خبرگزاری کار ایران

الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی طراحی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۰۰۶

کارگروهی با مسئولیت معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ موظف شد نسبت به تحلیل وضع ارزشیابی از امتحانات نهایی براساس پژوهش‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اقدام کند.

به گزارش ایلنا، نشست شورای مدیران این سازمان با حضور خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مدیران همراه به موضوع ارائه «گزارش پایش کیفیت آموزشی در آیینه امتحانات نهایی» اختصاص یافت. 

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان پژوهش در نظام تعلیم و تربیت کشور به عنوان قلب تپنده‌ی این نظام به ارائه «گزارش پایش کیفیت آموزشی در آینه امتحانات نهایی» پرداخت و گفت: ارکان و اجزاء برنامه درسی اعم از اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی و یادگیری و روش‌های سنجش و ارزشیابی، تجهیزات ارائه برنامه درسی که ظروف مرتبطه و زنجیره‌وار هستند با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و برای تحقق نقشه‌ی راه آموزش در اختیار ما قرار گرفته‌اند. از این رو روش‌های سنجش و ارزشیابی به تکمیل و بهبود جریان آموزش کمک می‌کند. با این نگاه ارزشیابی امتحانات نهایی هرساله پس از برگزاری امتحانات که تنها سنجش ملی است که با هدایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی برگزار می‌شود، انجام می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه سوالات امتحانات نهایی اهداف کتاب‌های درسی را مورد سنجش قرار می‌دهد گفت: جداول بارم‌بندی که بر مبنای اهداف و محتوای کتاب‌ها توسط سازمان پژوهش تعیین می‌شود مبنای تعیین سوالات و نمرات امتحانات نهایی است. 

ساکی ضمن تاکید بر این موضوع که آزمون‌های امتحانات نهایی شناخت محور است گفت: همین موضوع مبنای ارزشیابی روند یادگیری است. 

وی در ادامه عوامل موثر در ارزشیابی امتحانات نهایی شامل محتوا، معلم، زمان آموزشی، تجهیزات علل آموزشگاهی و… را در قالب گزارش کمی و کیفی از رشته‌های مختلف ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف به صورت درس به درس و استان به استان در بازه زمانی سه سال اخیر ارائه کرد. 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پایان پیشنهاد تشکیل «کمیته‌ی اصلاح و بهبود کیفیت و نگارش آیین نامه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی» و «طراحی مدل علمی مناسب با سند تحول بنیادی برای سنجش اهداف دوره‌های تحصیلی در ساحت‌های شش گانه» را ارائه داد. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اقدام میان مدت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را به عنوان اقدامی ریشه‌ای در تدوین «الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی» دانست و به معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری دستور داد نسبت به تدارک اقدامات لازم برنامه‌ریزی نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز