خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

"مهاجرت غیرقانونی" آسیب های فراوانی برای زنان و کودکان دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۸۹۷

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در آستانه روز جهانی مهاجران گفت: مهاجرت می تواند به دلایل مختلف، گاه اجتناب ناپذیر و گاه تاریخ ساز باشد، اما نوع غیرقانونی آن به خصوص برای زنان و کودکان و به تبع آن خانواده ها آسیب های فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده به مناسبت روز مهاجرت و رونمایی از فیلم مستند "در مسیر باد"، بیان کرد: موضوع مهاجرت یک موضوع جهانی است، مخصوصاً بحث مهاجرت‌های غیرقانونی، اگر چه مهاجرت فی نفسه می‌تواند یک حرکت مثبت باشد، چنانچه در بعضی آیات قرآن کریم به این موضوع اشاره شده است که اگر با مشکلات بسیاری مواجه بودید خداوند هجرت را برای شما قرار داده است.

وی ادامه داد: به صورت کلی مهاجرت در قرآن یک امری نکوهیده نیست و حتی مبدا تاریخ اسلام هم با مهاجرت پیامبر ایجاد شده که ایشان مجبور به چنین کاری شدند. اما امروزه با انواع مختلفی از مهاجرت روبرو هستیم که برخی از آنها سبب آسیب های فراوان به انسان هاست.

 ابتکار افزود: امروز موضوع جهان شهروندی نیز مطرح است که البته لوازم خودش را نیاز دارد و مهاجرت اگر قانونی نباشد تبعات سنگینی را برای افراد و کشورها به بار می‌آورد و الان یکی از بحران‌های جهانی، مهاجرت‌های اجباری به دلیل جنگ، نابسامانی‌ها و تخریب محیط زیستی است که متاسفانه شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: مسائلی که در همین دهه‌های گذشته اتفاق افتاد و باعث مهاجرت‌های بسیاری از افغانستان و عراق شد و می‌دانیم که سال‌ها است که بین ۳ الی ۴ میلیون نفر از مردم عزیز افغانستانی در کشور ما زندگی می‌کنند.

 ابتکار افزود: ایران در زمینه‌ی پذیرش مهاجران و حمایت از آنها کارنامه‌ی خوبی دارد و تلاش کرده به آنها خدمات لازم را نیز ارائه کند، تا جایی که حتی از خدمات درمانی کرونا به صورت رایگان برخوردار باشند.

وی ادامه داد: اما مهاجرت‌های دیگر که در اطراف منطقه‌ی ما اتفاق افتاد مانند مشکلات عراق یا افغانستان یا سوریه بر اثر حمله‌ی داعش، باعث ایجاد آسیب‌‌های فراوان شد و الان با وجود حضور سازمان‌های بین المللی اما عملا خدماتی که باید ارائه دهند را نمی‌دهند و همین هم باعث افزایش مشکلات می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده افزود: دنیا امروزه حتی با مهاجرت اجباری روبروست و نیز مهاجرت های غیرقانونی که بسیاری کشورها به آن دچار شده اند و بنابراین ساخت مستندی مانند "در مسیر باد" توسط خانم مونا زندی کار بسیار ارزشمندی است که بیننده را لحظه لحظه همراه خود به دل سختی های این نوع مهاجرت می برد بدون آنکه نگاهی دگم یا یک طرفه به موضوع داشته باشد و هنرمندانه‌ واقعیت را بیان می کند.

وی در پایان گفت: ساخت چنین فیلم‌هایی در میان گذاشتن تجربه کسانی است که راهی را رفته اند و شاید بتواند مورد استفاده کسانی باشد که قصد چنین کاری را دارند تا بدانند مهاجرت‌ غیرقانونی بسیار آسیب زننده و به خصوص برای زنان و خانواده ناگوار است.

در ادامه مونا زندی حقیقی کارگردان این فیلم مستند با اشاره به اینکه 6 سال است کار تحقیقاتی درباره مهاجرت های غیرقانونی را آغاز کردم و در کشورهای مختلف از آلمان و امریکا و کانادا و فرانسه این کار انجام دادم و بر همین اساس باید بگویم چقدر این مسیر خطرناک که در فیلم دیده می شود، می تواند کل زندگی فرد را به هم بزند.

وی افزود: با وجود همه اخباری که از طریق رسانه ها در این مورد منتشر می شو خیلی ها نمی دانند که این مسیر تا چه حد پرهزینه و پرخطر است.

زندی گفت: دنبال این بودم که ببینم آنها که به صورت غیرقانونی رفتند آیا حالا راضی اند، اما آنچه دیدم اکثریثی هستند که احساس ضرر می کنند و به آنچه که فکر می کردند نرسیدند.

در این جلسه فاطمه راکعی دبیر کارگروه هنر معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز درباره روند ساخت این مستند توضیح داد.

مستند در مسیر باد پنج شنبه 27 آذر ساعت 21 از طریق سایت هاشور که ویژه نمایش مستند های ایرانی و خارجی است به طور رایگان اکران آنلاین می شود و از علاقمندان دعوت می شود این فیلم را ببینند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز