خبرگزاری کار ایران

بی‌توجهی شهرداری به مجسمه میدان حر/ پیشنهاد ایجاد مکانی برای نمایش ابزار و وسایل کوهنوردان

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۶۴۳

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به شهرداری تهران به دلیل بی‌توجهی به مجسمه میدان حر تذکر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد مسجد جامعی در جریان دویست و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری درباره مجسمه‌ها و تندیس‌های شهری گفت: در مجسمه‌ها و تندیس‌های سطح شهر بیشتر عکس‌های پرسنلی کار شده است و کار کردن یک نماد اساطیری به عنوان مجسمه در تهران نادر است. در تهران از این موارد کم داریم و من فقط یک مورد می شناسم که آن مجسمه میدان حر است که گرشاسپ از قهرمانان شاهنامه به جنگ اژدها که نماد پلیدی است، رفته است.

مسجدجامعی ادامه داد:‌  بعد از اشغال مناطقی از ایران توسط روسیه که موجب جدا شدن آذربایجان شد، عده‌ای به ایران آمدند که از قضا سازنده این مجسمه یعنی ارژنگ رحیمی نیز از این افراد بود. بخه

او با بیان اینکه این مجسمه  به قیام مردم آذربایجان و  پایان اشغالگری توسط شوروی را نشان می‌دهد، افزود: مهم است که مردم آن مناطق تلاش کردند و در فرهنگ و هویت ایرانی  نقش دارند کهاین امر نشان دهنده یک برهه تاریخی است و هم مشارکت را نشان می‌دهد. 

مسجدجامعی با گلایه نسبت به بها ندادن به این مجسمه گفت: چرا که اسطوره و تاریخ دارد و یک حادثه تاریخی را بیان می‌مکند و در اطراف این مجسمه از این پهلوان و اسطوره هیچ توجهی نشده است. در همین زمینه به شهرداری تهران تذکر می‌دهم که به این کار هنری ارزشمند و یگانه شهر تهران بها دهد و به آن رسیدگی کند. 

او در ادامه با اشاره به نطق آقای میلانی گفت: کوهنوردی در ایران سابقه طولانی دارد و بسیاری از مکان‌های تاریخی از جمله غار علیصدر در همدان توسط همین کوهنوردان کشف شد.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه تشکل‌های کوهنوردی در خیابان لاله زار یک مکانی دارند که تمامی ابزار، عدوات و خاطرات کوهنوردان را جمع آوری کردند پیشنهاد داد که شهرداری کمک کند تا یک مکان دائمی برای نمایش ابزار و وسایل کوهنوردان ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز