خبرگزاری کار ایران

بخش مهمی از ۱۰۰هزار قطعه باغ تهران از بین رفته است/قطع ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۳۲۱

رئیس شورای شهر تهران گفت:از یک میلیون پارسل شهر تهران، بیش از یک دهم آن یعنی حداقل ۱۰۰هزار قطعه باغ بوده است که در طی ۶۰سال اخیر بخش مهمی از آن‌ها با ساختمان‌ها جایگزین شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی در آیین افتتاح و بهره برداری از باغ سلیمانیه (باغ وثوق الدوله) گفت: در گذشته تهران باغ شهر بوده است و با شکل گیری بلدیه، در دهه ۳۰، شهرداری شکل گرفت و درپی آن سال ۱۳۳۹ اداره باغات تهران تشکیل شد. 

او ادامه داد: در آن زمان تهران باغ بوده است واسم این سازمان را نیز اداره رسیدگی به باغات گذاشتند، اما کم کم باغات تخریب شده اند، اگرچه که مقداری پارک و فضای سبز جایگزین شده است. 

هاشمی با بیان اینکه از یک میلیون پارسل شهر تهران، بیش از یک دهم آن باغات مهم بوده است ادامه داد: یعنی ما حداقل ۱۰۰ هزار قطعه باغ در تهران داشتیم که در طی این زمان ۶۰ساله بخش مهمی از آن‌ها با ساختمان‌ها جایگزین شده است، اما از طرفی تلاش ویژه‌ای برای ساخت پارک و فضای سبز ساخته شده است. گویا بعد از انقلاب در حدود دویست و اندی پارک در تهران داشتیم که اکنون به بیش از ۲هزار پارک رسیده است. البته این عددها باید احصا و دقیق شود و تعداد پارک‌های تهران مشخص شود چرا که از دو هزار و ۱۰۰ تادو هزار و ۲۲۰ آمار متفاوتی داریم که باید مشخص شود. 

هاشمی با بیان اینکه در بودجه شهرداری تهران بین ۱۵۰۰ تا۱۷۰۰ میلیاردتومان هزینه رسیدگی به فضای سبز می‌شود گفت: این رقم خوبی است و نسبت به بودجه شهرداری در رسیدگی به فضای سبز موثر است، اما باید توجه داشت که عمده هزینه نگهداری صرف پرسنل می‌شود چرا که مجموعه پرسنل محور است و نقش مساحت در پرداخت‌ها بسیار مهم است و باید توجه شود که در مساحت‌ها اعداد بالا و پایین نرود و هزینه‌ها مشخص باشد تا مشکلی پیش نیاید. 

او با اشاره به ساماندهی موضوع باغات توسط کمیسیون سلامت ومحیط زیست شورای شهر گفت: ساماندهی موضوع باغات انجام و در سامانه شهرسازی داده‌ها وارد شده است و هیچ رای و حکمی گم نمی‌شود و این اقدام بسیار ارزنده‌ای است که باید با جدیت نسبت به آن اهتمام داشته باشیم و اگر در آینده خانم نوری در شورای شهر نبودند کسی نتواند نگاه چپ به باغات تهران داشته باشد. 

هاشمی با بیان اینکه اینجا یک مجموعه ۲۵ هکتاری معروف به باغ وثوق الدوله بود و امروز بخشی از آنکه در اختیار بنیاد مستضعفان بوده در تهاتر با آن‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ادامه داد: بهره برداری ازاین مجموعه با پول حاصل از قطع اشجار انجام شد و امروز شاهد یک فضای سبز مناسب در منطقه ۱۴ هستیم و می‌توان از همین عوارض اشجار برای توسعه فضاهای سبز استفاده شود. در کل این سال‌ها آمارهایی از قطع ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت داده شده است که با شکل گیری سامانه ساماندهی باغات، عوارض به طور دقیق دریافت و به حساب واریز می‌شود و با ادامه این روند هم مانع قطع درختان می‌شود و هم منجر به احداث باغات دیگر می‌شود. 

او همچنین با اشاره به مصوبه دولت در زمینه حمل ونقل عمومی گفت: لازم است که آقای حناچی مصوبه اخیر دولت درمورد حمل ونقل عمومی را به سرعت پیگیری کنند و تبدیل به تعداد زیادی اتوبوس و تعمیر و نگهداری واگن نیز بشود تا پایان دوره شاهد ورود اتوبوس به ویژه اتوبوس‌های برقی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز