خبرگزاری کار ایران

انتقاد به عدم امکان صدور پروانه های اضطراری مقاوم سازی در بافت فرسوده

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۵۷۵

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با انتقاد نسبت به عدم امکان صدور پروانه‌های اضطراری مقاوم سازی در بافت فرسوده از شهرداری و وزارت راه و شهرسازی درخواست کرد تا نسبت به ایجاد پروانه مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای در شهر تهران اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری در جریان دویست و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری درباره عدم وجود ساز و کار لازم برای صدرو پروانه‌های اضطراری برای مقاوم‌سازی خانه‌های در حال تخریب و یا خانه‌هایی که نیاز به تخری و نوسازی کامل ندارند است.

او ادامه داد: در ملاقات مردمی که ازحوزه شهرسازی منطقه ۱۲ داشتیم؛ در صف ملاقات مردمی، تعدادی از تشکل‌های مردم نهاد،‌ گروه‌های حرفه‌ای و جهادی حضور داشتند که نه برای کار خود بلکه آمده بودند تا بگویند اعضای شورای شهر کمک کنند تا خانه‌هایی که در منطقه ۱۲ و محله هرندی و غیره شناسایی شده است و در حال تخریب است و مالکین آنها نیز تمکن مالی لازم را ندارند،.

او با بیان اینکه همه سازو کارهای حرفه‌ای و فنی و رقم ریالی لازم برای بازسازی و مقاوم‌سازی نیز موجود است گفت: اما ماه‌ها در شهرداری منطقه و شهرداری‌های مناطق اینجا تنها یک رویکرد برای حل مشکل موجود است و آن تخریب و نوسازی است. تخریب و نوسازی  هم با توجه به ریزدانه بودن بسیاری از این املاک و متعلق بودن آنها به اقشار کم برخوردار که اساسا یا سند مالکیت شش دانگ ندارند و یا اساسا سند مالکیت ندارند و یا اینکه پول و تمکن مالی لازم را برای تخریب و نوسازی ندارند مشکل است.

سالاری ادامه داد: متاسفانه نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور، ‌سازوکار مقاوم‌سازی هنوز تعریف نشده است، در صورتی که غیر از این خانه‌ها که در اثر هر بارندگی تخریب می‌شوند، در همین بارندگی اخیر تعدادی از خانه‌ها در منطقه ۱۲ تخریب شد و مردم بی پناه ماندند، اما در بازدیدی که از منطقه داشتیم،‌ شاهد بودیم که ده‌ها خانه دیگر در اثر هر گونه بارندگی ممکن است ریزش کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: لذا تقاضای ما از شهردار تهران و حوزه معماری و شهرسازی و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی که مسئول تهیه سند فرا دست هستند این است که پروانه مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای در شهر تهران ایجاد شود که می‌تواند به کل کشور تسری پیدا کند.

سالاری افزود: لازم می‌دانم از گروه‌های جهادی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که آمادگی مقاوم سازی و ایمن سازی خانه‌های در حال تخریب محلات کم برخوردار را دارند تشکر کنم، آن ها آمادگی لازم برای کمک به ساکنان را دارند اما شهرداری تهران امکان صدور پروانه اضطراری برای مقاوم سازی را ندارد، لذا من نامه‌ای را در این خصوص خطاب به وزیر محترم راه و شهرسازی آماده کرده ام که با امضاء ریاست شورای شهر تهران به ایشان ارسال شود و امیدوارم اقدامات لازم برای صدور پروانه اضطراری مقاوم سازی در شهر تهران و کل کشور صورت گیرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز