خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار به استان تهران در رابطه با آنفولانزای پرندگان

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۳۸۳

رئیس اداره‌ی نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: از استان‌های دیگر به ما در مورد آنفولانزای پرندگان هشدار دادند که نمونه‌هایی از آن مشاهده شده و ما بر اساس همان هشدارها پایش‌ها را در مناطق تالابی که تجمع پرندگان است، شروع کردیم.

«محمد کرمی» رئیس اداره‌ی نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به خطر آنفلوآنزای پرندگان، بیان کرد: امسال در استان تهران موردی از آنفولانزای پرندگان مشاهده نشده است و با توجه به رصد و پایش‌های همکاران در محل‌های تجمع پرندگان مهاجر، تاکنون گزارشی از این موضوع ارائه نشده است.

وی ادامه داد: اما نمی‌توان گفت که احتمال شیوع بیماری صفر است، چون پرنده مهاجر است و از عرصه‌های شمالی وارد کشور می‌شود، پس احتمال خطر آنفولانزا وجود دارد.

کرمی افزود: در مورد این مسئله باید خیلی سریع رصد و پایش انجام داد و به موقع وارد عمل شد، یعنی اگر مورد مشکوک و یا تلفاتی مشاهده شد، سریع باید آن را کنترل و از شیوع آن پیشگیری کرد.

رئیس اداره‌ی نظارت بر امور حیات وحش استان تهران، با اشاره به وضعیت این نوع آنفولانزا در پرندگان، طی سال‌های اخیر، بیان کرد: در سال‌های اخیر موردی از این تلفات در استان تهران نداشتیم و همکاران ما با شروع فصل مهاجرت رصد و پایش انجام می‌دهند و هر مورد مشکوک و تلفات مشکوک را با شبکه آن استان مطرح می‌کند و تیمی برای نمونه برداری اقدام می‌کند. وقتی پرنده‌ها مثلا بیحال باشند یا نشان بیماری در آنها دیده شود، حتماً بررسی صورت می‌گیرد که علت آن چیست.

وی ادامه داد: اگر نتیجه مثبت باشد، پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته می‌شود، مثلاً آن منطقه قرنطینه می‌شود و ورود و خروج به آن بخش ممنوع می‌شود، اما تاکنون در سال‌های اخیر مورد زیادی از تلفات پرندگان به این شکل در استان تهران نداشتیم و طبق بررسی اگر از یک گونه ۵ مورد و از گونه‌های مختلف ۱۰ مورد تلفات داشته باشیم باید روی آن موضوع حساس بود.

کرمی افزود: در مورد تلفات پرندگان در شهرهای دیگر خبر ندارم، اما از استان‌های دیگر به ما هشدار دادند که نمونه‌هایی از آنفولانزای پرندگان به خصوص در تالاب میقان در استان مرکزی مشاهده شده است و ما بر اساس همان هشدارها پایش‌ها را در مناطق تالابی که تجمع پرندگان است شروع کردیم، تا اگر تلفات و موارد مشکوک مشاهده شد سریع وارد عمل شوند.

وی در پایان گفت: اگر مردم در این زیستگاه‌ها می‌روند باید هر مسئله‌ی مشکوکی را که دیدند به محیط‌بانی منطقه خبر دهند، اگر لاشه‌ی پرنده دیدند به هیچ عنوان به آن دست نزنند و تا جایی که می‌تواند این موضوع را به محیط‌بانی و شبکه دامپزشکی منطقه اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز