خبرگزاری کار ایران

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

کشور از ورود بعضی‌ها به حیطه‌های خارج از وظایف قانونی‌شان لطمه خورده است/ عده‌ای بروز و ظهور خود را در امرِ مداخله دنبال می‌کنند/ باید شرایطی ایجاد شود که مداخله‌گران بیمناک شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۳۵۳

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید یک فضایی را در کشور به وجود بیاوریم که اگر کسی خارج از مناسباتی که جایگاهش به او داده اقدامی کرد، از این اقدام خود همیشه بیمناک باشد. به این معنی که نکند من را به مناسبت این کار مورد سؤال قرار بدهند.

«محمود امانی تهرانی» دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اعتراض برخی از تشکل‌ها مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس در امور اجرایی به ویژه در امور آموزش و پرورش ورود می‌کنند و در پاسخ به این سوال که مجلس تا چه اندازه می‌تواند به امور آموزش و پرورش ورود کند؟ گفت: در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش خیلی درگیر این مبحث و موضوع نیستیم، زیرا معمولا این اتفاق‌ها در بدنه اجرایی وزارتخانه می‌افتد و شاید در سطح معاونت حقوقی و امور مجلس، دفتر وزارتی و شخص وزیر با این موضوع مواجه شوند.

وی ادامه داد: کار شورای عالی آموزش و پرورش سیاست‌گذاری، تقنین و نظارت است. اگر این مواردی که اشاره کردید، موضوعاتی باشد که به نوعی به مسئله صیانت از قوانین، مقررات و حوزه‌های مربوط به عمل دستگاه‌ها برگردد، ممکن است شورای عالی راجع به آن حساسیت نشان دهد. علاوه بر اینها در جلسه‌های  اعضای شورای عالی، به دلیل اینکه به نوعی نمایندگان کل کشور و ملت هستند، گاهی به این موضوع‌ها اهمیت می‌دهند.

دستگاه‌ها در عین تعامل نباید در حیطه کار یکدیگر مداخله کنند

امانی افزود: گاهی به عنوان پیش از دستور در جلسات شورای عالی نسبت به این موضوعات نکاتی را خطاب به وزیر که در جلسه حضور دارند، گوشزد می‌کنند. بحث تغییرات مدیریتی در کشور، بحث خیلی دامنه‌داری است. از نظر قانونی مرز بین دستگاه‌ها خیلی روشن و شفاف کشیده شده؛ یعنی مشخص است که دولت، مجلس و قوه قضاییه هر کدام مجزا چه کاری باید انجام دهند. همچنین در عین حال که باهم تعامل دارند، نباید در حیطه یکدیگر مداخله داشته باشند.

دبیرشورای عالی آموزش و پرورش گفت: این اتفاقات گاهی در مقام عمل به گونه دیگری است، یعنی اگر در حد یک مورد است باید آن را مدیریت کرد، ولی هنگاهی که تبدیل به یک روند می‌شود باید آن را اصلاح کرد. من در فضای وزارتخانه در دوره‌های مختلف شاهد شدت و ضعف این مسئله به صورت جدی بوده‌ام که تأثیر نهادهای بیرونی بر تصمیمات درونی دستگاه‌های اجرایی گاهی خیلی زیاد، گاهی متوسط و گاهی کم بوده است. آن چیزی که عزم جدی همه ما باید باشد، خیلی روشن است.

بعضی‌ها بروز و ظهور خود را در ورود به عزل و نصب‌ها دنبال می‌کنند

وی در پاسخ به این سوال که دلایل ورود نهادهای بیرونی در تصمیمات درون دستگاه‌ها به چه علت است؟ گفت: دلیل همین است که دستگاه‌ها از حیطه تعاملی وارد حیطه‌های مداخله‌ای می‌شوند و اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، باید گفت، طبیعی است افرادی که در یک جا هستند، برای اینکه بتوانند مقبولیت‌های خود، توانمندی‌های خود و اشراف خود به موضوعات را نشان بدهند، باید یک بروز و ظهوری داشته باشند. بعضی‌ها این بروز و ظهور را از طریق مثلا ورود به مسئله عزل و نصب‌ها دنبال می‌کنند.

امانی گفت: ممکن است فردی این خواسته را داشته باشد، اما نظام کلی کشور باید نسبت به این جور موارد حساس باشد، من معتقدم یکی از حساسیت‌هایی که باید در سطح جامعه به وجود بیاید، این است که اگر کسی در خارج از حیطه مسئولیت خود ورود پیدا کرد، این حیطه جزو مواردی باشد که در جامعه اشتباه بودنش به صورت روشن درک و فهم بشود؛ یعنی این را به عنوان قوت یک فرد تلقی نکنند، بلکه به عنوان یک اشتباه تلقی کنند.

دبیرشورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از جریان‌های سالم آگاهی‌رسانی ملی این است که باید دید؛ حیطه وظایف دستگاه چیست؟ خروج از این حیطه‌ها چه معنایی دارد و اصلا چرا این اتفاق می‌افتد؟ من به عنوان شورای عالی آموزش و پرورش شخصا باید مراقبت کنم که از حیطه‌ای که قانون برای من تعیین کرده خارج نشود، به عنوان مثال اکنون که من در شورای عالی آموزش و پرورش هستم، حق ندارم به جای وزارت آموزش و پرورش صحبت کنم. یکی از موضوعاتی که در کشور ما باید روی آن کار شود، همین موضوع است. متاسفانه در عمل این اتفاق‌ها می‌افتد و رسانه‌ها باید این حساسیت را ایجاد کنند. به این صورت که آیا نظر یا کاری که از یک نقطه صادر شده آیا با آن چارچوب وظایف، قوانین، مقررات و نظام، ارتباطی متناسب و درست دارد یا خیر؟

باید شرایطی به وجود بیاید که فرد پس از اظهارنظرِ خارج از مناسبات بیمناک شود

وی تاکید کرد: تنظیم درست مناسبات از اهم کارهای فضای عمومی کشور است. ما باید یک فضایی را در کشور به وجود بیاوریم که اگر کسی خارج از مناسباتی که جایگاهش به او داده اقدامی کرد، از این اقدام خود همیشه بیمناک باشد. به این معنی که نکند من را به مناسبت این کار مورد سؤال قرار بدهند.

امانی گفت: در وزارتخانه در شورای معاونان، وزیر همیشه به معاونان می‌گوید که در حیطه‌های خود اقدام و صحبت کنید. یک زمانی موضوع درباره امر خیرخواهی و نصح است، نصح و خیرخواهی وظیفه عمومی همه نسبت به هم است، اما یک موقع بحث مداخله است که این دیگر وظیفه عمومی نیست.

کشور از ناحیه ورود برخی به حیطه‌های خارج از وظایف قانونی‌شان لطمه خورده است

وی یادآور شد: من فکر می‌کنم صورت مسئله روشن است، اما یک فضای سالم جدی کنشگرانه‌ی اجتماعی که رسانه‌ها هم بخشی از آن هستند، باید به طور مصداقی به این موارد ورود پیدا کنند. کشور ما از این ناحیه که افراد در حیطه‌های وظایف قانونی خود فقط عمل نمی‎کنند و به نوعی به حیطه‌های دیگر ورود پیدا می‌کنند لطمه خورده و این ناپایداری مدیریتی به وجود می‌آورد. آن‌ها به حیطه‌های یک‌دیگر ورود پیدا می‌کنند و یک نوع از هم گسیختگی چند مرجعی بودن در امور به وجود می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید بگذاریم حاشیه بر متن غلبه کند، گفت: این مساله حتی بعضا مسئولان را به محاسبه و ملاحظه می‌رساند که به طور مثال فلان شخص را راضی نگه دارم یا با فلانی این تعامل را داشته باشم. به جای اینکه روی کارش متمرکز شود باید به حاشیه‌ها بپردازد. ما امروز باید متمرکز بر این باشیم که به دانش آموزان خدمت کنیم. هرچه که غیر از این باشد حاشیه و غلط است و همانطور که گفتم نباید بگذاریم حاشیه‌ها بر متن غلبه پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز