خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

دانشجویان زمینه اعتلای دانشگاه را فراهم کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۲۰۱

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین نودانشجویان دانشگاه جیرفت که به صورت برخط برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها به عنوان کانون مولد عقلانیت و خردورزی بایستی محتوای امید بخش تولید و به جامعه عرضه کنند.

به گزارش ایلنا، محمدهادی عسکری در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک موفقیت نودانشجویان در آزمون سراسری سال جاری و پذیرش در دانشگاه جیرفت، شهرستان جیرفت را یکی از شهرهای کهن و با سابقه تاریخی و فرهنگی و با مردمی اصیل و تلاشگر توصیف کرد. 

وی مراسم معارفه و آشنایی نودانشجویان با دانشگاه را از مهمترین رویدادهای فرهنگی دانست و افزود: دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه، با تغییر مهم و اساسی در زندگی خود رو به رو می‌شوند و اهمیت این مرحله از زندگی اجتماعی و فرهنگی نودانشجویان در آن است، که زندگی و زیست دانشگاهی، شرایطی تازه و گاه ناشناخته‌ای را فرا روی نو دانشجویان قرار می‌دهد. 

عسکری ادامه داد: در این مرحله دانشگاه باید برنامه ریزی مدونی برای دانشجویان داشته باشد تا این دوران گذار در آرامش و به خوبی سپری شود. 

وی با بیان اینکه دوران گذار را بایستی به عنوان یک فرآیند لحاظ نمود، خاطرنشان کرد: در این فرآیند دانشگاه‌ها باید «دانشگاهی شدن» را به عنوان یک هویت جدید در نودانشجویان پایه‌گذاری کنند که نتیجه این تربیت، دانشجویانی دانشور و فرهنگ مدار باشد. 

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در آئین نودانشجویان باید علاوه بر آشنایی و ارتباط نودانشجویان با بخش‌های مختلف دانشگاه، بایسته‌های دانشگاه و فرصت‌هایی که دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، بیان می‌شود. 

عسکری آشنایی دانشجویان با حقوق، تکالیف و مسئولیت‌هایی که متوجه آنان است را یادآور شد و آن را از جمله نکات حائز اهمیت آئین نودانشجویان دانست. 

وی همچنین گفت: دانشجویان می‌توانند در گروهای شناسنامه داردانشگاه عضو شوند ودر کنار پرداختن به موضوعات درسی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شرکت کنند و از این طریق، زمینه اعتلای دانشگاه را فراهم نمایند. 

عسکری خاطرنشان کرد: دانشجوی دانشگاه جیرفت نمی‌تواند نسبت به مسائل شهرستان بی‌تفاوت باشد و وقتی از زیست دانشجویی صحبت به میان می‌آید منظور آن جایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و تکامل شخصیتی و فراتر رفتن از ظواهر و کنکاش در لایه‌های اجتماع در ذهن و ضمیردانشجو شکل می‌گیرد و دانشجو بر اثر فعالیت فرهنگی و اجتماعی واجد یک حیات جدید شده و در مسائل ورود کرده و تحلیل ارائه می‌دهد. 

وی ادامه داد: عمده بحث مد نظر در این شرایط آن است که دانشگاه با برگزاری این آئین، مسئولیت‌پذیری خودش را در قبال دانشجویان و برنامه ریزی برای اثرگذاری و جلب مشارکت گسترده آنان درکانون دانشگاه به منصه ظهور گذاشته است و ما باید در این شرایط که به واسطه شیوع و همه گیری بیماری کوید ۱۹ روان جامعه مخدوش و مجروح شده است سعی کنیم با ارائه آموزش‌های کاربردی به دانشگاهیان تاب آوری اجتماعی لازم را در مقابله با این بیماری کسب نمائیم. 

عسکری در پایان تأکید کرد: در شرایطی که جامعه از دانشگاه به عنوان کانون مولد عقلانیت و خردورزی انتظار دارد، باید دانشگاه‌ها در تولید محتوای امید بخش و ارائه آن به شهروندان کوشا باشند چزا که این حق شهروندان است که با کمک دانشگاه بتوانند هم زندگی روزمره خود را داشته باشند و هم کیفیت زندگی وبهره وری خود را افزایش دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز