خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

بررسی آموزش حضوری برای کلاس اولی‌ها در کارگروهی مشترک با وزارت بهداشت/ نگران میزان یادگیری در پایه اول هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۸۶۵

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاس حضوری برای کلاس اولی‌ها گفت: ما می‌دانیم همه دانش آموزان، آموزش را دریافت می‌کنند، اما چون با آنها ارتباط رو در رو نداریم، اطمینان از یادگیری آن‌ها یک چالش اساسی است که باید به آن توجه شود.

«رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به توصیه وزیر آموزش و پرورش مبنی بر آموزش حضوری برای کلاس اولی‌ها گفت: موضوع آموزش کلاس اولی‌ها خیلی حائز اهمیت است، زیرا دانش آموزان کلاس اولی برای اولین بار است که با دنیای مدرسه آشنا می‌شوند و مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن را در همین پایه تحصیلی می‌آموزند. 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت یادگیری رو در رو در کلاس اول ابتدایی گفت: این مهارت‌ها مقدمه همه یادگیری‌های بعدی است و اگر این یادگیری‌ها در پایه‌های اول ضعف داشته باشد، تاثیر منفی در سایر سال‌های تحصیلی به جای می‌گذارد. از این رو در دستورالعمل آموزشی که تهیه کرده بودیم، پیش‌بینی‌مان این بود در همه مناطق حتی در مناطق قرمز نیز دانش‌آموزان کلاس اول یک یا دو روز در هفته آن هم در ساعت‌های محدودی به صورت گروه‌های کوچک چند نفره در مدرسه حضور داشته باشند و بتوانند به صورت رودررو آموزش را دریافت کنند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به اینکه شرایط کرونا قابل پیش‌بینی نیست و ما خیلی نگران میزان یادگیری کلاس اولی‌ها هستیم، بنابراین طبق تاکید وزیر آموزش و پرورش ما به دنبال این هستیم شرایطی را فراهم کنیم تا از طریق آن مطمئن شویم، دانش آموزان کلاس اول برای یادگیری مشکلی ندارد. 

وی با بیان تفاوت آموزش الفبا از طریق آموزش مجازی و حضوری تصریح کرد: در سال تحصیلی گذشته دو سوم از سال تحصیلی سپری و کلاس‌ها تشکیل شده بود و دانش آموزان معلم خود را می‌شناختند، اما تصور اینکه دانش‌آموزان کلاس اولی که تا به حال مدرسه نرفته‌اند، از طریق گوشی موبایل حروف الفبا، نوشتن یا مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را یاد بگیرند، یک مقدار غیرواقع‌بینانه است. سایر کشورها نیز روی بحث پیش دبستانی و ابتدایی و حضور دانش‌آموزان تاکید خیلی زیادی داشتند، از این رو ما نیز دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم موضوع اطمینان از یادگیری در کلاس اولی‌ها را تحقق ببخشیم. 

حکیم‌زاده در پاسخ به این سوال که یعنی امکان دارد بعد از اتمام تعطیلی‌های کرونایی دانش‌آموزان کلاس اولی در کلاس درس حاضر شوند؟ گفت: ما امیدوار هستیم که با همکاری وزارت بهداشت و والدین راهکارهایی را پیدا کنیم تا بتوانیم حداقلی از آموزش‌های حضوری را برای کلاس اولی‌ها فراهم کنیم. 

وی در واکنش به اینکه وزیر آموزش و پرورش در اظهارات اخیرش مطرح کرد که از ارائه خدمات و آموزش مدارس رضایت چندانی ندارد، آیا با این حال برگزاری کلاس حضوری برای کلاس اولی‌ها تصمیم درستی است؟ گفت: البته وزیر شاید منظورشان این بوده که می‌خواهیم و یا انتظار داریم، شرایط بهتر و مطلوب‌تر باشد نه اینکه ناراضی هستیم. قطعا در این مدت تلاش‌های زیادی شده و معلمان، مدیران، والدین و دانش‌آموزان همگی سعی خود را کرده‌اند. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: طبیعتا آموزش‌های مجازی با آموزش‌های ۱۰۰ صددرصدی حضوری در شرایط عادی فاصله دارد و البته به معنای این نیست که مشکل اساسی وجود داشته باشد، اما در هر حال ما باید تمام تلاشمان را به کار ببندیم تا از یادگیری دانش‌آموزان مطمئن شویم. در حال حاضر ما از آموزش همه دانش‌آموزان مطمئنیم و می‌دانیم، همه دانش‌آموزان از طریق تلویزیون، فضای مجازی یا از طریق درسنامه‌ها و آموزش حضوری در مناطق روستایی و عشایری کم‌جمعیت آموزش‌هایشان را به نحوی دریافت می‌کنند، اما چون ارتباط رو در رو نداریم، اطمینان از یادگیری آن‌ها یک چالش اساسی است که باید به آن توجه شود. 

وی افزود: ما شیوه‌نامه ارزیابی دوره ابتدایی و همچنین یک دستورالعملی را برای استمرار یادگیری در این زمینه برای مدیران ارسال کردیم. در این دستورالعمل‌ها مسئولیت‌هایی برای مدیران مدرسه تعریف شده است که از طریق آن مدیران بتوانند به کار یادگیری دانش‌آموزان در مدارس نظارت کنند. در این شیوه نامه‌ها هر معلم موظف است که وضعیت یادگیری دانش‌آموزانش را بررسی و به مدیر مدرسه گزارش دهد تا اگر لازم شد اقدامات جبرانی برای اطمینان از یادگیری دانش‌آموزانی که نیاز به حمایت بیشتری دارند، انجام شود. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که در صورت برگزاری کلاس‌های حضوری برای پایه اول و دوم به نظر شما رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی کودکان امکان‌پذیر است؟ گفت: دانش‌آموزان ما  در معرض آموزش از طریق خانواده‌ها، مدرسه و صدا و سیما هستند و تقریبا یک سال است که آن‌ها در معرض دریافت اطلاعات در این زمینه‌اند. 

وی از کسب رتبه اول وزارت آموزش و پرورش از سوی وزارت بهداشت جهت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: البته گزارشی که وزارت بهداشت در این هفته و هفته گذشته در خصوص رعایت پروتکل‌ها توسط سازمان‌های مختلف تهیه کرده بود، نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش رتبه اول را کسب کرده است. تقریبا ۱۰۰ درصد این پروتکل‌ها هم در مدارس و هم در محیط‌های اداری آموزش و پرورش رعایت شده است. 

حکیم‌زاده گفت: مدرسه به عنوان یک سازمان یادگیری می‌تواند، این فرصت را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها فراهم کند تا آن‌ها سلامتی‌شان را ارتقاء دهند. نکته دیگر این است که دانش آموزان ابتدایی در این سن، یادگیری خوبی دارند و اتفاقا توانستند به خوبی پروتکل‌ها را رعایت کنند. 

معاون وزیر گفت: طبق بخشنامه ارائه شده به مدارس، آموزش‌های خودمراقبتی جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا که در آبان ماه به مدارس ارسال شده، ما برنامه‌های منظمی برای آموزش و رعایت نکات بهداشتی از طریق مدرسه تلویزیونی و فضای مجازی داریم. همچنین در زمان شروع هر درس، این پروتکل‌ها بیان می‌شود. خوشبختانه با پایشی که انجام دادیم نزدیک به ۹۶ درصد مدارس و کلاس‌های آموزشی ما در فضای مجازی و فضای حقیقی این آموزش‌ها را به دانش‌آموزان ارائه کردند. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: ما همه کارهایمان را با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌دهیم؛ اگر بخواهیم تصمیم بگیریم که مدل دیگری از آموزش را برای کلاس‌های اول و دوم اجرا کنیم، حتما این با هماهنگی وزارت بهداشت خواهد بود. ما طرح موضوع کردیم و آن‌ها نیز اعلام آمادگی کردند که انشالله در یک کارگروه مشترک این موضوع را بررسی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز