خبرگزاری کار ایران

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

برای عطاری‌ها درمانگری تعریف نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۰۲۱

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: به طور کلی براساس قوانین تنها فردی می‌تواند درمانگردی کند که پزشک باشد، پس در حوزه طب سنتی تنها کسانی که مدرک طب سنتی دارند و یا دوره‌های تایید شده‌ وزارت بهداشت را گذرانده‌اند، می‌توانند درمانگری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «نفیسه حسینی یکتا» سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در نشست خبری روز یک شنبه، با موضوع بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب ایرانی در نظام سلامت بیان کرد: اقدامات موثری در رابطه با طب ایرانی انجام دادیم که استفاده از تجربیات بین‌المللی اولویت ما قرار دارد، مثلاً از تجربیات کشور چین در رابطه با این مسئله استفاده کردیم.

وی ادامه داد: همچنین ۸۵ دارو به منظور کار آزمایی بالینی در سامانه ای‌آر‌سی‌تی درج شده است و تاکنون کارآزمایی ۱۹ دارو تمام شده است.

حسینی یکتا افزود: بر همین اساس برای بیماران کرونایی پاسخ دهی تلفنی متخصصان طب سنتی و عفونی انجام می‌دهند شاهد خواهیم بود با این کار می‌توانیم جلوی بازارهای دروغین مدعیان این حوزه را هم جمع کنیم، ادعاهایی که در بخش طب سنتی در مرحله پژوهش است، نمی‌توان گفت که چه تعداد بیمار با روشهای مطرح شده درمان می‌شود اما از ظرفیت آموزه‌های معتبر می‌توان در پیشگیری و کنترل بیماری کمک گرفت.

وی با اشاره به درمان‌هایی که در صنف عطاری انجام می‌شود، گفت: به طور کلی بر اساس قوانین تنها فردی می‌تواند درمانگردی کند که پزشک باشد پس در حوزه طب سنتی تنها کسانی که مدرک طب سنتی دارند و یا دوره‌های تایید شده‌ی وزارت بهداشت را گذرانده‌اند، می‌تواند درمانگری کنند، عطاری‌ها به عنوان یک صنف کار می‌کنند ولی اینکه در امر درمان دخالت کنند جایگاهی دیده نشده و لازم است در زمان کرونا از تمام ظرفیت‌ها موجود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: عطاری‌ها فقط مجوز ارائه‌ خدمت دارند و می‌توانند گیاهان دارویی بفروشند، اما داروهای ترکیبی از اختیار این افراد خارج است و حتماً باید به این مسائل در عطاری‌ها نظارت کافی شود.

حسینی یکتا افزود: متاسفانه ادعاهای بسیاری در زمینه طب سنتی وجود دارد که باید از منابع معتبر به عموم مردم اطلاع‌رسانی صورت گیرد، مثلاً از سایت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توان این اطلاعات را دریافت کرد.

وی گفت: در حال حاضر ۴۲۰ متخصص طب سنتی در کشور وجود دارد و تعداد ۶۰۰ پزشک عمومی و سایر متخصصان دور دیده مجوز طب سنتی دریافت کردند که به درمان در این حوزه می پردازند و مردم می‌توانند از این افراد درمان معتبری دریافت کنند.

حسین یکتا در مورد داروهای تایید شده گیاهی در سازمان غذا و دارو گفت: این داروها مراحل بالینی خود را طی کرده و الان کمک درمانی هستند.

وی در جواب خبرنگار ایلنا در مورد ادغام طب سنتی با نظام سلامت بیان کرد: در مورد ادغام طب سنتی برای بهورزان باید گفت که این موضوع در حال اجرایی شدن است و در این زمینه تعاملات با اداره بهبود تغذیه انجام شده است، دانشگاه‌های علوم پزشکی مسیر طولانی را در بهبود سبک زندگی طی کردند که امیدواریم این مقوله بعد از اجرا در اردکان که به صورت پایلوت بوده است به صورت کشوری هم مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی یکتا ادامه داد: در رابطه با ادعاهایی مثل داروی منسوب به امام کاظم این ادعاها چند قسمت دارد اول اینکه فردی ادعا می‌کند فلان گیاه دارویی اثربخش است گاهی اوقات هم با برخی ادعاهای دیگر مواجه می‌شویم که داروهایی را به نام معصومین نسبت می‌دهند که اثر پیشگیری و درمان دارد این موضوع باعث ایجاد حساسیت در بعضی افراد می‌شود

وی ادامه داد: این موضوع تلفیقی از استفاده از باورهای مردم در مورد طب سنتی و باورهای مردم به مقدسات است، یعنی برای بررسی موضوع باید از دو حوزه مختلف به این مسئله وارد شد و حتماً باید این موضوع مورد آزمایش قرار بگیرد و به هیچ عنوان مسیر بررسی چنین مسائلی بسته نیست بعد از بررسی می‌توان عنوان کرد که این دارو موثر خواهد بود و یا نه چون دارو منسوب به معصومین است و به عنوان یک روایت یاد می‌شود، باید قطعیت آن از حوزه علمیه نظر شود.

وی ادامه داد: نظارت‌ها بر موضوع درمان حوزه طب سنتی از طریق معاونت درمان وزارت بهداشت انجام می‌شود که برخی از این ادعاها مانند درمان با ادرار شتر از همین نمونه‌ها است، اما در رابطه با اینکه چه آماری از برخوردها با این مدعیان وجود داشته را باید از دفتر نظارت بر درمان در این زمینه مطالبه کرد.

حسینی یکتا: افزود مرکز طب سنتی برای بیماران کرونایی به صورت حضوری و تلفنی به ارائه خدمات می‌پردازد که مردم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند، امیدواریم بهترین نتیجه را از این حوزه دریافت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز