خبرگزاری کار ایران

فرماندار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

تامین ۴۰۰ تیم پزشکی برای شناسایی بیماران کرونایی در محلات/ همراهی خوب کسبه در اجرای طرح جامع هوشمند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۹۵۲

فرماندار تهران از تامین ۴۰۰ تیم پزشکی برای شناسایی بیماران کرونایی در محلات خبر داد.

«عیسی فرهادی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اینکه با توجه به ورود به فصل زمستان و پیش بینی امکان تشدید ابتلا به بیماری کرونا همچنان نیازمند استمرار محدود سازی تجمعات، توجه به هشدارها در زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم،‌ گفت: تا کرونا وجود دارد و شرایط به همین صورت است، از تجمعات اجتماعی، دورهمی‌های فامیلی و خانوادگی، عروسی و عزاداری باید پرهیز کرد. باید توجه داشت، تا مشکلی برای کسی با برگزاری این نوع تجمعات ایجاد نشود.

وی ادامه داد: با برگزاری دورهمی و مهمانی ممکن است، جان یک یا چند نفر به خطر بیفتد و این اصلا منطقی نیست، در حالی که می‌توانیم در این زمان که گرفتار بیماری کرونا هستیم از تجمعات و دورهمی‌ها پرهیز کنیم.برگزاری آنها مشکلاتی را برای نزدیکان و اقوام ایجاد می‌کند. اگر کسی در این جمع‌ها مبتلا باشد و ندانسته باعث بیماری اعضای فامیل وخانواده شود، قطعا شادی ما از دورهمی‌ها و برگزاری عروسی دوام نخواهد داشت و این شادی تبدیل به غم و نگرانی و ناراحتی از دست دادن عزیزان می‌شود.

فرماندار تهران تاکید کرد: بنابراین باید تا زمانی که اطمینان کامل حاصل شود که مشکلی از لحاظ انتشار ویروس در جامعه وجود ندارد و درمان و واکسن آن قطعی است از تجمعات در مترو، اتوبوس، تجمعات دورهمی و سفرهای غیرضروری خودداری کنیم.

فرهادی با اشاره به تعطیلی دو هفته‌ای در تهران گفت: ما به دنبال این نیستیم که کسب و کار مردم را تعطیل کرده و راه امرار و معاش مردم را ببندیم و نگران این موضوع هستیم، اما زمانی که مجبور می‌شویم مانند همین دو هفته به ناچار باید تعطیل کنیم، لذا اگر رعایت کنیم می‌توانیم از تعطیلی‌های اجباری نیز جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی آمار بالای فوتی‌های کرونا در اواسط آذرماه تصریح کرد: سایت‌های معتبر دنیا پیش‌بینی کرده بودند که در آذرماه تعداد فوت شدگان ما بر اثر کرونا به ۸۰۰ و حتی هزار نفر خواهد رسید، اما در حال حاضر می‌بینیم که با همین رعایت مردم به سرعت آمار فوتی‌ها در حال کاهش است و خداراشکر با کاهش آمارها روبرو هستیم و باید از مردم که همراهی لازم را با ما داشتند، تشکر کرد.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه کسبه بازار بزرگ تهران همراهی بسیار خوبی در این مدت با ما داشتند، تصریح کرد: مردم در این مدت بین ۹۰ تا ۹۷ درصد همکاری لازم را در اجرای طرح‌ها داشتند و دو الی سه درصد باقی‌مانده نیز شامل افرادی می‌شد که به هرحال در خیابان فرعی به دلایلی رعایت نکرده‌اند، اما عمده بازاریان و کسبه همراهی لازم را داشتند. همچنین در طرح ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ بازهم شاهد همراهی خوب مردم بودیم.

فرهادی با اشاره به آمار ترددها خاطرنشان کرد: براساس آمار پلیس راهور تردد خودروها از تهران به شمال بین ۹۰ تا ۹۵ درصد در مقایسه با گذشته کاهش داشته است. همچنین تردد در محور تهران به قم نیز بین ۷۰ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است و این عدد واقعا قابل توجه است. به هرحال وقتی شرایط سخت می‌شود، مردم باید همکاری لازم را داشته باشند و خوشبختانه این همکاری را داشتند. ویروس سراغ کسی می‌رود که رعایت نمی‌کند، بنابراین باید رعایت کرد تا بر این بیماری غلبه کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره طرح شهید سلیمانی که به صورت محله‌محور انجام می‌شود، گفت: در طرح شهید سلیمانی قرار است تهران به ۴۰۰ محله تقسیم شود و در هر محله یک تیم پزشکی حضور داشته باشد و غربالگری محلی انجام شود. یعنی یک محله که به طور مثال ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد، توسط این تیم پزشکی غربالگری شود. با این کار افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند بسیار سریع شناسایی می‌شوند و می‌توانیم نسبت به قرنطینه این فرد و خانواده‌اش اقدام کرد.

فرماندار تهران با بیان اینکه اگر این طرح انجام شود دو پیامد مثبت برای ما به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: پیامد اولش این است، به دلیل اینکه تشخیص بیماری زود بوده و فرد بیمار شناسایی شده است می‌توانیم او را قرنطینه کنیم و از انتشار بیماری به دیگران جلوگیری کرد. همچنین به دلیل اینکه بیماری زود تشخیص داده شده است، می‌توانیم با درمان‌هایی که وجود دارد این فرد مبتلا را زودتر درمان کرد و از ایجاد شرایط بد برای فرد بیمار و انتقال آن به بیمارستان جلوگیری کرد. ورود فرد بیمار به بیمارستان هم هزینه‌هایی برای فرد و خانواده دارد و هم باعث اشغال شدن تخت‌های بیمارستانی است و هم اینکه امکان رسیدگی به بیمار کار را دشوار می‌کند.

فرهادی با اشاره به کمک‌های معیشتی تاکید کرد: نکته دیگر این است که باید به افرادی که در ایام کرونا از لحاظ معیشتی آسیب دیده‌اند، کمک کرد یعنی ممکن است، سرپرست و نان‌آور خانواده به بیماری کرونا مبتلا شده باشد و این خانواده نیاز به کمک معیشتی داشته باشد. در این طرح این خانواده‌ها در محلات شناسایی می‌شوند و باید کمک‌های معیشتی به این خانوارها انجام شود و این کار جز با اجرای طرح‌های محله‌محور امکان‌پذیر نیست. البته تامین ۴۰۰ تیم پزشکی کار دشواری است و باید سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی، دانشگاه‌‌های علوم پزشکی، بخش بهداشت و درمان شهرداری‌، بخش درمان نیروهای مسلح و ... باید در این زمینه همکاری داشته باشند تا بتوانیم کار را دنبال کنیم.

وی همچنین درباره ایجاد نقاهتگاه‌ها در تهران نیز گفت: قرار است در این طرح از هتل‌ها که زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی هستند، استفاده شود دو وزیر یعنی وزیر بهداشت و وزیر میراث فرهنگی با هم هماهنگی‌های لازم را در این خصوص داشته‌اند تا این هتل‌ها از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی شناسایی شوند و یا مدیرانی که تمایل دارند هتل‌های آنها به عنوان قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا استفاده شود، باید اعلام کنند. البته این موضوع هنوز در حد صحبت و مذاکرات اولیه است و اگر نیاز به بحث قرنطینه باشد، از طریق هتل‌ها اقدام خواهد شد، البته از تخت‌های بیمارستانی که توسط ارتش و سپاه نیز ایجاد شده است می‌توانیم به عنوان بخش قرنطینه استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز