خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر مشاوره سازمان بهزیستی مطرح کرد:

تشکیل دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در قوه قضاییه

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۰۶۷

اخیرا در قوه قضاییه دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است.

مدیر دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی براساس بند ۶ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی مقررات مالی دولت، مکلف به صدور مجوز برای تاسیس مراکز مشاوره است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی میر محمد صادقی امروز در نشست خبری که در سازمان بهزیستی برگزار شد، درباره خدمات مشاوره و روان‌شناختی این سازمان گفت: سازمان بهزیستی کشور هنوز در جامعه آنچنان که باید شناخته شده نیست و بسیاری با شنیدن نام این سازمان به یاد خدمت دهی به معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی می‌افتند.

وی افزود: بهزیستی سه معاونت اصلی دارد که شامل معاونت توانبخشی که به امور معلولان می‌پردازد، معاونت اجتماعی که به امور آسیب دیدگان اجتماعی همچون کودکان خیابانی، دختران فراری و زنان سرپرست خانوار می‌پردازد و قسمت پیشگیر ی از آسیب‌های اجتماعی که معمولا از طرف جامعه شناخته شده نیست.

میرمحمد صادقی خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی کشور تنها سازمانی در ایران است که ساختار پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را داشته و در این خصوص ۲۵ سال سابقه فعالیت دارد.

مدیر دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی سازمان بهزیستی با بیان اینکه اخیرا در قوه قضاییه دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است عنوان کرد: همکاران ما در این قوه اکنون یار استراتژیک سازمان بهزیستی بوده و ما خود را موظف به همکاری با آنان می‌دانیم.

وی با اشاره به سابقه ۲۵ ساله سازمان بهزیستی در خصوص پیشگیری از وقوع آسیبهای اجتماعی گفت: ما در چهار حوزه اصلی فعالیت می‌کنیم که گروه مخاطب ما در معاونت پیشگیری کل جامعه ایران است.

وی افزود: این معاونت در خصوص پیشگیری و درمان اعتیاد نیز کار کرده ویکی از پیشرو‌ترین سازمان‌ها در این حوزه است.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت معاونت پیشگیری در خصوص پیشگیری از بیماری ایدز و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که شامل پیشگیری از خشونت، ‌همسر آزاری، خودکشی و… است.

مدیر دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی سازمان بهزیستی با بیان اینکه در سازمان بهزیستی برنامه‌های متعددی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وجود دارد اظهار کرد: آموزش مهارت‌های زندگی در مدراس، موضوع سبک زندگی ومهارتهای زندگی که امروز به شدت در جامعه مورد توجه قرار گرفته است از موضوعاتی هستند که از ۲۵ سال پیش سازمان بهزیستی در خصوص آن فعالیت کرده است و این سازمان پیشرو و پرچم دار این برنامه بوده است.

وی با تاکید براینکه سازمان بهزیستی اولین نهادی است که ضرورت ایجاد مراکز مشاوره ازدواج در کشور را مطرح کرد خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک میلیون نفر در ایران با خط ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی برای دریافت مشاوره تماس می‌گیرند این درحالی است که این خط در دهه ۷۰ ایجاد شده و در حال حاضر ۴۴۰ مشاور در این خط مشغول به کار بوده و خدمات رایگان ارائه می‌دهند و این خط یکی از سامانه‌های جدی در خصوص پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.

می‌ر محمد صادقی یادآور شد: یکی از پیشنهادهای دفتر مشاوره به مجلس شورای اسلامی این بود که بخش خصوصی وارد بحثمجوز دهی به مراکز مشاوره شود.

وی عنوان کرد: مجلس در بند ۶ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ به سازمان بهزیستی اجازه تاسیس مراکز مشاوره و مجوز دهی به مراکز مشاوره خصوصی را داد. که در حال حاضر هزار و ۳۰۰ مرکز مشاوره مجوز تاسیس خود را از سازمان بهزیستی کشور دریافت کرده‌اند.

مدیر دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی تاکید کرد: در تمام این سال‌ها بر این مراکز نظارت داشته و از طریق آموزش مشاوران سعی در ارتقای کیفیت مراکز مذکور داشته‌ایم.

میر محمد صادقی با اشاره به طلاق به عنوان موضوعی ملی گفت: امسال به ۷۰۰ نفر از مشاورینی که در مراکز خصوصی و در حوزه خانواده کار می‌کردند صرفا مشاوره طلاق آموزش داده شد و درصدد هستیم این گروه از مشاوران را در حوزه ازدواج نیز آموزش دهیم.

وی با یادآوری اینکه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوران ایران بعد از سال ۱۳۸۰تاسیس شد گفت: باتصویب مجلس سازمان بهزیستی کشور به عنوان نهادی حاکمیتی مکلف به صدور مجوز به مراکز مشاوره است نیاز دارد با سازمان نظام روان‌شناسی همکاری داشته باشد.

مدیر دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی سازمان بهزیستی تصریح کرد: طی تفاهمی که در مهر ماه سال جاری در معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص نظارت بر مراکز مشاوره انجام گرفت مقرر شد؛ سازمان بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی با یکدیگر همکاری داشته باشند و صدور مجوز تاسیس مراکز مشاوره باید صرفا از طریق سازمان بهزیستی صورت گیرد.

میر محمد صادقی خاطر نشان کرد: سعی می‌کنیم با نظام روان‌شناسی به تفاهم برسیم و برای نظرات تخصصی آن‌ها راه حلهای اجرایی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه مشاوره و روان‌شناسی تخصصهای مختلفی را در خود جای می‌دهد اظهار کرد: این تخصص‌ها شامل تخصص ازدواج و خانواده، تخصص روان درمانی، تخصص کودکان، تخصص روان‌شناسی صنعتی و سازمانی و… است و این مراکز با تخصص‌های متفاوت باید یک جا جمع شوند.

مدیردفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: به لحاظ تخصصی که سازمان نظام روان‌شناسی متولی آن است و هم از نظر حاکمیتی که سازمان بهزیستی متولی آن است، نمی‌توان مراکز مشاوره را پراکنده کرد چرا که تمام موضوعات مرتبط با روان‌شناسی و مشاوره با یکدیگر وابستگی سیستماتیک دارند.

میر محمد صادقی افزود: از نظر سازمان بهزیستی تشتت و پراکندگی در صدور مجوز‌ها برای ایجاد مراکز بهزیستی به نفع مردم و جامعه روان‌شناسی نیست و باید بتوانیم همه را در یکجا تجمیع کنیم.

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور از سال ۱۳۸۴ مجوز تاسیس انواع مراکز روان‌شناسی با تخصصهای مختلف را براساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت صادر می‌کند که یکی از این مراکز مربوط به مشاوره ازدواج و خانواده است.

مدیر دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: نظر سازمان بهزیستی و به طور قطع نظر سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره این است که به نفع جامعه ایران و مخاطبان مشاوره است که موضوع روان‌شناسی به لحاظ حاکمیتی و علمی در دو نهاد تخصصی اجتماع متمرکز شود.

میر محمد صادقی گفت: سازمان بهزیستی سازمانی برای بهتر زیستن است و به دلیل وظیفه خود در خصوص پیشگیری و فراهم کردن شرایط برای بهتر زیستن بیشترین تعداد مددکار، ‌مشاور و روان‌شناس را در خود جای داده است و درحقیقت اجتماعی تخصصی در آن وجود دارد.

وی افزود: فعالیت سازمان بهزیستی از بدو تولد تا سالمندی افراد را پوشش می‌دهد و با نهادی که به دوره خاصی از عمر می‌پردازد تفاوت دارد.

مدیر دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی سازمان بهزیستی تاکید کرد: با توجه به فعالیتهای انجام شده در این سازمان دانش دراین سال‌ها در سازمان بهزیستی انباشت شده و متخصصین مرتبط در این سازمان حضور دارند و مجلس نیز ما در این زمینه به رسمیت شناخته است و اگر ارگانی در خصوص صدور مجوز برای مراکز مشاوره ادعاهایی دارد باید دلایل آن مشخص شود.

وی تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی سازمان بهزیستی صدور مجوز به مراکز مشاوره را برعهده دارد اما متاسفانه یکی از مدیران ارشد سازمان نظام روان‌شناسی که این تفاهم نامه را امضا کرده است در مصاحبه‌های خود با این موضوع مخالفت کرده است.

میرمحمد صادقی افزود: همچنین وزارت ورزش و جوانان کمتر از دو سال پیش تفاهم نامه‌ای با نظام روان‌شناسی امضا کرد که براساس این تفاهم نامه قرار شد وزارت ورزش و جوانان مجوز تاسیس مراکز مشاوره را صادر نکند و به همین دلیل این وزارت خانه مورد تقدیر سازمان نظام روان‌شناسی قرار گرفت.

گفتنی است؛ بر اساس تفاهم نامه امضا شده میان سازمان بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی کشور مقرر شده است که درخواست تاسیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی باید صرفا از طریق سازمان بهزیستی کشور صورت گیرد و سازمان بهزیستی کشور مکلف است بدوا صلاحیت علمی و تخصصی متقاضیان تاسیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی را از سازمان نظام روان‌شناختی و مشاوره استعالام و در صورت تایید سازمان مزبور اقدام به صدور مجوز تاسیس و فعالیت مرکز نماید.

همچنین نظارت تخصصی بر مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی بر عهده سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و نظارت عمومی بر مراکز یاد شده بر عهده سازمان بهزیستی کشور بوده و برای تمدید فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی فعلی نیز مفاد تفاهم نامه‌ای که در این خصوص تهیه می‌گردد، ملاک عمل است.
.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز