خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

لایحه مالیات بر ارزش افزوده تضعیف‌کننده نهاد شورا است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۰۱۹

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از تصمیم مجلس در خصوص تفویض اختیار نرخ عوارض شهری به وزارت کشور گفت: با تصویب این قانون که نسبت به قانون قبلی موخر محسوب می‌شود، شوراهای شهر عملا به ماشین امضای لوایح عوارضی شهرداری‌هایی که براساس عناوین، فرمول‌ها و نرخ‌های تعیین شده از سوی وزارت کشور، به صورت کاملا تمرکزگرا تعیین می‌شوند، بدل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری در جریان دویست و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران در تذکری درباره تصمیم مجلس شورای اسلامی درباره اختیارات نهاد شورای شهر تهران گفت: اظهارنظر کمیسیون مجلس شورای اسلامی درخصوص لایحه عودت شده از سوی شورای نگهبان تحت عنوان لایحه مالیات بر ارزش افزوده، با تصمیم مجلس در تاریخ ۹.۹. ۹۹ مطرح شد و عینا به تصویب رسید. تصمیم فوق العاده مهم و تعیین کننده در تاریخ کشور که به واسطه چالش‌های این روزهای کشور کمتر مورد توجه قرار گرفت. 

او ادامه داد: براساس ماده ۵۳ اصلاحی این قانون از این پس وزارت کشور راسا نسبت به ابلاغ عناوین، ماخذ و حداکثر نرخ عوارض شهری در کل کشور اقدام خواهد کرد. بدین معنا وزارت کشور هرساله عناوین عوارض قابل دریافت، شامل منشا اخذ، فرمول و ضوابط مربوطه به علاوه حداکثر نرخ قابل افزایش را برای تمامی شوراهای شهر فارغ از آنکه شورای شهر تهران باشد و یا شورای شهری با جمعیت کم باشد، تعیین و ابلاغ خواهد کرد. 

سالاری افزود: این در حالی است که براساس بند ۱۶ از ماده ۸۰ قانون تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تصویب لوایح برقراری و یا لغو عوارض شهر و تغییر نوع و میزان آن جزو وظایف لاینفک شوراها قید شده است و به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است. 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با اجرای این مصوبه شورا به ماشین امضای لوایح عوارضی شهرداری‌ها تبدیل می‌شود اضافه کرد: حال با تصویب این قانون که نسبت به قانون قبلی موخر محسوب می‌شود، شوراهای شهر عملا به ماشین امضای لوایح عوارضی شهرداری‌هایی که براساس عناوین، فرمول‌ها و نرخ‌های تعیین شده از سوی وزارت کشور، به صورت کاملا تمرکز گرا تعیین می‌شوند بدل خواهند شد؛ امری که با هیچ یک از اصول حکمروایی شهری همخوانی نداشته و رویکردی سرتاسر تضعیف کننده شورا و اصل جمهوریت نظام محسوب می‌شود. 

سالاری گفت: این در حالی است که براساس اصل ۷۰ قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم گیری اداره امور کشور هستند و موارد طرز تشکیل و حدود اختیارات و ظایف شوراها را این قانون معین می‌کند. در همین راستا قانون موسوم به قانون شوراها در خرداد ۷۵ به تصویب مجلس وقت رسیده و منجر به شکل گیری شوراها به عنوان رکن جمهوریت نظام شد. 

او با اشاره به غفلتی که به ظرفیت شوراها در کشور صورت گرفته است گفت: واقعیت آن است که ظرفیت شوراها به عنوان مردمی‌ترین نهاد قانونی کشور هیچگاه مورد توجه و عنایت قرار نگرفته و همواره معضل تقلیل یافتگی شوراها و شهرداری مطرح بوده و مورد انتقاد است. 

سالاری در پایان درخواست کرد: اینجانب به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران از شورای نگهبان خواستار تجدید نظر درخصوص این تصمیم مهم می‌باشم و از همه همکارانم در شورای شهر تهران و سراسر کشور، شورای عالی استان ها، جناب آقای قالیباف رئیس مجلس، رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران درخواست می‌کنم در راستای صیانت از جایگاه مدیریت شهری کشور همه ظرفیت خود را به کار بندند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز