خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش ۶۰ درصدی شایعات کرونا در پی تشکیل کارگروهی ویژه/ تشریح کلاهبرداری‌‌های کرونایی در موج سوم بیماری

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۰۸۳

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی شایعات کرونا در پی تشکیل کارگروهی ویژه، کلاهبرداری‌‌های کرونایی در موج سوم بیماری را تشریح کرد.

«سرهنگ رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره اقداماتی که در فضای مجازی برای مقابله با شایعات کرونایی صورت گرفته است، گفت: اقدامات پیشگیرانه در حوزه اجتماعی شامل ۲۱۵ مورد محتوای آموزشی در سایت پلیس فتا، ۲۱۶ مورد برنامه رادیویی و تلویزیونی و تیزرهای هشداری، ۳۸۰ مورد تولید هشدارهای پلیسی در حوزه کرونا و ۴۵ مورد محتوای آموزشی است.

وی ادامه داد: در حوزه کرونا در ماه‌های اولیه با شایعات کرونایی در فضای مجازی مواجه بودیم، از همین رو کارگروه ویژه‌ای در همین زمینه تشکیل و شایعات کرونایی در فضای مجازی را رصد کردیم، این شایعات از ابتدای اسفند سال ۹۸ آغاز شد و بیشتر با هدف تخریب عملکرد مسئولان و ایجاد التهاب در جامعه بود و بیشتر از خارج از کشور هدایت می‌شد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: این هجمه‌ها بیشتر به صورت شایعاتی در خصوص انتشار آمار جعلی کشته‌شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بود. همچنین در خصوص ناکارآمدی مسئولان نیز شایعاتی در فضای مجازی منتشر می‌شد یا در خصوص داروهای مخصوص کرونا و کمبود مواد غذایی نیز با شایعاتی در فضای مجازی مواجه بودیم.

سرهنگ پاشایی با اشاره به اقدامات کارگروه رصد کرونا در پلیس فتا ناجا تصریح کرد: این کارگروه در تمام استان‌ها فعال شد و مهمترین نکته پس از تشکیل این کارگروه این بود که آمار شایعات در سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه در  اسفند ۹۸ به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد. در چندین استان نیز پرونده‌های متعددی در خصوص برخورد با افرادی که در زمینه داروهای مرتبط با کرونا اقدام به کلاهبرداری کرده بودند نیز تشکیل شد.

وی با اشاره به جعل و کلاهبرداری در فضای مجازی با موضوع کرونا گفت: در حال حاضر بیشتر کلاهبرداری‌ها به این صورت است که با توجه به محدودیت‌هایی که برای سفر اعلام شده است، ما متوجه شدیم سوء استفاده‌هایی در این زمینه صورت می گیرد و افراد سودجو سامانه‌هایی را به عنوان نمایندگان پلیس راه، وزارت کشور یا شهرداری‌ها  معرفی می‌کنند تا از این طریق مردم چنانچه تمایل دارند از ساعت ۲۱ به بعد تردد داشته باشند یا اینکه خواهان تردد بین جاده‌ای هستند، در این سایت‌ها ثبت نام کنند و از این طریق درخواست مبالغی را داشتند که سپس با استفاده از فیشینگ حساب افراد را خالی می کردند. خدا را شکر توانستیم به سرعت جلوی این اقدامات را بگیریم و پرونده‌هایی که با آمار زیادی از کلاهبرداری مواجه باشد، تشکیل نشد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: نوع دیگر کلاهبرداری در موج سوم کرونا موضوع یارانه معیشتی بود که اگرچه برای دریافت یارانه نیاز به هیچ نوع ثبت نامی نیست، اما برخی افراد با سوءاستفاده از این شرایط پیامک‌هایی را ارسال کرده و از مردم می‌خواستند تا در سامانه‌های جعلی که آنها تدارک دیده‌اند ثبت نام کنند و پس از ثبت‌نام افراد اقدام به کلاهبرداری از این افراد می‌کردند که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به موقع نیز جلوی این نوع کلاهبرداری نیز گرفته شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز