خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت:

سازمان بهداشت جهانی در راستای تامین امکانات برای بیماریابی اچ آی وی با ایران همراهی کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۱۸۰

معاون وزیر بهداشت گفت: از سازمان بهداشت جهانی انتظار داریم به عنوان یک اقدام بشردوستانه تحت تاثیر سیاست های غلط قرار نگیرند و برای تامین امکانات کافی برای بیماریابی اچ آی وی با ما همراهی کند تا شرایط بهتری را برای این بیماران و پیشگیری انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار  ایلنا «علیرضا رئیسی»  معاون وزیر بهداشت در مراسم  روز جهانی ایدز بیان کرد: شیوع ویروس کرونا باعث شد،  برخی کشورها از بعضی ماموریت‌های اصلی غافل شوند که این موضوع نگران کننده است، چون اگر این برنامه‌ها تحت تاثیر قرار گیرد یکی از خسارت‌های جبران ناپذیر به کل دنیا وارد می‌شود و مهم است همه سیاست مداران در دنیا به این موضوع بپردازند. ما از ابتدای سال جاری اولین سیاست‌مان در مقابل پاندمی کرونا حفظ برنامه‌های جاری حوزه PHC است، اماتاکنون در مجموع ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر فرد بیمار یا مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده و از این تعداد حدود ۱۹ هزار و ۴۶۹ مرگ به واسطه این بیماری ثبت کرده‌ایم.

وی  ادامه داد: ضعف در شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان مشهود می‌شود چون  باید حدود ۵۴ هزار بیمار را شناسایی می‌کردیم ولی کل شناسایی ما کمتر از این عدد است، اقدامات و برنامه‌های مبارزه با ایدز در ماه‌های گذشته بازنگری شده است، و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خدمت عقب افتاده بود که با ضرب العجل فوری برای اجرای برنامه ها اقدام شد، تا از شیوع عفونت ایدز و پاندمی کووید۱۹ غافل نشویم، چون امروز در دهکده‌ی جهانی زندگی می کنیم بنابراین نمی‌توان تصور کرد که ایمنی سایر کشورها در اجرای برنامه مبارزه با ایدز به ما ربطی ندارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: سعی کردیم با سختی تحریم‌ها در چندین جبهه بجنگیم به طوری که به اقشار آسیب پذیر فشار اقتصادی وارد نشود، در تامین کیتهای تشخیصی ایدز امسال مشکل داشتیم و ابزار مبارزه به اندازه کافی در اختیارمان نبود و به خاطر تحریمها دچار مشکل شدیم، اما هدف برنامه‌ی ایدز در ایران با شعار ۹۰-۹۰-۹۰ به دنبال آن است که ۹۰ درصد افراد مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شوند،  ۹۰ درصد افراد مثبت تحت درمان قرار گیرند و ۹۰ درصد این افراد در مسیر درمان باقی بمانند.

وی در مورد ماجرای ابتلای برخی به ویروس ایدز در لردگان، گفت: آن زمان بیماریابی در لردگان با مشکلات جدی مواجه شده بود، به نظر دست‌های در کار بود که بیماران شناسایی نشود و مردم را تحریک کرده بودند که خدمات درمانی و پیشگیرانه آنجا ارائه نشود. افرادی در آن منطقه بودند که اصلا اهل لردگان نبودند و از بیرون آمده بودند و مدام برای شبکه‌های معاند اطلاعات و عکس و فیلم ارسال می کردند.

رئیسی در پایان گفت: اما به هر حال با وجود تحریم‌ها ما دچار مشکل تامین کیت هستیم و به علت همین تحریمها کیتهای تشخیصی را در دوبی یا جاهای دیگر نگه می‌داشتند و متاسفانه به ایران نمی‌داند اما  امیدواریم این کیتها وارد کشور شود و برای تشخیص سریع مورد استفاده قرار گیرد و گروه هدف این تستها نه فقط معتادان تزریقی و افراد تحت پوشش متادون درمانی، بلکه افرادی که رفتار پرخطر دارند نیز باید تست انجام دهند تا قدرت شناسایی را بالا ببریم، بنابراین از سازمان بهداشت جهانی انتظار داریم به عنوان یک اقدام بشردوستانه تحت تاثیر سیاست های غلط قرار نگیرند و برای تامین امکانات کافی برای بیماریابی اچ آی وی با ما همراهی کند تا شرایط بهتری را برای این بیماران و پیشگیری انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز