خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با ایلنا:

عدالت بودجه‌ای را به چشم نمی‌بینم/ بخش عمده‌ بودجه‌مان صرف حقوق و دستمزد پرسنل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۰۷۰

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره بودجه سال آینده این دانشگاه بیان کرد: بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به دروس عملی که ارائه می‌دهد، با آنچه که نیاز واقعی است، بسیار فاصله دارد.

«ابراهیم صالحی عمران» رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با ایلنا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با ارزیابی از وضعیت بودجه این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بحث بودجه‌ای دانشگاه ما به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه از سطح آموزش و پرورش به آموزش عالی ارتقا پیدا کرده که این اقدام بسیار موثر است، زیرا سرانه‌های مربوط به آموزش عالی دانشگاه‌ها اکنون برای ما مناسب‌تر است. 

وی ادامه داد: به طور کلی در مورد دانشگاه ما چنین اقدامی صورت گرفت، اما نرخ رشد اعتبار هزینه‌ای ما امسال ۴۸ و نیم درصد است و متاسفانه ما هنوز با شاخص‌ها و سرانه‌های سایر دانشگاه‌ها فاصله بسیار زیادی داریم و این کمبود خود را در سرانه اعتبارات برنامه آموزشی و مهارتی در دوره کاردانی کاملا خود را نشان می‌دهد. 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره سرانه مقاطع مختلف این دانشگاه توضیح داد: سرانه‌ای که به ما برای هر دانشجو در مقطع کاردانی داده می‌شود، پنج میلیون و پانصد هزار تومان است؛ در صورتی که برای سایر دانشگاه‌ها این مبلغ به طور میانگین هشت میلیون و سیصد هزار تومان است. سرانه اعتبارات آموزشی در دوره کارشناسی حدود شش میلیون و سیصد هزار تومان است و در سایر آموزش‌های عالی آن هم در دانشگاه نظری حدودا ۱۴ میلیون و هفتصد هزار تومان است. 

صالحی عمران گفت: سایر اعتبارات نیز بسیار پایین‌تر از دیگر دانشگاه‌های نظری است، در حالی که از سوی دولت بر بحث ارتقای مهارت و مهارت افزایی و تاثیری که این دانشگاه در اشتغال می‌گذارد، تاکید زیاده شده است. با توجه به دروس عملی که داریم بودجه مورد نظر برای ارتقای کیفیت با آنچه که نیاز واقعی است، بسیار فاصله دارد. 

وی افزود: حق ماست که این دانشگاه مثل دانشگاه‌های دیگر کشور و سایر مراکز آموزش عالی باشد و عدالت بودجه‌ای برای این دانشگاه نیز  مانند دانشگاه‌های دیگر رعایت شود که متاسفانه این را به چشم نمی‌بینیم.این هزینه‌ای که داده می‌شود، نمی‌تواند برای ارتقای دانشگاه در زمینه آموزشی و مهارتی مناسب باشد. همچنین برای رسیدگی به ارتقا اشتغال، بهره‌وری و تولید ناخالص داخلی، تربیت نیروی کار مهار، تولید و به بخش کشاورزی این دانشگاه کفاف نمی‌دهد و بودجه عادلانه می‌خواهد. 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: امیدواریم این بودجه در مجلس اصلاح شود و نمایندگان اگر واقعا به اشتغال و افزایش مهارت افزایی دانشجویان می‌اندیشند به این دانشگاه توجه خاصی کنند. 

صالحی عمران درباره ظرفیت بودجه‌ای سال ۱۴۰۰ برای آموزش مجازی واحدهای عملی توضیح داد: بیش از ۷۰٪ دروس دانشگاهی ما عملی است و باید سرمایه‌گذاری اساسی برای کارگاه‌های عملی، آزمایشگاه مجازی و شبیه‌سازی انجام شود، البته اگر بخواهیم نتیجه درست بگیریم، اول باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای مسیر درست آموزش عالی نیازمند سرمایه‌گذاری متناسب با این مسیر است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با بودجه سال ۱۴۰۰ می‌توان روی آموزش مجازی سرمایه‌گذاری کرد؟ گفت: متاسفانه خیر، مسیر درست آموزش عالی مهارتی با این بودجه محقق نمی‌شود. 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به صرف بیشترین بخش بودجه برای دستمزد پرسنل گفت: یکی از آیتم‌های بسیار مهم ما هزینه پرسنلی است، همه دستگاه‌ها نیز این مشکل را دارند. بخش عمده‌ای از این بودجه صرف حقوق و دستمزد پرسنل است با توجه به افزایش حقوق‌ها، عمده بودجه برای همین مورد است و شاید کم هم بیاوریم. 

صالحی عمران در پایان با بیان اینکه ما مجبوریم برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای استاد خبره از بخش‌های دیگر بیاوریم، گفت: ما حدود سی هزار نیروی حق التدریس داریم که بخش عمده‌ای از این بودجه صرف هزینه حق التدریس و پرداخت به آنها می‌شود. دانشگاه فنی و حرفه‌ای با کمبود نیروی استاد ثابت مواجه است و مجبوریم نیروهای خبره از بخش‌های دیگر به صورت حق‌التدریس و استاد مدعو بیاوریم که طبیعتا این مورد هم برای دانشگاه هزینه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز