خبرگزاری کار ایران

عدالت در سلامت بهترین گزینه استراتژیک در مقابل بیماری هاست

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۲۷۹

​معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت ۵ دسامبر؛ روز جهانی داوطلب، با اشاره به همه گیری بیماری کووید ۱۹ تصریح کرد: عدالت در سلامت بهترین گزینه استراتژیک در مقابل بیماری هاست.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، علیرضا رِئیسی در این پیام خطاب به معاونین بهداشت دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کرد: اعتبار بخشیدن و حق تقدم دادن به پیشگیری بر سایر اقدامات در نظام سلامت نه تنها هزینه کردن نیست بلکه "سرمایه گذاری" برای حال و آینده است.
معاون بهداشت همچنین در این پیام تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران می کوشد تا مقوله بهداشت و درمان در ابعاد جسمی و روانی را نه مقوله ای در حیطه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بلکه جامع نگر، فراگیر و بین بخشی لحاظ کند و با اجرای برنامه های جامع و متنوع برای ارتقای سلامت  گام بردارد.


متن کامل پیام معاون بهداشت  به مناسبت روز جهانی داوطلب به شرح زیر است:

«همه گیری کووید- ۱۹ به ما یادآوری کرد که عامل بیماری زا  فارغ از نژاد، جنسیت، جغرافیا، ثروت و.... همه انسان ها را طعمه خود می سازد بنابراین "عدالت" در سلامت بهترین گزینه استراتژیک در مقابل بیماری هاست. فراگیری این بیماری باعث شد تا لزوم همکاری های برون بخشی، جلب مشارکت جامعه،  حمایت سازمان ها و توانمندسازی افراد جامعه در کنترل آن چشم گیر و بی بدیل باشد.
در راستای عدالت و حمایت طلبی شواهد متعددی بیانگر اهمیت، اثربخشی و کم هزینه بودن اقدامات پیشگیرانه نسبت به درمان بیماری ها در ارتقای سلامت جامعه است. لذا اعتبار بخشیدن و حق تقدم دادن به پیشگیری بر سایر اقدامات در نظام سلامت نه تنها هزینه کردن نیست بلکه "سرمایه گذاری" برای حال و آینده است.
دولت جمهوری اسلامی ایران می کوشد تا مقوله بهداشت و درمان در ابعاد جسمی و روانی را نه مقوله ای در حیطه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بلکه جامع نگر، فراگیر و بین بخشی لحاظ کند و با اجرای برنامه های جامع و متنوع برای ارتقای سلامت  گام بردارد.
بر اساس سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و با توجه به اینکه در بند های ۱ و۲ بر" آگاه سازی مردم از حقوق و مسؤولیت های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط های ارائه مراقبت های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه" تاکید می کند، بنابراین اقدامات تاثیرگذاری در طی سال های گذشته انجام شده است.
۱-    تشکیل شبکه مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی شهری و روستایی با تاکید بر استفاده از قابلیت نیروهای بومی ( انتخاب بهورز از محل زندگی)
۲-    اجرای برنامه داوطلبان سلامت در تمامی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور
۳-    ایجاد محیط کارسالم با مشارکت کارگران و کارفرمایان( خانه بهداشت کارگری)
۴-    انجام واکسیناسیون و طرح های ملی و منطقه ای در حوزه سلامت با مشارکت مردم
۵-    اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده
۶-    اجرای برنامه خودمراقبتی
۷-    اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت در کل کشور
۸-     اجرای چهار گام برای پیشگیری، درمان و کنترل همه گیری بیماری کووید- ۱۹( چهارمین گام طرح شهید حاج قاسم سلیمانی)
۹-    اجرای طرح های متعدد حوزه سلامت با مشارکت نیروهای داوطلب سلامت، بسیج، هلال احمر و..
توجه به مناسبت های ملی فرصت مغتنمی برای فرهنگ سازی و تشویق و ترغیب جامعه برای مشارکت های داوطلبانه در توسعه پایدار سلامت و قدردانی از خدمات داوطلبانه می باشد لذا درمناسبت ۵ دسامبر International Volunteer Day (۵ December) با برجسته کردن سهم مشارکت های داوطلبانه و تعامل با مردم و تمامی آحاد جامعه و در نهایت ایجاد فضا برای مشارکت جامعه است، که جامعه ای سالم تر، حکومت قوی تر، صلح و توسعه پایدار خواهیم داشت.
در این فرصت با عنایت به بحران همه گیری بیماری کووید -۱۹ در کشور و نقش بی بدلیل مشارکت های داوطلبانه مردم در موضوع غربالگری، اطلاع رسانی و آموزش های عمومی برای کنترل همه گیری این  بیماری، از زحمات تمامی نیروهای داوطلب حوزه سلامت (رابطان و سفیران سلامت)، نیروهای داوطلب بسیج، نیروهای داوطلب هلال احمر و تمامی اقشاری که در کنترل بیماری کووید-۱۹  وزارت بهداشت را یاری می کنند تقدیر و تشکرمی کنیم و با تمرکز بر نقش مشارکت همه جانبه جامعه در کنترل همه گیری بیماری کووید-۱۹"با محوریت برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت"این روز را گرامی می داریم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز