خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

وضعیت تهران کاملا شکننده است/ منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در ۲۷۸ شهر نارنجی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۷۳۷

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت تهران اگرچه از قرمز به نارنجی تغییر کرده است، اما وضعیتش کاملا شکننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رییسی در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز چهل وهفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رییس جمهور با مشارکت فعال همه اعضا برگزار شد. در این جلسه آخرین روند بیماری گزارش شد.

وی ادامه داد: میزان رعایتی که مردم در ارتباط با پروتکل‌ها انجام داده‌اند و همچنین همکاری‌شان بسیار فوق‌العاده بوده است. شاهد بودیم میزان رعایت پروتکل‌ها به بیش از 85 درصد رسیده است. این موضوع می‌تواند نوید بخش این باشد که در کنترل اپیدمی در صورت رعایت ادامه‌دار پروتکل‌ها موفق باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت جدید شهرها تصریح کرد: از 160 شهری که در وضعیت قرمز قرار داشتند، خوشبختانه 64 شهر باقی مانده‌اند و 278 شهر به وضعیت نارنجی تبدیل شده‌اند و 106 شهر نیز در وضعیت زرد هستند. از 64 شهری که در وضعیت قرمز هستند نیز در 11 شهر روند نزولی به کندی پیش می‌روند و نیاز است که پروتکل‌ها را جدی بگیرند.

رییسی تصریح کرد: عمده استان‌‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند روند نزولی متفاوتی دارند و برخی از استان‌‌ها نسبت به سایر استان‌ها دیگر روند نزولی کمتری دارند. استان‌‌های شمالی از جمله گلستان، گیلان و مازندران جزو استان‌هایی هستند که روند بیماری در آنها صعودی شده است در استان قزوین نیز روند بیماری گرچه نزولی است اما این روند به کندی پیش‌ می‌رود. البته روند صعودی در این استان متوقف شده، اما روند نزولی شروع نشده و نیاز است که در رعایت پروتکل‌ها دقت بیشتری شود در اردبیل هم وضعیت به این صورت است و نیاز است محدودیت‌ها ادامه پیدا کند تا شاهد کاهش موارد بستری وفوتی باشیم.

وی ادامه داد: براساس بررسی‌هایی که انجام شد، خوشبختانه پیش‌بینی هایی که برای کشور ما داشتند درست از آب درنیامد و البته اگر ما با همان روش ادامه می‌دادیم ممکن بود میزان مرگ به هزار نفر نیز برسد. اما مداخلات به موقع و همکاری مردم باعث شد این روند کند شود و مرگ و میر به کمتر از  400  نفر برسد  و مردم همکاری کنند و با مداخلات به موقع این اتفاق خوب رقم بخورد.

رییسی تاکید کرد: این تغییر روند کاملا ناپایدار است و به میزان رعایت پروتکل‌ها بستگی دارد. وضعیت تهران کاملا شکننده است و اگرچه به وضعیت نارنجی برگشته، اما وضعیتش کاملا شکننده است.

وی ادامه داد: از همه مردم عزیز خواهش دارم که این موضوع را جدی بگیرند که تغییر وضعیت‌ها و سطح هشدار‌ها کاملاً متغیر و ناپایدار است و کاملاً به میزان رعایت پروتکل‌ها وابسته است.

رئیسی افزود: چنانچه وضعیت پروتکل‌ها طوری باشد که رعایت آنها به سمت کاهش و غفلت برود متاسفانه باید بگویم که سریعاً این بیماری بر می‌گردد و شهرها دوباره قرمز می‌شوند، بنابراین مجبور می‌شویم محدودیت‌ها را دوباره شدت دهیم.

سخنگوی ستاد ملی کرونا بیان کرد:بحث محدودیت هوشمند دقیقاً همین است که اگر یک جا پروتکل‌ها به درستی رعایت شود محدودیت‌ها برداشته می‌شود و برعکس این هم وجود دارد اگر جایی رعایت پروتکل‌ها صورت نگیرد مجبوریم محدودیت‌ها را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین من تقاضا دارم که این موضوع را بسیار جدی بگیریم چون تبدیل وضعیت یک شهر از قرمز به نارنجی به این معنی نیست که ویروس کنترل شده یا ویروس ضعیف شده یا بیماری از بین رفته، هیچ کدام از این معانی را ندارد، بلکه فقط یک معنی دارد و اینکه مردم به درستی پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند که اگر رعایت نکنند امکان دارد که وضع بدتر از آن هم بشود.

رئیسی گفت: در مورد تهران به طور خاص باید بگویم که وضعیت شکننده است، شرایط نارنجی برگشته اما یک شرایط کاملا شکننده دارد و اگر رعایت پروتکل‌ها در این هفته و هفته‌ی آینده خیلی قوی و جدی گرفته شود این روند می‌تواند ادامه پیدا کند و به صورت نارنجی و حتی به سمت زرد نزول پیدا کند.

وی ادامه داد: اما با توجه به اینکه وضعیت الان بسیار شکننده است اگر پروتکل‌ها رعایت نشود امکان دارد که شرایط به سمت قرمز برگردد و ما مجبور می‌شویم هفته‌ی آینده دوباره محدودیت‌ها را تشدید کنیم، پس خواهشی که دارم این است که همه عزیزان به این مورد توجه کنند.

رئیسی افزود: امروز در ستاد دو مصوبه مطرح شد که اول در رابطه با منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در شهرهای قرمز و نارنجی بود، همانطور که می‌دانید این محدودیت‌ها قبلاً در شهرهای قرمز وجود داشت، اما در شهرهای نارنجی هم منع تردد از ۹ شب تا ۴ صبح امروز تصویب شد که انجام می‌شود، در ۲۷۸ شهری که نارنجی هستند منع تردد ۹ شب تا ۴ صبح با توجه به قید جمعیتی انجام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان و مهم‌ترین عامل ایجاد و انتشار بیماری که دورهمی‌های خانوادگی است، خواهش دارم که این موضوع را رعایت کنند، چون دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند تا ۵۱ درصد عامل انتشار بیماری باشد و این منع تردد‌های شبانه که قائل شدیم بیشتر بر همین موضوع تاکید دارد و به اصطلاح دورهمی‌های خانوادگی تا جایی که امکان دارد کم شود.

رئیسی ادامه داد: مصوبه بعدی که وجود دارد بحث همراه داشتن کارت ملی و مبتلایانی است که نقض قرنطینه می‌کنند، یعنی از قرنطینه و ایزوله خارج می‌شوند و در شهر تردد می‌کنند، در صورتی که رفت و آمد یک فرد در شهر می‌تواند خطرناک باشد و باعث انتشار بیماری شود.

وی افزود: تقریباً در طی شش روز گذشته که ما این موضوع را کنترل کردیم و بیش از ۶۴۰۰ نفر از افرادی که مثبت بودند و دارای بیماری فعال بودند برای سوار شدن به هواپیما، قطار، اتوبوس‌ها و تاکسی اقدام کرده بودند که چون شناسایی شدند از استفاده آنها برای این وسایل حمل و نقلی جلوگیری شده است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: بنابراین افرادی که مبتلا هستند باید حتما در خانه بمانند، چون ۲۷۸ شهری که در وضعیت نارنجی قرار گرفتند گشایش‌هایی از قبیل ۱۴ فعالیت به این شهرها اضافه می‌شود، گروه شغلی ۲ هم در وضعیت نارنجی می‌تواند فعالیت کند، از قبیل پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ، بازارها و نمایشگاه‌های خودرو، آرایشگاه‌های مردانه، باشگاه‌های ورزشی، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی مراکز فرش، موکت و لوازم خانگی و غیره، مراکز کادویی و اسباب بازی، مراکز فروش انواع پوشاک، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاوره املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز طبخ غذا با پذیرش مشتری و با رعایت پروتکل‌ها و همچنین قنادی و شیرینی پزی‌ها، بستنی فروشی‌ها و غیره، بنابراین این گروه شغلی اضافه شده به شغل‌هایی هستند که در وضعیت قرمز باز بودند.

وی ادامه داد: باز تاکید می‌کنم تا زمانی که شرایط نارنجی است این فعالیت‌ها ادامه دارد ولی اگر خدایی نکرده، تغییر رنگ صورت گرفت، همه‌ی این مشاغلی که گفتم دوباره تعطیل خواهد شد، ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها و نهادهایی که به ما کمک کردند امیدواریم بتوانیم این جدیت را ادامه دهیم تا شاهد کنترل بیش از پیش این بیماری باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز