی به زمان ساخت واکسن اشاره کرد و افزود: موضوع دیگر این است که یک واکسن که ساخت آن تا ۵ سال زمان می‌برد الان تمام این مراحل در یک سال جمع شده است که به این فاز تصریح شده و یا فاز مصرف اورژانسی می‌گویند که در کشور رخ داده است.

قانعی افزود: اگر دقت کنید ساخت واکسن هپاتیت حدود ۱۵ سال زمان برد و همینطور سال ۲۰۲۰ را نگاه کنید که ساخت واکسن چقدر پیشرفت کرده است و امکان دسترسی به سرعت ایجاد شد‌ه، اینها نشان می‌دهد که توسعه در دسترسی به واکسن چقدر تاثیر دارد.

بعضی کشورها با گرفتن تاییدیه محلی تزریق را شروع کردند

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در مورد چگونگی تایید واکسن کرونا گفت: حال برای این موضوع که این واکسن‌ها تاییدیه دارد یا نه باید بگویم ما دو نوع تایید داریم یک نوع آن تایید FDA است و یکسری هم تایید محلی داریم که همه‌ی این واکسن‌هایی که تاییدیه محلی گرفتند هنوز در فاز ۳ بالینی قرار دارند که هنوز تأییدیه بین‌المللی نگرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین مهم است که بدانید تمام واکسن سازها در فاز ۳ بالینی هستند و مطالعه آنها تمام نشده اما بعضی توانستند تاییدیه محلی بگیرند و به این شکل تزریق را شروع کنند.

قانعی بیان کرد: حال زمانی که قرار شد واکسن داشته باشیم سوال این است که باید به چه صورت آن را توزیع می‌کنیم که آمریکا گفته، برنامه‌ی توزیع ما بر اساس ارزیابی ایمنی و کارایی واکسن است ودر فاز ۱ با همان واکسن‌هایی که در دسترس دارد واکسینه می‌کند، بعد که دوباره در نیمه اول سال ۲۰۲۱ واکسن موجود شد یک گروه دیگر را واکسینه می‌کند و زمانی که واکسن قرار شد عمومی شود مدل دیگری تزریق کند و در فازهای مختلف بر اساس قیمت و موجود بودن واکسن تصمیم‌های مختلفی گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: اما انگلیس می‌گوید بر اساس اینکه چقدر واکسن ذخیره‌ دارم و چه ایمنی ایجاد می‌کند و قیمت آن چقدر است، تصمیم می‌گیرم که چطور تزریق را انجام دهم.

قانعی گفت: بنابراین ما هم برای واکسیناسیون از لحاظ علمی باید فازهای مختلفی داشته باشیم، فاز اورژانسی داشته باشیم و فازی که مربوط به گروه‌های هدف خاص است را داشته باشیم و بعد وقتی واکسن فراوانی شد ببینیم با چه واکسنی می‌خواهیم واکسیناسیون را انجام دهیم.

وی افزود: کشور ما انواع پلتفرم‌ها را در داخل پیش می‌برد و باید بگویم که کرونا یک فرصت برای ما بود و شاید حدود ۱۰ سالی بود که پیگیری می‌کردیم تا آزمایشگاه مخصوص به این مسئله را داشته باشیم و در آینده بین این شرکت‌ها‌ی داخلی می توانیم فضای رقابتی ایجاد بکنیم و با وجودی که کرونا ضربه‌های بسیاری را زد اما جامعه پزشکی بعد از کرونا به دستاوردهای بزرگی خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز