خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیح درباره ۲ لاشه نهنگ‌ در ساحل کیش

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۸۸۲

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان درباره ۲ لاشه نهنگ‌ در ساحل کیش توضیحاتی را ارائه کرد.

«حبیب مسیح تازیانی» مدیرکل محیط زیست هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وجود لاشه دو نهنگ طی روزهای گذشته در ساحل کیش گفت: خودکشی این دو نهنگ را تکذیب می‌کنیم، اینها حوادثی است که در دریا اتفاق می‌افتد، اتفاقاتی که معمولاً بر اثر تهدیدات آلودگی نفتی، صید و صیادی یا عوامل دیگر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: از سه هفته‌ی پیش تا دو روز گذشته دو نهنگ در نزدیکی ساحل کیش تلف شدند، ولی هنوز روی علت این موضوع در حال بررسی هستیم، نهنگی که پریروز گزارشش را به ما دادند، در آب تلف شده بوده و لاشه آن به طرف ساحل آمده بود. بنابراین برای بررسی ماجرا اکیپ دامپزشکی به منطقه منتقل شد تا نمونه برداری انجام دهد و نتیجه را به ما اعلام کند.

تازیانی افزود: این دو نهنگ جزو گونه‌های بالغ بودند، نهنگی که پریروز در نزدیکی ساحل بود، امعا و احشایش از بدن بیرون زده بود و همچنین لاشه نهنگ هفته‌های قبل هم مدت‌های زیادی روی آب شناور بود، چون بافت تنش دچار پوسیدگی شده بود.

وی با اشاره به علت‌ مرگ نهنگ‌ها گفت: یکی از آیتم‌هایی که در روی پستانداران تاثیر می‌گذارد آلودگی است ولی اینکه تغییر اقلیم چقدر تاثیر خواهد داشت چون مطالعه‌ی خاصی در این زمینه نداشتیم، نمی‌توان اظهار نظر شفافی داشت، اما در طول سال‌های مختلف در دریای عمان و خلیج فارس این روند را برای پستانداران دریایی داشتیم، ولی اینکه در این مدت کوتاه در یک نقطه این دو اتفاق بیفتد جزء موارد خاص بوده است.

تازیانی بیان کرد: احتمال دارد محل مرگ این دو نهنگ در یک منطقه نبوده یا در کشورهای جنوبی این اتفاق افتاده باشد، اما جهت جریان آب آنها را به این سمت کشانده باشد، چون ظاهرا جهت جریان آب به سمت جزیره کیش بوده است

وی افزود: ما آماری از خودکشی پستانداران دریایی مخصوصا وال‌ها در دریای خلیج فارس و عمان نداشتیم و در این چندین سال چنین موردی که نهنگ زنده در خط ساحلی آمده باشد را نداشتیم.

تازیانی گفت: فقط یک مورد در دهه‌ی هشتاد به گل نشستن دلفین‌ها را داشتیم که از مجامع و کارشناس‌های خارجی هم دعوت کردیم تا این موضوع بررسی شود و در نهایت به یک نتیجه صد در صد نرسیدیم که چرا این اتفاق افتاده است، اما نظر بیشتر کارشناسان خارجی هم این بود که یا یک اشکال فیزیکی در خود محل و یا بر اثر جزر و مد و یا حرکت حیوانات برای غذا این اتفاق افتاده که باعث شده حیوانات به گل بنشینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز