خبرگزاری کار ایران

"یلدا"؛ نگرانی این روزهای کادر درمان / طوفان "کرونا" را با هم پشت سر بگذاریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۳۶۹

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم شب یلدا، نگرانی اصلی این روزهای کادر درمان، مسئولان و مردم است، گفت: باید امسال این طوفان را هم پشت سربگذاریم و شب یلدا هم همانند سایر جشن ها، مراسمات و دورهمی های همیشگی که در سال ۹۹، استثنایی برگزار شد، در خانه بمانیم و با همان جمع خانوادگی و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده کنیم.

به گزارش ایلنا، حمید سوری با اشاره به این که رخداد گسترش  کرونا ناشی از مواجه و تماس است، اظهار کرد: به هر میزان که مواجه با عوامل بیماری زایی بیشتر باشد، احتمال افزایش بار پاندمی بیشتر خواهد شد.

وی، ضمن اظهار تاسف از این که شیوع بیشتر اپیدمی کرونا، صرفا با افزایش مبتلایان همراه نیست، افزود: مرگ و میرنیز یکی از پیامدهای تلخ این بیماری است.

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با بیان این که رویکردهای رفتاری جامعه نقش اثرگذاری در گسترش بیماری دارد، خاطرنشان کرد: باید بیش از پیش رفتارهای فردی و اجتماعی مورد توجه سیاست گذاران باشد؛ چرا که جنس این اپیدمی با سایر اپیدمی ها متفاوت است.

سوری  گفت: خاموش کردن شعله اپیدمی روش هایی دارد که در صورت بی توجهی ویا رفتار اشتباه  می تواند، به بحران تبدیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که روند افزایشی که در اپیدمی ها ایجاد می شود، صرفا مسائل جانی را متاثر نمی کند تاکید کرد: کرونا علاوه بر ابعاد سلامت که در جایگاه خود بسیار پراهمیت است، ابعاد دیگر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را نیز درگیر کرده است.

وی با اشاره به این که ویژگی برجسته ویروس کووید، قدرت سرایت پذیری بسیار زیاد است، افزود: شیب ملایمی که امروز در شیوع کرونا ایجاد شده حاصل تلاش های شبانه روزی سیاست گذاران و رعایت توصیه های بهداشتی از سوی مردم است.

سوری با بیان این که شب یلدا درفرهنگ ایرانیان نماد دورهمی و برپایی جشن است، تاکید کرد: امسال با وجود کرونا این دورهمی می تواند قاتل جانمان یا عزیزانمان شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه بی احتیاطی و بی توجهی به رعایت توصیه های بهداشتی را خصوصا در شب یلدا از سوی برخی مورد انتقاد قرار داد و گفت: بی تردید برگزاری جشن، دورهمی و انجام رفتارهای پرخطر در اولین روز آغازفصل  زمستان می تواند بر شیوع بیشتر اپیدمی دامن بزند.

سوری تاکید کرد: یکی از ابتدایی ترین اصول برای قطع زنجیره کووید ۱۹ پرهیز از برگزاری دورهمی هاست.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با اشاره به این که کرونا همچنان به عنوان بیماری در دنیا تلقی می شود که درمان و داروی موثری برای آن وجود ندارد، افزود: عمده ترین کاری که به عنوان مسئولیت فردی و اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال بر عهده هر شهروندی است توجه جدی به رعایت اصول اولیه بهداشت برای پیشگیری از ابتلاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که به حداقل رساندن تماس هایی که منجر به بیماری می شود یکی از مهمترین روش های پیشگیری از ابتلا به کروناست، پرهیز از برگزاری دورهمی ها را خواستارشد.

سوری با بیان این که مبتلایان بدون علامت و یا افرادی که در دوره پنهان بیماری هستند، بیشترین کانون های خطر شیوع کرونا محسوب می شوند، گفت: معمولا این افراد قابلیت مبتلا کردن دیگران را حتی  در فرم های شدیدتر و مرگبار بیماری را دارند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با تاکید بر این که باید درگاههای خروج عامل بیماری زا در بدن میزبان کرونا تا جائیکه ممکن است از بین برود، تاکید کرد: باید تماس های نزدیک و اجتماعات انبوه در دوران پاندمی محدود باشد.

وی با بیان این که رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از برگزاری دورهمی ها برای کاهش زنجیره بیماری ضرورت دارد، ادامه داد: متاسفانه در ماه های اخیر روند دورهمی ها و مهمانی های خانوادگی افزایش چشمگیر و نگران کننده ای داشته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، با بیان این که اصلی ترین عامل شیوع این ویروس حضور در  اجتماعات است، تاکید کرد: جشن شب یلدا از جمله، آیین هایی است ممکن است نگرانی شعله ورتر شدن آتش اپیدمی کرونا را تشدید کند. بنابراین خوش خیالی با این رویکرد که میزان ابتلا به کرونا کاهش پیدا کرده و یا در آن مهمانی فرد آلوده به ویروسی وجود ندارد، تصور غلطی است.

سوری توضیح داد: حتی این که فردی که در دو تا سه هفته اخیر کرونا را پشت سرگذاشته هم دلیلی بر عدم انتقال ویروس نیست و هیج تضمینی وجود ندارد که کسی هم که هیچ علامتی ندارد انتقال دهنده بیماری نباشد. در مورد کودکان هم موضوع به همین شکل است. تصور می شود که یک کودک عامل خطر انتقال بیماری نیست؛ درحالیکه کودکان می توانند به دلیل تحرک زیاد ویروس را به مراتب بیشتر هم انتقال دهند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه ضمن ابراز نگرانی درخصوص برگزاری دورهمی شب یلدا گفت: مهمانی شب یلدا غالبا در فضای خانوادگی و بسته برگزار می شود و در این مراسم افراد از ماسک استفاده نمی کنند، همین دوعامل می تواند باعث گسترش شیوع کرونا شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه به مردم توصیه کرد: حداقل برای مصون نگه داشتن خود و خانواده از دورهمی یلدا پرهیز کنید و تلاش کنید تا با انجام یک رفتار درست اجتماعی موجبات ایجاد بیماری برای مردم و خستگی بیشتر کادر درمان را فراهم نکنیم.

وی انجام اقدامات سلبی را از سوی دولت را برای کاهش ترددو رفع محدودیت خواستار شد و گفت: اگر به توصیه ها عمل نشود و دورهمی ها برگزار شود، شاهد گسترش اپیدمی طی دوهفته آینده خواهیم بود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با بیان این که نگرانی از گسترش کرونا بسیار جدی است از مردم خواست تا کمک کنند که  زحمات و تلاش های صورت گرفته و در حال اجرای دولت، سیاستگذاران و کادر درمان  برای رسیدن به مرکز کنترل کرونا نقش برآب نشود.

وی  با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم شب یلدا، نگرانی اصلی این روزهای متخصصان و کادر درمان است، گفت: باید امسال این طوفان را هم پشت سربگذاریم و شب یلدا هم همانند سایر جشن ها، مراسمات و دورهمی های همیشگی که در سال ۹۹، استثنایی برگزار شد، در خانه بمانیم وبا همان جمع خانوادگی و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سوری توصیه کرد: امسال وسایل ارتباط جمعی، تلفن و اپلیکیشن‌های ارتباطی در بلندترین شب سال می‌توانند سبب دیدار ما با اقوام و دوستانمان شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز