خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری:

ارائه طرح اصلاحیه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تا پایان سال/ تاکید بر توجه ویژه به کودکان و نوجوانان دارای معلولیت

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۶۳۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید موتور تولید معلولیت را در کشور متوقف کنیم، گفت: آسیب‌پذیرترین قشر در جامعه معلولان کودکان و نوجوانان هستند و لذا باید برنامه ویژه‌ای را همه سمن‌ها با مشارکت سازمان بهزیستی در حمایت از کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۰ به اجرا درآورند.

«محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست صمیمی با نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت که عصر امروز در سازمان بهزیستی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به افتخارات جامعه معلولان در عرصه‌های ورزشی و پژوهشی گفت: در شرایط کرونا در شرایط سختی هستیم جمع کثیری از مردم دچار این پدیده شده‌اند طبیعتا در افراد دارای معلولیت احتمال بروز خطر بیشتر است و آنها نیز از این پدیده در امان نبوده‌اند. ما در وزارت کار و سازمان بهزیستی تلاش کرده‌ایم در مراکز سالمندان و معلولان و مراکزی که توسط سازمان بهزیستی نگهداری می‌شود نظارت‌هایی را اعمال کنیم و این نظارت‌ها و بخشنامه‌هایی که حتی پیش از عمومیت کرونا در کشور اعلام کردیم باعث شد مرگ و میر در میان مراکز ما رقم اندکی داشته باشد و امیدواریم خداوند به ما این توفیق را بدهد تا همین روند را حفظ کنیم.  تنها ۷ دهم درصد از افرادی که در مراکز ما هستند دچار مرگ و میر شده‌اند، و ما بقی یا سالم هستند و یا جان سالم از این بیماری بدر برده‌اند.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها و تورم در جامعه ادامه داد: علیرغم افزایش میزان مستمری‌ها و کمک‌هایی که از سوی سازمان به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی می‌شود اما مددجویان ما با افزایش سطح قیمت‌ها دچار گرفتاری‌هایی هستند که ما از آن بی اطلاع نیستیم و موضوع معیشت این قشر مهم از جامعه از نظر ما دور نیست قدم‌هایی در زمینه تامین بودجه مورد نیاز برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت برداشته‌ایم اما تصویب بودجه براساس اولویت‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود بخش اول اولویت‌های دولت است که در بودجه لحاظ می‌شود و بخش دیگر اولویت‌های مجلس است که در تصویب بودجه نقش دارد.

ان‌جی‌اوها و سازمان‌های مردم نهاد با نمایندگان مجلس در ارتباط باشند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با درخواست از ان‌جی‌او ها و سازمان‌های مردم نهاد برای صحبت با نمایندگان مجلس گفت: برای تصویب بودجه به طور طبیعی کارشناسان احضار می‌شوند و گزارش‌ می‌دهند اما به نظر من باید بین ان‌جی‌اوها یک بسیج عمومی وجود داشته باشد و نمایندگان در جریان مشکلات معلولان قرار بگیرند البته قطعا نمایندگان نیز در جریان مشکلات افراد دارای معلولیت هستند اما به نظرم می‌آید برای اینکه این صدا به صورت رساتر به همه آنهایی که در کشور تصمیم‌ می‌گیرند شنیده شود، باید ارتباط ان‌جی‌اوها، سازمان‌های مردم نهاد با نمایندگان مردم اعم از اینکه در هر کمیسیونی در مجلس فعالی هستند برقرار شود و نمایندگان ان‌جی‌اوها مشکلات‌شان را بازگو کند. همه نمایندگان در تصویب بودجه نقش و سهم دارند و باید این ارتباط برای تعیین بودجه بهتر وجود داشته باشد.

شریعتمداری با بیان اینکه در سیاست کلی تدوین بودجه سال ۱۴۰۰، فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تعیین شده است، گفت: در بودجه‌ احتمال فروش یک میلیون بشکه نفت در بازار خارجی و فروش نفت در داخل برای توسعه و توانمندسازی اختصاص یافته است و حتما جامعه معلولین کشور یکی از مهمترین این بخش از بودجه است که نمایندگان می‌توانند ما را در تحقق این امر کمک کنند.

موتور تولید معلولیت در کشور متوقف شود

شریعتمداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امر پیشگیری برای مقدم بر هر کاری است، تصریح کرد: ما باید موتور تولید معلول را در کشور متوقف کنیم. این کار بزرگی است لذا امر پیشگیری و غربالگری بسیار مهم است. در حوزه پیشگیری باید قدم‌های موثری را برداریم.

وی ادامه داد: قدم بعدی پس از پیشگیری توجه به کودکان دارای معلولیت است. در جامعه معلولان همه محترم هستند و باید برای همه این افراد فکر کنیم. برای اشتغال، مناسب‌سازی معابر، دسترس‌پذیر کردن امکانات و جامعه برای همه افراد دارای معلولیت باید اقدام کنیم اما کودکان و نوجوانان دارای معلولیت دارای اولویت ویژه هستند. من هم از رییس سازمان بهزیستی و هم از همه معلولان و سمن‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تقاضا می‌کنیم کودکان را در اولویت قرار دهیم. اگر در این زمان به کودکان توجه شود قطعا موثر واقع خواهد شد. آسیب‌پذیرترین قشر در جامعه معلولان کودکان و نوجوانان هستند و لذا باید برنامه ویژه‌ای را همه سمن‌ها با مشارکت سازمان بهزیستی در حمایت از کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۰ به اجرا درآورند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: از رییس سازمان بهزیستی می‌خواهم تا کار گروه ویژه‌ای را برای این امر تاسیس کنند و توجه بیشتری به کودکان و نوجوانان داشته باشند.

شریتعمداری با بیان اینکه نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که در بین اقشار دارای معلولیت زنان دارای اولویت هستند، تصریح کرد: مهربانی زنان و احساس مسئولیت زنان در اداره خانواده بسیار مهم است. توجه به جامعه زنان معلول باید در رتبه دوم بعد از کودکان و نوجوانان باشد. لذا باید در مدت باقی‌مانده از دولت دوازدهم باید پایه‌گذاری‌های صحیحی و ریل‌گذاری مناسبی برای هدف‌مان داشته باشیم ممکن است نتوانیم به تمام اهداف‌مان برسیم اما باید مشخص شود که دولت تدبیر و امید یک نقشه راه برای حمایت از افراد دارای معلولیت دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید تا پایان سال لایحه و یا طرح اصلاحیه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم، گفت: دولت خدمتگذار عشق و علاقه‌اش خدمت به جامعه معلولان بوده است. در زمینه توانمندسازی موضوع صندوق تسهیلات اشتغال معلولین مسکوت مانده بود که در دستور کار قرار گرفت و اساسنامه در دولت به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شده است که امیدواریم تا پایان هفته با نظر مساعد به زودی اجرایی شود.

وی ادامه داد: تبصره ۳ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر این موضوع اشاره دارد که متخلفان از رعایت این ماده حسب مورد به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌‌های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‌‌شوند، لذا باید یک شورای تعیین صلاحیت در سازمان بهزیستی کشور مستقر شود تا به شکایت‌های عدم اجرای قانون رسیدگی کند.

 شریعتمداری تصریح کرد: در تبصره ۲ ماده ۱۵ قانون، بالاترین مسئول دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرداری‌ ها و بانک ‌ها مکلف به اجرای دقیق مفاد این ماده می ‌باشند. متخلفان حسب مورد با حکم مراجع ذی‌صلاح به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز