خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کم‌توجهی مجلس در تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده/ باید به دنبال راه‌حلی برای اصلاح باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۶۹۸

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گفت: به این مساله کم توجهی کردیم و باید دنبال راه‌حلی برای اصلاح آن باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لایحه مالیات بر ارزش افزوده که مدیران شهری در ماه های اخیر با امیدواری آن را دنبال می کردند و معتقد بودند، یک گام بلند و اساسی در جهت کاهش وابستگی شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار است، پس از تصویب  در هفته گذشته با یک بن بست اساسی از سوی نمایندگان مجلس روبرو شد. اعضای شورای شهر در سراسر کشور که امیدوار و به دنبال برابری سهم شهرداری و دولت از محل 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده بودند، در نهایت با تصویب لایحه ای از مجلس روبرو شدند که در آن اختیار تعیین نرخ عوارض شهری به وزارت کشور محول شده است که این اقدام انتقادات فراوانی را از سوی مدیران شهری در پی داشت.

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران نیز با انتقاد از این مصوبه مجلس گفته است؛ بنظر می‌رسد نگاه تقلیل گرایانه بر قدرت شورا و شهرداری سطوح قانونی پیدا می‌کند و لازم است که جلساتی را با شورای نگهبان برگزار کنیم و مجلس نیز بر این موضوع پافشاری کند، چرا که با پافشاری آن‌ها به مجمع تشخیص می‌رود. 

هاشمی اشاره کرده است که مجلس یازدهم در اصلاح بندهایی که شورای نگهبان با آن مخالفت کرده است، نام شورای شهر را برداشته و جای آن نام وزارت کشور را گذاشته است و هر جایی که اسم شورای شهر بوده است را عوض کرده و به جای آن مراجع ذی ربط را ذکر کرده‌اند. 

«محمد سالاری» عضو شورای شهر تهران با انتقاد از این اقدام مجلس شورای اسلامی گفته است که تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن، جزو لاینفک وظایف شوراها است. حال با تصویب این قانون که نسبت به قانون قبلی موخر محسوب می‌شود، شوراهای شهر عملاً به ماشین امضاء لوایح عوارضی شهرداری ها که بر اساس عناوین و فرمول ها و نرخ های تعیین شده از جانب وزارت کشور و به صورت کاملا تمرکز گرا تعیین می شوند، بدل خواهند شد.

او همچنین اذعان داشته است که مصوبه ۹ آذرماه سال جاری ‎مجلس یازدهم که پیشنهاد ‎دولت هم بوده، عملا نهاد شوراها را به نهادی ‎تشریفاتی تقلیل داده است.

رئیس شورای شهر مشهد نیز با انتقاد نسبت به این مصوبه در صفحه توئیتری خود نوشت: تعیین و تصویب عوارض شهری اصلی تربن حوزه اختیار نهاد شوراها بود که با لایحه دولت و تصویب مجلس از ما گرفته شد. این روند تضعیف جایگاه شوراها تا کجا قرار است، ادامه پیدا کند؟ مخالفت یکدست شوراهای کشور با این موضوع کجای تصمیمات جای گرفت؟ شکایتمان را کجا ببریم؟

«اقبال شاکری» نماینده مردم تهران وعضو فراکسیون مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی که سابقه حضور در پارلمان شهری تهران را نیز دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در این باره می‌گوید: ما به دنبال این هستیم که شوراهای شهر و روستا در جایگاه خود قرار بگیرند و اصلا مایل به بازگشت به حالت تمرکزگرایی قبلی نیستیم. ما به این مساله کم توجهی کردیم و باید دنبال راه حلی برای اصلاح آن باشیم.

او ادامه می‌دهد: با تمرکزگرایی به وجود آمده مخالفم به ویژه آن که در دولت بحث بر سر آن بود که باید اختیارات را توزیع و نهادهای منبعث از مردم را مورد توجه قرار دهیم. من متعجب شدم از اینکه چطور این اختیارات تا این اندازه می‌خواهد در دولت و وزارت کشور متمرکز شود و کاملا با آن مخالف هستم و پیگیری می‌کنیم تا به راه حلی برسیم.

شاکری تاکید دارد که باید دنبال راه حلی باشیم تا این مصوبه را اصلاح کنیم، چرا که برخلاف تمرکزگرایی و محدود شدن اختیارات شوراها و توزیع مالیات بر ارزش افزوده است.

او درباره نظر نمایندگان مجلس درباره این مصوبه می‌گوید: ما نمی‌گوییم به شهرها و روستاها کمک نشود، اما اینکه اختیارات را از شوراها بگیریم و هم وضع عوارض، هم جمع‌آوری و هم توزیع عوارض و مالیات به صورت متمرکز دست دولت باشد، اقدام اشتباهی است و با رویکرد نظام و قانون اساسی همخوانی ندارد.

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا مجلس مصوبه را اصلاح نمی‌کند؟ گفت: قانون تصویب شده است و دیگر اصلاح در مجلس فایده‌ای ندارد و باید راه دیگری انجام دهیم. باید ببینیم آیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام راهی پیدا می‌شود تا این مساله را پیگیری کنیم یا نه.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز