خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

«عبور از کتاب» از رویکردهای تحولی در آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۶۱۵

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: عبور از کتاب یا مواد درسی، بهره‌گیری از منابع آموزشی متکثر و ورود به برنامه محوری از رویکردهای تحولی پیش روست.

حجت الاسلام و المسلمین «علی لطیفی» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تحول در کتب درسی بیان کرد: مدارس باید برنامه داشته باشند و متناسب با این برنامه مدون از مجموعه مواد و منابع بهره ببرند که بخشی از این منابع می‌تواند کتاب باشد، ولی می‌تواند غیر از کتاب هم باشد. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: سطح دیگر تحول مرتبط با بهره‌مندی از منابع آموزشی متنوع است؛ عبور از کتاب و بهره گیری از منابع آموزشی متکثر و متنوع و گذر از کتب یا مواد درسی و ورود به برنامه‌محوری از رویکردهای تحولی پیش روست که از مطالبات اسناد بالادستی نیز هست. 

لطیفی ادامه داد: زمانی که برنامه محور کار می‌کنیم، معلم و مدرسه نقش آفرین می‌شوند تا حدی که سطحی از برنامه ریزی را خودشان انجام می‌دهند و اختیار و انتخاب کافی در گزینش مواد و منابع آموزشی را پیدا می‌کنند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این رویکرد مدرسه و منطقه خودشان برای برخی از ساحت‌های آموزشی برنامه ریزی می‌کنند که مطابق با راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین است. (راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین: اختصاص حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد از برنامه‌های آموزشی به معرفی حرفه‌ها، هنرها، جغرافیا، آیین و رسوم و نیازها و شرایط اقلیمی وجغرافیایی استان‌ها به ویژه مناطق روستایی وعشایری با رعایت استانداردهای ارتقای کیفیت و تقویت هویت اسلامی– ایرانی دانش‌آموزان در چارچوب ایجاد کارآمدی و تقویت هویت ملی). 

لطیفی اظهار کرد: اختصاص بخشی از برنامه درسی به اقتضائات فرهنگی و عمومی موجب تحول خواهد شد و بخشی از اقداماتی که ما در مرکز خودمان روی آن متمرکز هستیم پیرامون همین موضوعات تحول آفرین است. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص ابهاماتی که در مورد تحولات محتوای کتب درسی وجود دارد و تاکید بر برخی موضوعات خاص در کتاب‌ها عنوان کرد: رویکرد‌های یک نظام آموزشی در کلیت و چارچوب‌هایش ثابت است و تغییراتی ندارند و برای ما نیز تغییر و تحولی در این جهت در کشور رخ نداده است. 

لطیفی در ادامه توضیح داد: اتفاقا بخشی از تحول مدنظر به این سمت است که خیلی هوشمندانه‌تر، منعطف‌تر و متناسب‌تر با شرایط فرهنگی، اقلیم و بوم دانش آموزان در مناطق مختلف، اجتماعی‌سازی یا آشنایی‌سازی آن‌ها با مسائل فرهنگی و ارزش‌ها را رقم بزند. بنابراین معنای ایدئولوژیکی که برخی مطرح می‌کنند، اصلا جایی ندارد و هیچ وقت هم چنین ذهنیتی مطرح نبوده است. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مورد وضعیت کیفیت کاغذهای ایرانی که در تهیه کتب درسی استفاده شده است، گفت: این کاغذها قابل قبول است البته که از نظر ما باید خیلی بهتر شود. این موضوع را منتقل هم کرده‌ایم و امیدواریم کیفیت کاغذهای ایرانی بهتر از این شود، ولی به هر صورت قابل قبول است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز