خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سهم بودجه فرهنگ با کمبود مواجه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۵۵۸

حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز گذشته با حضور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار سعیدرضا عاملی به اشاره به سوابق فرهنگی حاجی بابایی در حوزه‌های فرهنگی حضور وی در جایگاه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را منشا اثر مثبت برای حوزه علم و فناوری و فرهنگ کشور خواند.

وی در ادامه جلسه جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد توجه قرار داد و گفت: فلسفه وجودی شورا و آثار مصوبات این شورا در پیشرفت علم و فرهنگ کشور بعضا در مجلس مورد توجه قرار نمی‌گیرد که باید برای نهادینه شدن این جایگاه فراقوه‌ای تدبیر شود.

عاملی تاکید کرد: همچنین از طرف دیگر رکن بودن مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری کشور صیانت شود و اقدامی صورت نگیرد که موجب تضعیف آن شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس برنامه ششم باید سهم اعتبار تحقیقات کشور به ۴ درصد می‌رسید که این مهم مورد تاکید و مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده است که همچنان شاهدعدم تحقق آن هستیم و امسال این سهم ۸۰ صدم یک درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: ما باید به نهادهای علمی یعنی آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور اهمیت فراوان دهیم که آثار تقویت آن‌ها در هم بخش‌های مرتبط با سلامت و پیشرفت کشور مشهود خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: بر اساس برنامه ششم باید سهم اعتبار تحقیقات کشور به ۴ درصد می‌رسید که این مهم مورد تاکید و مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده است که همچنان شاهدعدم تحقق آن هستیم و امسال این سهم ۸۰ صدم یک درصد رسیده است.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به سرانه هزینه کرد برای مهد کودک در استرالیا که ۱۲۵۰۰ دلار است اشاره کرد و گفت: ما هزینه‌ای برای این حوزه مهم و راهبردی نمی‌کنیم که زیرساخت اصلی فرهنگ و اقتصاد کشور در پرورش کودک سالم و صالح نهفته است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع فضای مجازی وعدم وجود نگاه بلند در کشور به آن گفت: رفع تبعیض اجتماعی، عدالت و… در کشور از طریق فضای مجازی محقق می‌شود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن مباحث جدی را داشته‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طراحی سکوی ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی در این شورا گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که حوزه‌های فضای مجازی و بسترهای ایجاد شده در آموزش عالی، وزارت بهداشت و… دچار پراکندگی هستند که سکوی ملی آموزشی تربیتی و پژوهشی برای ۴ حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و آموزش و پرورش ظرفیت برای هم افزایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها خواهد بود.

عاملی گفت: در دنیا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وب‌سایت با حداقل تاثیرگذاری داریم ولی هیچ کدام آن‌ها به تنهایی دارای اثرگذاری نیستند و تجمیع آن‌هاست که قدرت ایجاد می‌کند و منابع تاثیرگذار قدرت در فضای مجازی بسترهایی هستند که با تجمیع این داده‌ها ایجاد قدرت کرده‌اند.

وی افزود: به‌عنوان مثال دانشگاه‌های کشور تک به تک اقدام به خرید منابع کتابخانه‌ای می‌کنند در حالیکه اگر همه آن‌ها در قالب یک کنسرسیوم خرید کنند قطعا موفقیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح مبلغ کم بودجه حوزه فرهنگ در بودجه کل کشور گفت: بودجه کل حوزه فرهنگ در کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان است که ۱۴۰ هزار تومان سرانه یعنی روزانه ۱۰۰ تومان می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ضرورت دارد این تخصیص بودجه با سیاست‌های کلان کشور انطباق بیشتری داشته باشد، گفت: در حوزه فرهنگ در حکمرانی دچار پراکندگی هستیم و در سهم بودجه نیز با کمبود مواجه هستیم و البته در حوزه فرهنگ و علم و فناوری نیاز به بازمهندسی در نظام حکمرانی داریم.

عاملی گفت: سهم حوزه فرهنگ نسبت به کل بودجه در سال ۹۳ تا ۹۷ یک درصد بوده و در سال ۹۸ هفت دهم درصد و در سال ۹۹ نیم درصد کل بودجه شده است.

وی افزود: ۸۰ درصد بودجه فرهنگ هزینه حقوق و دستمزد می‌شود و متاسفانه مبلغی برای پژوهش، مطالعه و عملیات بسیار ناچیز است. این بدین معناست که در نظام بودجه ریزی ما تامین اعتبار برای کار اداری فرهنگ می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود پیرامون نکته مطرح شده توسط دکتر حاجی‌بابایی برای سامان‌دهی آموزش عالی گفت: در مصوبه جهش تولید که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شده است سامان‌دهی و بازمهندسی آموزش عالی کشور دیده شده است

وی تصریح کرد: به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور که ماموریت‌های جدید برای این حوزه طراحی می‌شود نیز در دستور کار قرار دارد.

در ادامه جلسه اصغر عبدالهی معاون امور مجلس و فراسازمانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرو جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی و در راستای افزایش تعاملات با قوه مقننه، لازم است جلساتی با حضور ۵ کمیسیون مرتبط با وظایف و ماموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود.

وی افزود: دکتر حاجی‌بابایی در ادوار مختلف در مجلس نگاه مثبت به حوزه فرهنگ داشته‌اند که نماد آن را می‌توانیم در برنامه ششم توسعه ببینیم که ۱۹ ماده در این برنامه ناظر به علم و فناوری است و در بخش فرهنگ نیز در برنامه ششم این توجه بوده است.

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ضمن تاکید بر تعاملات مثبت دکتر حاجی‌بابایی در دوره وزارت با شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این دوره محقق شد.

دکتر کبگانیان همچنین آمایش آموزش عالی، نبود پژوهانه برای دانشجویان دکتری، برنامه‌ریزی برای حوزه نخبگان در کشور، مسئله هوافضا، اهمیت افزایش سهم بودجه تحقیق توسعه و ضرورت توجه بیشتر به حوزه‌های سیاستگذاری در برنامه‌های کلان کشور را مورد تاکید قرار داد.

 محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هجمه‌های فرهنگی وارد شده به کشور در حوزه فرهنگ زیاد است و باید متناسب با آن در برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه اهمیت داده شود.

وی با اشاره به جنگ روایت‌ها در بازنمایی واقعیت‌های موجود در کشور، گفت: در چند سال اخیر بزرگنمایی غیرواقعی از بودجه فرهنگ شده است و بودجه فرهنگ در مقابل بخش‌های دیگر بسیار کم است.

آقاسی گفت: پراکندگی بودجه‌ای در حوزه فرهنگ داریم که بعضا این بودجه‌ها با اسناد و اهداف نظام‌عدم تعین دارد.

دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب ستاد مهندسی فرهنگی در دوره جدید تشکیل شده است که هفت جلسه و بیست و یک مصوبه داشته است که گام رو به جلویی در تحقق این مطالبه مهم مقام معظم رهبری است.

وی افزود: همچنین کمیته تلفیق بودجه فرهنگ بر اساس مصوبه این ستاد با عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، نماینده سازمان برنامه و بودجه به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.

آقاسی گفت: ضرورت آمایش فرهنگی نیز از دغدغه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بر اساس آن سازمان تبلیغات اسلامی ماموریت انجام آنرا با همکاری سایر نهادهای مربوطه بر عهده گرفته است.

در ادامه این جلسه حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگترین مشکل فرهنگ این است که هر کس به هر طریقی بر اساس سلیقه خود عمل می‌کند و به‌عنوان مثال شاهد بودیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بالاترین سند مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که کار زیادی روی آن انجام شد با چه سرنوشتی در اجرایی شدن دچار شد.

وی با اشاره به تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در موضوع قرآن نیز وضعیت به همین منوال بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر یک میلیون معلم متدین و انقلابی تربیت کنیم همین برای کشور کافیست که دانشگاه فرهنگیان با این هدف راه‌اندازی شد و ۶۳ پردیس ایجاد شد و افراد نخبه با شرایط ویژه برای معلمی راهی این دانشگاه شدند و برای نیروی انسانی آموزش و پرورش و جزئیات آن کاملا برنامه ریزی صورت گرفت که این مصوبه مهم نیز در اجرا با مشکلات همراه شد.

حاجی‌بابایی گفت: در کشورهای پیشرفته بیشترین توجه را به بخش آموزش و پرورش و به‌طور ویژه‌تر سطوح پایین‌تر آن دارند.

توجه به منع خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش، رفع پراکندگی بالایی در حوزه آموزش عالی و تجمیع مراکز متعدد، اهمیت حوزه نخبگان در کشور و توجه آموزش مهارت‌محور از دیگر نکات مورد توجه توسط دکتر حاجی‌بابایی در این جلسه بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت و تدبیر و ساختار مهمتر از بودجه هستند، اظهار داشت: تا ساماندهی در حوزه فرهنگ به‌وجود نیاید هر قدر بودجه به این بخش تزریق شود به موفقیت دست نخواهیم یافت.

وی در خاتمه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی نیز ریشه در فرهنگ دارند و باید یک سازماندهی در این زمینه را شروع کنیم، گفت: آمادگی داریم برای ساماندهی این حوزه با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری داشته باشیم.

حاجی بابایی تاکید کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که بودجه‌ها در مسیر تعریف شده در برنامه‌ها و مبتنی بر نیاز کشور و رفع مشکلات هزینه شوند و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادهای خود در این خصوص را طراحی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز