خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

اخذ عوارض قطع درخت را واقعی کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۴۰۰

رئیس کمیسون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از شهردار تهران درخواست کرد مبالغ باقی مانده حاصل از جرائم قطع درختان مربوط به سال گذشته را هرچه سریعتر در اختیار کمیسیون ماده ۷ و سازمان بوستان‌ها قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا صدر اعظم نوری در آیین افتتاح و بهره برداری از باغ ثوق الدوله در منطقه ۱۴ گفت: خوشحالم که امروز هفدهمین باغ تملک شده در منطقه ۱۴ در دوره شورای پنجم و مدیریت شهری افتتاح می‌شود و این یک اقدام بسیار خوب برای همه شهروندان در تهران است. 

او ادامه داد: شهر با توسعه نامتوازن و ساخت و سازهای گسترده‌ای که داشته، به این دلیل که ملاحظات و مسائل محیط زیست در آن رعایت نمی‌شد، هزاران هزار اصله درخت در شهر قطع و نابود شدند. رویکردی که شورای پنجم و شهرداری تهران در پیش گرفتند، کاهش قطع اشجار و جایگزینی موثر عناصر اکولوژیک به جای درختان قطع شده است. 

نوری با بیان اینکه شورای پنجم با بازنگری مجدد در کمیسیون ماده ۷ و سیستمیی کردن فرایند کمیسیون در جهت حفاظت هوشمند فضای سبز ودرختان اقدام موثری انجام داد افزود: شورای شهر تلاش کرد با وضع جرائم واقعی قطع اشجار، به سمت واقعی شدن اخذ عوارض ناشی از قطع درختان و خشک شدن آن‌ها حرکت کند. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه آماری از بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون ماده ۷ ارئه کرد و گفت: در طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ به طور میانگین سالانه ۴هزار و ۵۰۰ ملک در کمیسیون ماده ۷ مورد بررسی قرار می‌گرفت و میانگین ۱۲ هزار اصله درخت خشکه شده ثبت می‌شد و از محل آن در حدود چند ده میلیارد تومان جرائم منظور می شد که تنها ۱۵درصد از آن‌ها وصول می‌شد، اما در سال‌های ۹۷ به بعد به صورت میانگین سالانه ۲۷ هزار پرونده در مناطق ۲۲گانه بررسی شد. در سال ۹۸، ۶هزار و ۷۰۰ اصله درخت خشک ثبت شده است که در سال ۹۸، این رقم ۴ هزار و ۳۰۰ اصله بوده است که نشان دهنده سیاست کاهش قطع و خشک شدن درختان است و جرائم و عوارض درختان قطع شده وقتی در سامانه ثبت می‌شود به حساب باز می‌گردد. 

او با بیان اینکه در شورای شهر سیاستی برای وصول جرائم در نظر گرفته شد گفت: در سال ۹۸، مبلغ ۱۴۸ میلیارد جرائم ناشی از قطع درختان و در ۷ ماهه سال۹۷، ۲۰۱ میلیارد عوارض ثبت و وصول شده است. 

نوری با اشاره به مصوبه شورای شهر مبنی بر واریز عوارض ناشی از قطع درختان به یک حساب جدا گفت: شورای شهر مصوب کرد که هر درختی که قطع می‌شود عوارض آن باید در حساب مجزا نزد خزانه داری ثبت شود وتنها برای تملک باغات و گسترش فضای سبز و نه برای چیز دیگری استفاده شود. 

نوری با اشاره به پیگیری مستمر کمیسیون محیط زیست و دبیرخانه ماده ۷، که منجر به آن شد که از محل قطع عوارض و جرائم به تملک باغات در مناطق کم برخوردار اقدام کنیم افزود: حساب مجزایی ایجاد شد و خزانه داری شهرداری همکاری کرد و با تشکیل کمیته‌ای تحت نظر معاونت خدمات شهری شهرداری تهران تشکیل و اولویت‌ها مورد بررسی و فهرست املاک باغات ارزیابی و تملک شد. 

او با بیان اینکه سیستمی شدن کامل فرایند کمیسیون ماده ۷ یکی از موفقیت‌های این دوره مدیریت شهری بوده است گفت: این اقدام به شفافیت، سرعت بخشی و رضایت مندی شهروندان می‌انجامد. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: از ابتدای دوره پنجم شورا تاکنون مدیریت شهرداری ۱۷ باغ به مساحت ۱۰۳ هزار و ۵۰۵متر مربع را تملک و به یک بوستان عمومی تبدیل کرده است. در سال ۹۹، ۱۷ باغ دیگر در مناطق ۹.۱۰، ۱۱.۱۲، ۱۴.۱۶ و ۱۷ در دست بررسی و تملک است که انشالله با تملک آن‌ها تا سال ۱۴۰۰، حدود ۳۴ قطعه باغ و فضای سبز به عرصه عمومی اضافه می‌شود.

او ادامه داد: البته مشکلاتی نیز وجود دارد از جمله اینکه قرار بود درآمدها در خزانه ذخیره و برای تملک باغات صرف شود که مبلغی از آن که در حدود ۶۰ میلیارد تومان مربوط به سال قبل است که در حساب خزانه داری مانده و می‌گویند دیگر نمی‌شود آن را هزینه کرد و به شهردار محترم می‌گویم دستور اکید بدهند تا این مشکلات سریعتر رفع شود و سیستم حسابداری به گونه‌ای عمل کند که این مبلغ در اختیار کمیسیون ماده ۷ و سازمان بوستان‌ها قرار گیرد. 

نوری افزود: گردش کار در حوزه املاک نیز مساله دیگری است که در قیمت‌گذاری و تملک کندی وجود دارد که باید تسریع شود. بهترین مناطق منطقه ۷ و۸ بودند که به خوبی فرایند تملک و شناسایی را پیش بردند. در سایر مناطق کم برخوردار نیازمند تاکید شهردار به شهرداران مناطق هستیم تا بتوانیم سرانه فضای سبز را بالا ببریم. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پایان گفت: حفظ فضای سبز و باغات و توسعه وگسترش آن به عنوان یک برگ زرین در کارنامه مدیریت شهری است و در این دوره یک تغییر ریل‌گذاری از تخریب فضای سبز به گسترش و حفظ فضای سبز انجامیده است و نیازمند نگاه ویژه شهردار تهران است که تاکنون این اتفاق رخ داده وامیدواریم در ادامه دستورات لازم را بدهند تا این کار را پیش ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز