خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مشکل مردمی که در شرایط قرمز کرونایی مسافرت می‌روند، چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۴۹۱

یک جامعه‌شناس معتقد است؛ کسانی که در روزهای کرونایی سفر می‌روند، مشکل تاخر فرهنگی دارند و آنچنان که باید از نظر فرهنگی توسعه نیافته‌اند.

«امان‌الله قرایی مقدم» جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: به طور کلی کرونا سبک زندگی تمام بشر در کره زمین اعم از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را  تغییر داده است. پس از کرونا وضعیت اقتصادی، ذهنیت فرهنگی و ... به دوران قبل بر نخواهد گشت. تعاملات اجتماعی و علاوه بر آن کرونا یک مزیتی که داشت، همدلی جهانی و همفکری جهانی را افزایش داد.

وی افزود: کرونا نشان داد که جهان یک دهکده جهانی کوچک است و همه چیز را در بر می‌گیرد.

این جامعه‌شناس اضافه کرد: تا قبل از کرونا اگر مشکلی در کشورهای عقب افتاده و یا در حال توسعه رخ می‌داد، کشورهای توسعه یافته واکنش چندانی نداشتند، اما در زمان کرونا تمامی کشورها در مبارزه با کرونا همگام بودند، بنابراین کرونا تغییر ذهنیت در جهان را ایجاد کرد.

قرائی مقدم تصریح کرد: در کشورمان هم به طبع هم به لحاظ بهداشتی هم به لحاظ تعاملات اجتماعی تغییراتی رخ داد و  جامعه آگاه‌تر شد. در نتیجه می توان گفت یک پدیده کوچک می‌تواند کل افکار، ذهینت، خواسته‌ها و آرزو های مردم  را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: سبک و سیاق زندگی به طور کلی تغییر کرده است، مردم کشور در این شرایط می‌توانند همدل‌تر شوند. امروز مردم فهمیده‌اند که اگر دردی در جامعه به وجود می‌آید، همه در گیر آن هستند. یعنی این پدیده در سطح ملی حتی بر موضوع مصراف‌گرایی خانواده‌ها نیز تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه آنچه که از نظر جامعه شناسان ذهنی‌گرا مطرح می شود، این است که کرونا  ذهنیت را تغییر و بینش و آینده‌نگری را هم متحول ساخت، عنوان کرد: زندگی حساب گرانه است، بنابراین سبک زندگی مردم جهان و جامعه خودمان  را که در مرحله گذر از زندگی سنتی به مدرن است، تغییر داده است، اما هنوز هم می‌بینیم عده ای با وجود محدودیت‌ها بار سفر می‌بندد که این گروه تاخر فرهنگی دارند.

او با تاکید بر اینکه افرادی که تاخر فرهنگی دارند  از تمامی امکانات زندگی مدرن بهره می‌برند، اما رفتارشان هنوز متناسب با  اوضاع و احوال شرایط یک جامعه توسعه‌یافته نیست، تصریح کرد: تاخر فرهنگی یعنی اینکه بین فرهنگ مادی و با فرهنگ معنوی فاصله وجود دارد.

قرایی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی اگر امروز را با سه ماه قبل مقایسه کنیم، تفاوت‌های بسیاری به وجود آمده است. در دو روز گذشته مردم با تمام مشکلاتی که وجود دارد به اعمال محدودیت‌ها احترام گذاشته‌اند و این برای نتیجه بخش بودن محدودیت های سراسری، امیدوارکننده است، چرا که تا همراهی و همکاری مردم نباشد، طرح‌های ملی به سرانجام نخواهد رسید.

وی افزود: کرونا صرف نظر از آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و مرگ و میر باعث تغییر در سبک زندگی مردم شد و مردم در ماه های اخیر تاخر فرهنگی کمتری را از خود به نمایش گذاشته اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز