خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی کشور:

گسترش مراکز شبانه‌روزی برای معلولان دیگر فضلیتی برای جوامع نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۶۰۹

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: امروز گسترش مراکز شبانه‌روزی برای افراد دارای معلولیت فضلیتی برای جوامع نیست، بلکه میزان حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و فعالیت آنها نشان دهنده جامعه پیشرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا وحید قبادی دانا مراسم امضا تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که صبح امروز با حضور سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سازمان بهزیستی برگزار شد، گفت: در آستانه روز جهانی افراد دارای معلولیت خوب است توجه همه را به این موضوع جلب کنیم که این بزرگترین اقلیت جمعیتی دنیا را باید به رسمیت شناخته و به حقوق آنها به عنوان یک شهروند احترام بگذاریم و شرایط لازم را بدور از هر گونه تبعیض برای رشد و استعداد‌اهای این افراد در جامعه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما این است که یک فرد دارای معلولیت دارای یک زندگی مستقل در بستر جامعه و همراه با ایجاد زمینه برای مشارکت موثر در اجتماع داشته باشد. امروز گسترش مراکز شبانه‌روزی برای افراد دارای معلولیت فضلیتی برای جوامع نیست بلکه میزان حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و فعالیت آنها نشان دهنده جامعه پیشرفته است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع مناسب‌سازی جوامع و در دسترس بودن حمل و نقل شهری برای افراد دارای معلولیت تصریح کرد: در این خصوص همکاری بسیار نزدیکی با سازمان‌های مربوطه وجود دارد و در آخرین جلسه نیز با تلاشی که توسط دکتر حسینی انجام شد ما در وزارت آموزش و پرورش مهمان وزیر آموزش و پرورش بودیم.

قبادی‌دانا تاکید کرد: حوزه توانمندسازی افراد دارای معلولیت یکی از محورهایی است که اهتمام سازمان بهزیستی بر آن بوده است تا این افراد به اندازه کافی از لحاظ فردی، خانوادگی و اجتماعی توانمند شوند. یکی از زمینه‌های توانمندسازی افراد دارای معلولیت موضوع تحصیل است و 158 هزار دانش‌آموز تحت پوشش خدمات حمایتی توانبخشی سازمان بهزیستی قرار دارند. بخشی از این حمایت‌ها مادی و معیشتی است و به عنوان مثال حدود 78 هزار نفر از این افراد کمک هزینه محدود تحصیلی دریافت می‌کنند اما مهمتر از آن موضوع توانمندسازی آنها در اجتماع است.

وی ادامه داد: این افراد باید آمادگی لازم برای ورود به جامعه را کسب کنند. یک فرد دارای معلولیت هزینه‌های زیادی بر خانوار تحمیل می‌کند و باعث می‌شود حتی اگر خانواده به لحاظ اقتصادی مشکلی نداشته باشد به خط فقر و زیر خط فقر برود بنابراین باید تلاش کنیم تا این افراد را توانمند کرده تا بتوانند به اصطلاح گلیم خود را از آب بیرون کشند.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این افراد مظلوم‌ترین بندگان خدا هستند و خدمت به آنها توفیق می‌خواهد، خاطرنشان کرد: وقتی این دو سازمان بهزیستی و سازمان مدارس استثنایی در کشور در این حوزه به ویژه در موضوع آموزش برای افراد دارای معلولیت فعالیت‌های مشترکی انجام دهند می‌توانند همکاری اقدامات مناسبی برای این افراد داشته باشند البته این زمینه همکاری از قبل هم بوده و همکاری‌های نزدیکی داشته‌اند و امیدواریم بیشتر شود و پروژه‌های مشترک صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: ایزوله کردن افراد دارای معلولیت به هیچ‌وجه مد نظر نیست و هدف اصلی ما اجتماعی کردن این افراد است. بخشی از دانش‌آموزان دارای معلولیت که شرایط خاص دارند و امکان حضور آنها در مدارس عادی نیست در مدارس استثنایی ساماندهی شده‌اند و بخش اعظمی از این دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس عادی هستند. امیدوارم با آموزش و توانمندسازی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان به روزی برسیم که این دانش‌آموزان نیز در مدارس عادی باشند.

قبادی دانا با اشاره به مدارس مخصوص نابینایان و ناشنوایان تصریح کرد: در دانشگاه آزاد نیز یک دانشگاه ویژه‌ای به نام واحد فرشتگان برای افراد دارای معلولیت ایجاد شده است. این موارد خوب است اما هدف ما این است که افراد دارای معلولیت در کنار سایر افراد بهره‌مند باشند و تمام مدارس پذیرای این افراد باشند و این نیازمند زمان است اما کارهای خوبی شروع شده است و نیاز است در سرفصل‌های آموزشی دانش‌آموزان در مدارس نحوه مواجه با افراد دارای معلولیت آموزش داده شود و این نحوه تعامل به کل جامعه تعمیم داده شود. همچنین شرایط فیزیکی در مدارس طوری طراحی شود تا امکان حضور این افراد در مدارس عادی نیز امکان‌پذیر شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به کسب رتبه‌های عالی در دانشگاه توسط افراد دارای معلولیت تصریح کرد: افراد دارای معلولیت در این 30 الی 40 ساله موفق شده‌اند رتبه‌های علمی بسیار خوبی دست پیدا کنند و رشد چشمگیری داشته‌اند و اگر امروز شاهد هستیم مطالبه اصلی این افراد اشتغال در دستگاهی است که نیاز به توان علمی دارند به دلیل همین رشد چشمگیر افراد دارای معلولیت در زمینه‌های علمی است. همچنین اگر امروز دسترسی به تجهیزات آموزشی مانند نوت تیکر به یک مطالبه برای افراد دارای معلولیت تبدیل شده، نشان دهنده تلاش آنها برای کسب علم است.

قبادی‌دانا با اشاره به افراد دارای اختلالات اوتیسم گفت: بخشی از معلولیت‌های افراد دارای معلولیت شامل معلولیت ذهنی هستند که شامل افراد اوتیسم هستند و مدارسی برای این کودکان آمده شده است. با توجه به تربیت‌پذیر بودن این افراد لازم است نیاز ویژه‌ای برای ارتقای این دانش‌آموزان صورت گیرد و حمایت خوبی از آنها داشته باشیم. همچنین 12 هزار دانشجو تحت پوشش در دانشگاه غیردولتی هستند و برای افرادی که دارای معلولیت متوسط شدید و خیلی شدید هستند و در دهک‌های یک تا هفت جامعه هستند هزینه کامل پرداخت می‌شود همچنین برای 2 هزار دانش‌آموز دارای معلولیت که در مدارس دولتی هستند کمک هزینه تشویقی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به موضوع هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان دارای معلولیت گفت: یکی از مهمترین موضوعات موضوع هدایت تحصیلی برای این افراد است و باید به آن توجه شود و سازمان مدارس استثنایی با توجه به نوع معلولیت افراد دارای معلولیت باید در این زمینه به این دانش‌آموزان مشاوره دهد همچنین تشکیل کارگاه‌های حرفه‌‌آموزی و حمایتی می‌تواند در آماده‌سازی شغلی این افراد موثر باشد و باید تلاش شود تا این افراد برای استقلال در زندگی آماده شوند.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: با تلاش‌های آقای حسینی مناسب‌سازی سامانه شاد برای دانش‌آموزان دچار اختلال نابینایی و ناشنوایی قرار است انجام شود و امیدواریم زودتر عملیاتی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز