خبرگزاری کار ایران

آبیاری هوشمند باغات و مزارع برای تامین حقابه تالاب‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۶۲۳

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای ایده آبیاری هوشمند باغات و مزارع با هدف کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب مصرفی در اراضی کشاورزی برای تحویل آن به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش ایلنا علی ارواحی گفت: ایده آبیاری هوشمند باغات و مزارع در نخستین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم به عنوان ایده برتر انتخاب شد که با حمایت طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و توسط یک شرکت خصوصی از خرداد ماه جاری در باغات انگور و سیب و مزارع چغندر و جو در شهرستان‌های مهاباد و ملکان در حوضه دریاچه ارومیه به‌صورت پایلوت اجرایی شد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: این حسگرها میزان رطوبت (پتانسیل ماتریک) خاک را به‌طور مستمر اندازه گیری می‌کنند و پس از ارسال به کنترل کننده مرکزی از طریق اپلیکیشن نصب شده روی موبایل کشاورزان قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: با پیاده‌سازی این روش، کشاورزان زمان مناسب آبیاری و حجم واقعی آب مورد نیاز را تشخیص می‌دهند که منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۲۰ درصد و افزایش بهره‌وری مصرف آب و تولید محصول به میزان ۱۶ درصد در مناطق پایلوت‌ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،  ارواحی در خاتمه ابراز امیدواری کرد شیوه آبیاری هوشمند باغات و مزارع به عنوان یکی از راهکارهای عملیاتی جهت کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی و تحویل حجم آب صرفه جویی شده به تالاب‌ها مورد توجه جدی دست اندرکاران کلیدی دولتی به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز