خبرگزاری کار ایران

کشورهای اسلامی منتظر مذاکرات حج ۱۴۰۰ هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۶۹۳

رئیس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از انجام مذاکرات حج ۱۴۰۰ در هفته‌های آینده به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب تشکیل شد رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مذاکرات حج ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علی رضا رشیدیان با بیان اینکه هنوز تقویم مذاکرات کشورهای اسلامی با عربستان برای حج آینده به صورت قطعی مشخص نشده است، افزود: طبق پیگیری‌های صورت گرفته، عربستان درصدد است امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، مذاکرات حج ۱۴۰۰ ابتدا در قالب مجازی برگزار ‌شود وامضای تفاهم‌نامه نیز با حضور محدود مسئولان حج دو طرف صورت گیرد.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، در مورد پیگیری‌های صورت گرفته برای اعزام زائران به عتبات عالیات گزارشی ارائه کرد و گفت: باتوجه به کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا، با طرف های ایرانی و مسئولان عراقی مذاکره  انجام شده تا در صورت بهبود شرایط بحران کرونا موافقت اولیه زمینه سفر زائران به عتبات با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شود.

براساس این گزارش، اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه در باره  نحوه  نقل و انتقال اسناد حج  توضیحاتی بیان کرد و گفت: در این خصوص در سال‌های گذشته مشکلاتی برای زائران بوجود می آمد، از این‌رو از سال ۱۳۹۶ سازمان حج و زیارت آئین‌نامه لازم برای انتقال یکبار فیش حج را به غیر، مجاز اعلام کرد و در سال ۱۳۹۸ سامانه تشرف را راه‌اندازی کرده تا نقل و انتقال فیش‌های حج از این طریق انجام شود.

وی افزود: در این سامانه تلاش کرده ایم با تسهیل امکانات و تسریع در انجام امور نقل و انتقال اسناد حج، آسیب‌ها را برطرف و نقش دلالان را حذف کنیم تا امور اداری و اجرایی نقل و انتقال اسناد با حضور دو طرف«انتقال دهند و انتقال گیرنده» و بدون واسطه‌گری در دفاتر کارگزاری حج و زیارت راحت تر انجام شود.

این گزارش حاکی است، در این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت براساس گزارش ارائه شده مذاکرات حج ۱۴۰۰ را مهم برشمرد و گفت: باتوجه به تعطیلی حج ۱۳۹۸ و آمادگی زائران برای حضور در حج ۱۴۰۰، این موضوع به صورت جدی باید در دستور کار مسئولان حج و زیارت قرار گیرد و متناسب با آن برنامه‌ریزی‌ها انجام شود تا در حین مذاکرات مشکلی ایجاد نشود.

وی همچنین با اشاره به احتمال برخی تغییرات در انجام مناسک حج آینده به دلیل شیوع ویروس کرونا، افزود: قرار است کمیته فقه پژوهشکده حج و زیارت با نمایندگان بیوت مراجع تقلید جلسه‌ مشترکی برگزارکند تا متناسب با وضعیت کنونی، برای انجام مناسک حج برنامه ریزی شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص نقل و انتقال اسناد حج تصریح کرد: باتوجه به برخی پیشنهادهای مطرح شده، این موضوع در قالب کارگروهی بحث و بررسی شود و نتیجه برای تصویب نهایی به شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ارائه تا متناسب با آن تصمیم‌گیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، همچنین در ابتدای جلسه، ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار را تبریک گفت و از خدمات ارزشمند پرستاران در ایام کرونا تقدیر کرد.

وی یادآور شد: عقیله بنی‌هاشم بانوی مفسر قرآن، حکیم، عابد، متعبد، متخلق، خطیب و پرستار بود و این ویژگی‌ها ایشان را برجسته کرده بود . امروز نیز نباید این بانوی بزرگوار را در خصوصیت پرستاری منحصر کرد زیرا صفات علمی ، اخلاقی ، عرفانی و... ‌ایشان نیز بسیار فروان زیاد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز