خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

ضرورت ایجاد یک واحد مستقل در آموزش و پرورش برای مهدکودک‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۴۳۲

حکیم زاده درباره پیشنهاد ایجاد یک واحد مستقل برای مدیریت مهدکودک‌ها بیان کرد: ایده‌آل ما این است که یک واحد مستقل برای این امر داشته باشیم تا به صورت یکپارچه به تربیت کودکان۰ تا ۶ سال بپردازد و در خصوص آن سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست واگذاری مهدکودک‌ها به این وزارتخانه و بسته تحولی خوانا اظهار داشت: ما در بحث تحولی خوانا اجرای آزمایشی را شروع کردیم و امیدواریم بعد از این بتوانیم آن را تعمیم دهیم. ما هدفمان ایجاد مهارت‌های زبانی است. دانش‌آموزان ما به توانایی لازم جهت استفاده از ابزارهای مناسب از دستور زبان‌ها نرسیده‌اند و ما یک نقص را در این خصوص مشاهده می‌کنیم که آن‌ها از بیان نظارت، احساسات خود و نگارش آن دچار مشکل هستند. 

وی ادامه داد: مهارت صحبت کردن و گوش کردن دو مهارت مهم هستند، با توجه به این که در نظام آموزشی توجه ما همیشه به شاگردهای اول و دوم بوده است این فرصت می‌تواند کمکی برای سایر دانش آموزان در سایر مقاطع ابتدایی باشد. ما در بسته تحولی خوانا روی مهارت‌های دیگر زندگی از جمله ادب، جرات‌ورزی و مسئولیت‌پذیری متمرکز هستیم. جرات‌ورزی کودکان و نوجوانان ما را از آسیب‌های زیادی دور می‌کند که در بسته تحولی خوانا می‌توان به آن رسید. 

حکیم زاده در توضیح واگذاری مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش افزود: ما دو دوره برای کودکان زیر چهارسال و ۴ تا ۶ سال داریم. متولی کودکان ۴ تا ۶ سال آموزش و پرورش بوده و متولی کودکان زیر ۴ سال نیز بهزیستی است، اما همواره دستگاه‌های متعددی در این موضوع ورود کردند و موجب ایجاد نگاه‌های چندگانه برای تربیت کودکان زیر شش سال شدند. 

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق پژوهش‌هایی که انجام شده، چالش‌هایی از جمله تناقض در الگوهای تربیتی، فقدان و عدم یکپارچگی، آموزش سلیقه ای، دوری از آموزش اسلامی و ایرانی، ناهمخوانی در آموزش‌های زبان فارسی، تعارض آموزش‌ها با آموزش‌های دبستانی… مشکلاتی بود در که در امر مدیریت مهدکودک‎ها مشاهده می‌شد. 

وی بیان کرد: این موضوع از این پس به صورت یک پارچه به آموزش و پرورش داده شده است. ما به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دادیم که دنیا برای تربیت کودکان صفر تا ۶ سال یک رویکرد یکپارچه دارد. این نگاه یکپارچه ایجاب می‌کند که تربیت یک امر پیوسته است. ما می‌توانیم با یک ساز و کار منسجم هدایت، تربیت و برنامه‌ریزی برای این گروه را انجام دهیم. 

حکیم زاده در پاسخ به این سوال که مهدکودک‌ها از این پس چطور کارشناسی و مدیریت خواهند شد؟ گفت: طبق صحبت‎های انجام شده در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ قرار شده یک کمیته کارشناسی روی این موضوع کار کند شود و قطعا بعد از نهایی شدن جزییات همه موارد را اعلام خواهیم کرد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت تربیت در کودکان زیر ۶ سال باید گفت که شخصیت و اصل تربیت در این دوره شکل می‌گیرد. ما برای مدیریت مهدهای کودک یک نگاه همه جانبه داریم، می‌دانیم که اولین رکن در تربیت کودکان خانواده‌ها هستند، بعد از آن مراکز تعلیم و تربیت کودکان یا همان مهدهای کودک و پیش دبستان هستند که می‌توانند در تربیت و آموزش ما را یاری کنند. پس از این دو مورد سازمان‌ها و نهادهایی هستند که درگیر کار با کودکان هستند. 

وی تاکید کرد: تعلیم و تربیت کودکان مختص برنامه‌های داخل مهدکودک‌ها نیست، بلکه آن‌ها باید در دوره کودکی در آغوش خانواده‌ها باشند و خانواده‌ها باید این را بدانند که چطور تربیت را اعمال کنند. ما ۱۳۰ هزار کودک که زیر ۴ سال در مهدکودک‌ها و یک میلیون و هفتصد کودکی که بین ۴ تا ۶ سال در پیش دبستانی‌ها داریم. 

حکیم زاده درباره پیشنهاد ایجاد یک واحد مستقل برای مدیریت مهدکودک‌ها بیان کرد: ایده‌آل ما این است که یک واحد مستقل برای این امر داشته باشیم تا به صورت یکپارچه به تربیت کودکان۰ تا ۶ سال بپردازد و در خصوص آن سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت داشته باشد. همچنین ما یک چارچوب کیفیت حکمرانی داریم که تعیین اهداف شایستگی‌های مربیان را شامل می‌شود.

وی افزود: قطعاً ما نیازمند یک واحد مستقل هستیم، این واحد هر اسمی می‌تواند داشته باشد اما وابسته به آموزش و پرورش بوده و یک شخصیت حقوقی دارد. این واحد مستقل دارای اعضای هیات امنا که صاحبنظران امر تربیت کودکان هستند خواهد بود. همچنین در این هیئت امنا سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که در تربیت های کودکان تأثیر گذار هستند عضویت خواهند داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: نباید فراموش کنیم که صدا و سیما برنامه‌هایی دارد که روی تربیت دانش آموزان بسیار اثرگذار است، این برنامه‌ها باید متناسب با اهداف و سیاست‌های یکپارچه تهیه شود. بنابراین تصمیم این است که یک واحد مستقل داشته باشیم اما تا نهایی شدن آن، اعلام نظر قطعی دشواراست.

مهدهای کودک به کار خود با رویه فعلی ادامه خواهند داد

حکیم زاده درباره کار مهدکودک‌ها گفت: در حال حاضر مهدهای کودکی که مشغول به کار هستند به کار خود ادامه می‌دهند. ما یک سری کلیات در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کردیم ولی هنوز ساز و کار اجرایی شدن آن نهایی نشده است. بنابراین در تبصره‌ای که این در این ماده واحد پیش‌بینی شده؛ اشاره شده که تا زمان اجرایی شدن دستورالعمل‌ها، تمامی مراکزنگهداری کودکان، مهد کودک‌ها و پیش دبستانی ها می توانند طبق مقرراتی که در حال حاضر دارند به فعالیت خودشان ادامه دهند و بعد از اینکه ما آن اساسنامه و مقررات جدید را مصوب کردیم ظرف یک مدت زمانی می توانند خودشان را منطبق کنند.

آموزش و پرورش مانع فعالیت مهدهای کودک نیست

وی افزود: آموزش و پرورش قرار نیست مانعی برای فعالیت مهدکودک‌ها باشد ما قطعاً این زحمات ارزشمند را به رسمیت می‌شناسیم، موضوع تفاوت زیادی نکرده است زیرا ۸۰ درصد این کودکان ۴ تا ۶ سال هستند و مشمول قوانین آموزش و پرورش می شوند و بسیاری از این مراکز مجوز آن را از آموزش و پرورش گرفتند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره شهریه مهدکودک‍‌ها گفت: شهریه مهدکودک‌ها نیز باز مشمول همین مسئله می شود و در حال حاضر شهریه‌ها مشمول قوانین سازمانی است که فعلاً اداره آنها را برعهده دارد.

وی در خصوص اینکه آیا معلمان می توانند وارد مهدکودکها شوند؟ گفت: باید اساسنامه نهایی شود  و فعلا نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد اما یکی از موارد بسیار مهم ، نقش مربیان در تربیت کودکان زیر ۶ سال است. بنابراین چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای که لازم است تا مربیان از آن برخوردار باشند قطعاً جزیی از مبنای برنامه های توانمندسازی قرار می گیرد.

ما در آموزش و پرورش قصد تصدی‌گری مهدکودک‌ها را نداریم

وی ادامه داد: با توجه به اینکه افرادی که در مهدکودک‌ها فعالیت می‌کنند تابع شرایط و مقرراتی هستند، بعد از این واگذاری مقررات به همان شکل خواهد داشت. اما باید به این نکته توجه کنیم که موضوع اداره مهدکودک ها از جهت قوانین و مقرراتی که افراد شاغل در آنجا شامل می‌شوند، تفاوت چندانی نمی‌کند زیرا در حال حاضر بهزیستی مجوز مهدهای کودک را می‌دهد و نظارت بر برنامه ها را باید برعهده داشته باشد اما اجرای این برنامه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

حیکم زاده تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش قصد تصدی‌گری نداریم اما سیاست گذاری در امر تعلیم و تربیت کودکان، هدف‌گذاری و تولید برنامه‌ها برعهده آموزش و پرورش است. اما مدل کار نسبت به وضعیت فعلی تغییر نخواهد کرد اما در خصوص برنامه‌ها حتما تحولاتی خواهیم داشت.

وی در خصوص اجباری شدن پیش دبستانی ها گفت: در خصوص اجباری شدن پیش دبستانی ما یک درخواستی را مطرح کردیم و برای وزیر آموزش و پرورش فرستادیم. به دلایل متعددی ما به دنبال این هستیم که بتوانیم این دوره یک ساله را اجباری کنیم. اکثر کشورهای دنیا به خصوص کشورهایی که از جهت رنکینگ توسعه ردیف اول تا بیستم را به خودشان را اختصاص می‌دهند پوشش آموزش پیش دبستانی آنها ۹۵ درصد به بالا است.

حکیم زاده درباره ساعت کاری در مهد کودک ها برای مادران شاغل گفت: برخی مهدهای کودک بیشتر از ساعت کاری کودکان را نگه می دارند تا زنان شاغل امنیت خاطر بیشتری داشته باشند. ما می توانیم این اطمینان خاطر را به مادران شاغل بدهیم تا آنها فرزندشان را به مهدکودک بسپارند و به محل کار بروند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: بسته بودن مدارس ربطی به مهدکودک‌ها ندارد و مهدکودک‌ها بر اساس همان رویه قبلی خود، کار می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز