خبرگزاری کار ایران

تاکید بر ارائه طرح تفصیلی ویژه برای منطقه ۱۲ تهران

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۲۱۱

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی بر ضرورت تدوین طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری در جریان دویست و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران در تذکری درباره مشکلات شهرداری منطقه ۱۲ تهران و مشکلات حوزه شهرسازی و چرایی‌عدم احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و همچنین مشکلات ناایمنی بازار تهران گفت: منطقه ۱۲ شهرداری تهران از جمله مناطقی است که قلب تاریخی پایتخت است اما در فرایند تدوین طرح جامع و طرح تفصیلی تنها یک طرح تفصیلی برای کل شهر تهران تدوین شده است و عملا در منطقه ۱۲ با مشکلات جدی برای مردم روبرو هستیم. 

او ادامه داد: چرا که این منطقه که بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی را در خود جای داده عمدتا شامل بافت فرسوده است و نمی‌توانیم بافت‌های فرسوده را احیا و بازآفرینی کنیم زیرا با مولفه‌های تاریخی در هم تنیده است. همه مولفات ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری در منطقه وجود دارد و از طرفی مشکل نفوذناپذیری حل نمی‌شود چرا که اجازه بازگشایی معابر به لحاظ میراثی و تاریخی داده نمی‌شود. 

سالاری در ادامه گفت: از طرفی در طرح تفصیلی الزام شده است که پارکینگ مانند همه مناطق شهر تهران در این منطقه نیز الزامی باشد که این موضوع یک بام و دو هوا است و تکلیف اصلی طرح جامع مبنی بر حق انتقال توسعه هنوز در این منطقه و در شهر تهران عملیاتی نشده است تا حقوق مکتسبه املاک در جای دیگر مستقر و انگیزه برای توسعه ایجاد شود. 

سالاری با اشاره به وجود ساختمان‌های ناایمن و پاساژهای فرسوده در این منطقه ادامه داد: اساسا بازار تهران نیز به عنوان یک معزل جدی به عنوان ایمنی در منطقه مطرح است اما به دلیل رویکردهای خاص میراث، عملا شهرداری تهران نمی‌تواند حتی سقف بازارها و تیمچه‌ها که در حال فروریزش است اقدام کند. همچنین شهرداری در بهسازی فضای محیطی و فضاهای زیرسطحی نیز نمی‌تواند اقدام کند و عملا یک قفل شدگی تمام عیار در منطقه ۱۲ رخ داده است. 

وی خطاب به شهرداری تهران گفت: طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ را باید داشته باشیم و اگرچه آقایان حناچی و  گلپایگانی قول دادند اما عملیاتی نشده است.درخواست من این است که شهرداری یک نسخه TDR را به شورا ارائه و طرح انتقال توسعه را به صورت پایلوت اجرایی و طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ نیز طی یک تا دو ماه آینده به شورای شهر ارائه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز