خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

طراحی سؤالات کنکور مطابق با منابع جدید خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۷۳۴

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرو در زمینه تحصیلات دانشگاهی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرو در مقطع تحصیلات تکمیلی مقوله‌ای به‌نام کنکور وجود ندارد، بلکه بر اساس تقاضای دانشجو به دانشگاه و یا به‌صورت مستقیم توسط استاد فرآیند پذیرش دانشجو شکل می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی پیرامون دستور جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه دستور جلسات اخیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به موضوع کنکور اختصاص داشته است، خاطر نشان کرد: در این زمینه ۸ سیاست کلان در موضوع کنکور مورد بررسی قرار گرفته است و بر مبنای این سیاست‌ها لازم است که وزارتین علوم و بهداشت ضوابط اجرایی مربوطه را ارائه کنند تا تصویب نهایی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما نسبت به این فرآیند اینگونه است که بتوانیم مسیری منطقی‌تر را برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه دهیم.

عاملی تصریح کرد: ما در رابطه با ورودی کارشناسی ارشد و دکتری در صدد حذف کنکور هستیم، منت‌ها اجرای آن نیازمند طی فرآیند زمان‌بری است.

وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرو در زمینه تحصیلات دانشگاهی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرو در مقطع تحصیلات تکمیلی مقوله‌ای به‌نام کنکور وجود ندارد، بلکه بر اساس تقاضای دانشجو به دانشگاه و یا به‌صورت مستقیم توسط استاد فرآیند پذیرش دانشجو شکل می‌گیرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده بحث جلسات بر روی پذیرش در مقطع کارشناسی متمرکز است تأکید کرد: بحث جلسات پیش رو در زمینه حذف کنکور برای آزمون کنکور ۱۴۰۰ اتفاق نخواهد افتاد و امیدوار هستیم که بخش سیاست‌ها در جلسه بعدی ستاد نقشه جامع علمی کشور نهایی شود.

ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همانند بقیه قوانین و مقررات کشور، قوه قضائیه است و سازمان بازرسی کشور خود را مکلف می‌داند تا اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان قانون پیگیری کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه اجرای سیاست‌های جدید کنکور برای مدارک نظام قدیم به چه نحوی خواهد بود خاطرنشان کرد: همانطوری که وزیر محترم علوم نیز اذعان داشته اند، طراحی سؤالات کنکور مطابق با منابع جدید طراحی خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در زمینه ضمانت اجرای مصوبات جدید شورا گفت: ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همانند بقیه قوانین و مقررات کشور، قوه قضائیه است و سازمان بازرسی کشور خود را مکلف می‌داند تا اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان قانون پیگیری کند.

وی افزود: البته دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد سیاستگذار، مسئولیت نظارت و ارزیابی حسن اجرای مصوبات را دنبال می‌کند.

عاملی تأکید کرد: مطابق با اصل ۵۷ قانون اساسی کشور اگر مصوبه‌ای خلاف با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، مغایر با قانون اساسی تلقی خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با روند اجرایی شدن اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای اسناد بالادستی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ستادهای راهبری ایجاد شده است تا مصوبات مربوطه را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال امروز صد و چهلمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برگزار شده است و هدف از تشکیل جلسات راهبری و اطمینان از اجرائی شدن اسناد است، سند نقشه جامع عملی کشور ۲۲۴ برنامه اقدام دارد که تاکنون نزدیک به ۷۰ درصد برنامه‌های اقدام اجرائی شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تبیین مهمترین اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته تصریح کرد: در این زمینه بایستی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای تخصصی را بررسی کرد.

وی ادامه داد: در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی دستوراتی مثل جهش تولید به تصویب رسید که بر مبنای آن وظایفی برای ۱۳ دستگاه مشخص شد. یکی از مصوبات مهم نظام جذب منابع انسانی آموزشی و پژوهشی در آموزش و پرورش کشور بود.

موضوع مهدکودک‌ها در دستور کار جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد

عاملی ادامه داد: در ۴۲ سال گذشته ما در آموزش و پرورش نظام جذب نداشتیم و این برخلاف وضعیت حساب شده‌ای است که خوشبختانه هم اکنون در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نهادینه شده است.

وی تصریح کرد: همچنین یکی از دستورهای مهم سال گذشته آسیب‌های نظام آموزش عالی کشور بود که مصوبه‌ای در ۵ بند تدوین شد، البته گزارش‌های مهمی در خصوص ستاد زیست‌فناوری و آسیب‌های اجتماعی ارائه شد که در جلسات آینده سیاست‌هایی در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور جلسه قرار می‌گیرد.

عاملی ادامه داد: موضوع مهدکودک‌ها نیز از مواردی است که در دستور کار جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد. همچنین سیاست‌های راهبردی رسانه‌ای در شرایط بحران‌های طبیعی با تاکید بر دوره کرونا، انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز به تصویب رسید. یکی از مصوبات نمادین تصویب جایزه شهید سردار سلیمانی بود که با فاصله کمی بعد از شهادت این نام‌آور بزرگ تاریخ ایثار و شهادت به‌تصویب رسید.

در جلسات ستاد راهبری مهندسی فرهنگی ۷ سند ملی از قبیل سند ملی موسیقی، سند ملی معماری، سند وقف، سند ملی امور ایرانیان خارج از کشور با حضور رئیس دستگاه مربوطه طرح موضوع شده و طبق چارچوب مصوب اسناد ملی، دستگاه مسئول و نهادهای همکاری مورد تصویب قرار گرفته است.

وی افزود: در کمیته منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت انتخاب روسای دانشگاه‌های کشور، در سال گذشته در مجموع ۳۶ رئیس دانشگاه مورد تایید نهایی قرار گرفتند که ۱۲ مورد مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۱۱ مورد مربوط به وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی بود و ۱۰ مورد نیز مربوط به روسای دانشگاه آزاد اسلامی بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در تشریح مصوبات ستاد مهندسی فرهنگی کشور گفت: در ۷ جلسه‌ای که ستاد مهندسی فرهنگی تشکیل داده است، ۲۱ مصوبه به تصویب رسیده است که مصوبات بسیار مهمی تلقی می‌شوند.

وی افزود: در جلسات ستاد راهبری مهندسی فرهنگی ۷ سند ملی از قبیل سند ملی موسیقی، سند ملی معماری، سند وقف، سند ملی امور ایرانیان خارج از کشور با حضور رئیس دستگاه مربوطه طرح موضوع شده و طبق چارچوب مصوب اسناد ملی، دستگاه مسئول و نهادهای همکاری مورد تصویب قرار گرفته است. دستگاه‌های مسئول ظرف مدت شش ماه باید سند نهایی را جهت طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کنند. با این روش ظرف یک سال آینده بخش مهمی از اسناد ملی حوزه فرهنگ به تصوب نهایی خواهد رسید.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و نیز ستاد سند تحول آموزش و پرورش نیز مصوبات تأثیرگذاری داشتیم و همگی اینها نشان‌دهنده این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌همراه شوراهای تخصصی که تشکیل داده است، بدنه‌ای تأثیرگذار محسوب می‌شود که مصوبات قابل اعتنایی را داشته است.

دستگاه‌های مسئول تدوین اسناد ملی فرهنگ ظرف مدت شش ماه باید سند نهایی را جهت طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کنند. با این روش ظرف یک سال آینده بخش مهمی از اسناد ملی حوزه فرهنگ به تصوب نهایی خواهد رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر میزان اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در دوره جدید توانستیم در دبیرخانه دو ستاد فرهنگ و ستاد علم و فناوری را تشکیل دهیم که هر دو ستاد نیز دارای معاونت نظارت و ارزیابی هستند.

وی ادامه داد: معاونت‌های نظارت و ارزیابی در ستادهای دوگانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی موظفند تا گزارش‌های نظارتی در حوزه خود تدوین کنند که این گزارش‌ها در ابتدا از ارائه گزارش عملکرد توسط دستگاه آغاز می‌شود و پس از ارزیابی‌های لازم، گزارش نهایی آن نیز در صحن ستاد عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نیازمند نوعی گام دوم است که شاید در این گام براساس تجاربی که طی ۳۶ سال گذشته کسب کرده است، مصوبات اقتضائی بایستی جای خود را به مصوبات هدفمندتر دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به مسیر آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نیازمند نوعی گام دوم است که شاید در این گام براساس تجاربی که طی ۳۶ سال گذشته کسب کرده است، مصوبات اقتضائی بایستی جای خود را به مصوبات هدفمندتر دهد.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هدف را تمدن نوین اسلامی گذاشته اند. هدف محوری و اساسی گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمرکز بر شاخص‌های تمدن نوین اسلامی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: در واقع متغیر مستقل علم و فناوری و سیاست فرهنگی باید رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد. یکی از امور بنیادین این عرصه مهم تمدنی که بیانگر شاخص‌های دوره ظهور است، استقرار عدالت و جلوگیری از تبعیض و فساد که در راهبرد چهارم بیانیه گام دوم تصریح شده است.

عاملی ابراز امیدواری کرد: با تشکیل کمیته گام دوم در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی امیدواریم شاهد مجموعه اقداماتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای تخصصی باشیم که کاملاً معطوف به یک هدف روشن حرکت کند.

تمرکز بر گام دوم، جهت‌گیری نظام‌مندی به همه روندهای علم و فناوری و سیاست‌های فرهنگی خواهد داد و مانع از تلاش‌های غیر موثر در مسیر زندگی متعالی مردم می‌شود.

وی ادامه داد: در تمدن نوین اسلامی تأمین نیازهای اساسی همچون امور مرتبط با غذا، سلامت، بهداشت، امنیت، خانواده در کانون اصلی توجه قرار دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در همین راستا فضایی که ترسیم می‌شود بایستی فضایی باشد که در آن نیازهای اساسی مردم تأمین شده باشد، آرامش اجتماعی و امنیت فراگیر تامین شود و عدالت در یک روند نظام‌مند تامین شود. شاهد فراوانی نعمت و توانائی همگان برای بهره مندی از کیفیت خوب زندگی باشیم.

وی اضافه کرد: تمرکز بر گام دوم، جهت‌گیری نظام‌مندی به همه روندهای علم و فناوری و سیاست‌های فرهنگی خواهد داد و مانع از تلاش‌های غیر موثر در مسیر زندگی متعالی مردم می‌شود.

سیاستگذاری فرهنگ و علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده و در احکام ادواری که توسط ایشان ابلاغ شده است همواره بر این موضوع تصریح و تاکید شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر پیرامون میزان همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اخیراً با کمیسیون جدید آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی ملاقات داشته ام، ضمن آنکه به لحظ ساختاری هم رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و هم رئیس کمیسیون بهداشت، درمان مجلس عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور هستند، ضمن آنکه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز عضو ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور است.

وی افزود: از این منظر می‌توان گفت مجلس شورای اسلامی در تمامی سازوکارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده است، هرچند که برعکس چنین همکاری در مجلس نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف ساختاری نشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ملاقاتی که با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف داشتم، قرار شد، جلسات ادواری منظمی بین هیئت رئیسه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۵ کمیسیون مرتبط مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

عاملی تصریح کرد: سیاستگذاری فرهنگ و علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده و در احکام ادواری که توسط ایشان ابلاغ شده است همواره بر این موضوع تصریح و تاکید شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر مبنی بر میزان تحقق مطالبات رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: واقعیت این است که ما همواره با خواسته‌ها و مطالبات مطلوبی که مورد نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده است، فاصله داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ آذر سال ۱۳۶۹ گفت: ایشان بر این مسئله تصریح دارند که ما نمی‌توانیم یک شبه فرهنگ جامعه را به فرهنگی مطلوب تبدیل کنیم، ضمن آنکه دامنه این فرهنگ نیز بسیار گسترده است و ممکن است حدود ۴۰ سال برای استقرار جامعه اسلامی زمان لازم باشد که تازه به شاخصه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی بتوانیم نزدیک شویم.

عاملی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ جامعه اعم از فرهنگ عمومی، نخبگانی، حرفه‌ای و ملی موفق باشیم، بایستی ظرفیت و توان خود را روی آموزش و پرورش از بدو تولد تا ۱۸ سالگی متمرکز کنیم تا در دوره زمانی دو دهه بتوانیم به ظرفیت خوبی دست پیدا کنیم. دوره کودکی، نوجوانی و جوانی پر ظرفیت‌ترین دوره یادگیری و اجتماعی شدن است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش مهمترین ظرفیت اجتماعی و ملی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: لازم است در عین توجه به تمامی ظرفیت‌های فرهنگی کشور به موضوع تربیت و آموزش توجه ویژه‌ای داشته باشیم. به‌طور حتم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سینما، عرصه هنرهای تصویری و تجسمی و همچنین معماری و شهرسازی نقش‌آفرینی مهم در توانمندسازی دینی و فرهنگی جامعه دارند که هر کدام در جای خود نقش مهم و کارآمدی دارند.

وی افزود: نقطه اتکایی که می‌تواند آینده را به سمت و سوی کارآمد تمدن نوین اسلامی سوق دهد، حوزه تعلیم وتربیت اعم از آموزش و پرورش و به دنبال آن دانشگاه‌های کشور و حوزه‌های علمیه هستند، ضمن آنکه بایستی این مهم نیز در کشور نهادینه شود که تمامی تصمیم سازی‌های کشور باید تخصصی و با ارجاع به متخصصین امر باشد و در قالب یک طرح جامع ملی یعنی سند مهم گام دوم تصمیم‌سازی‌ها و مقررات‌گذاری‌ها انجام شود و بدیهی است خلاقیت و نوآوری و توان علمی دانشمندان بزرگ کشور در نقش‌آفرینی‌ها بسیار مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز