خبرگزاری کار ایران

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی:

آسیب‌های اجتماعی میان زنان افزایش یافته است

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۲۲۴

نبود پیوست اجتماعی در برنامه‌های کلان اقتصادی در افزایش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: آسیب‌های اجتماعی در زنان همچون اعتیاد و کارتن‌خوابی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب‌الله مسعودی فرید گفت: نبود پیوست اجتماعی در برنامه‌های کلان اقتصادی در افزایش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت نگاه سیستمی در موضوع آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: وجود نگاه کل نگر و فرایندنگر در این حوزه نقشی بسزا داشته و علت یابی، سیاست‌گذاری و ارائه راهکار در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است.

مسعودی فرید با بیان اینکه علل مختلفی در وجود یک آسیب نقش دارند گفت: در یک بررسی مشخص شد هر قدر میزان تحصیلات در دختران کمتر باشد میزان آسیب‌پذیری آنها بیشتر می‌شود همچنین عواملی همچون طلاق و بیکاری در بروز آسیب‌های اجتماعی در زنان موثر است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: زنان خیابانی بیش از زنان عادی از اختلال شخصیتی رنج می‌برند.

فرید اظهار کرد: در حال حاضر ۲۴ مرکز بازپروری زنان آسیب‌دیده در سازمان بهزیستی وجود دارد و در دهه فجر نیز یک مرکز بازپروری ویژه زنان افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلات خانوادگی، فقر مالی و فقر فرهنگی باعثبروز آسیب در میان زنان می شود ادامه داد: در فرار دختران عواملی نظیر اختلال اضطرابی، نبود مهارت های اجتماعی و وجود خانواده‌های متعارض و نابسامان نقش دارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پدیده طلاق در ایران نسبت به ازدواج یک به ۵ شده است در حال حاضر قانون تسهیل ازدواج جوانان، قانون حمایت از خانواده و طرح بشیر را در کشور داریم که در طرح بشیر به مسائل پیش از ازدواج و پس از ازدواج توجه شده همچنین حمایت‌های لازم قبل و بعد از ازدواج مد نظر قرار گرفته است.

فرید در خصوص آمار زنان سرپرست خانوار گفت: بررسی‌ها در سال ۹۰ نشان می‌دهد از ۲۱ میلیون خانوار در کشور ۲.۵ میلیون زن سرپرست هستند.

وی با اشاره به اینکه فوت همسر و طلاق دو علت عمده افزایش زنان سرپرست خانوار است، افزود: بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به بیماری‌هایی همچون سکته قلبی و همچنین بروز تصادفات است که توجه به این حوزه‌ها باعثکاهش خانوارهای زن سرپرست می‌شود.

فرید با بیان اینکه متوسط درآمد خانوارها با سرپرست زن حدود ۳۴ درصد کمتر از خانوارها با سرپرست مرد است تصریح کرد: ۴۳.۲ درصد از خانواده‌های زن سرپرست در دو دهک پایین درآمدی جامعه و ۱۳ درصد از این خانوارها در دو دهک بالای درآمدی جامعه قرار دارند.

وی در خصوص نقاط قوت موجود در حوزه آسیب های اجتماعی گفت: ما معتقدیم در این حوزه باید به صورت هماهنگ کار کنیم همچنین وجود مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی از دیگر نقاط قوت ما در این حوزه است.

فرید با اشاره به به عدم وجود نظام رصد در حوزه زنان و آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر در سازمان بهزیستی مقدمات فعالیت در این حوزه را فراهم می‌کنیم.

وی نبود چارچوب و مدل مشخص ارزشیابی شده در کشور برای پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی زنان را از نقاط ضعف موجود در این حوزه خواند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به وجود موانع در برابر تاسیس، فعالیت و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در برنامه‌های کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی زنان اشاره و گفت: عدم تعمیق و تداوم فعالیت‌های مرتبط با پیشگیری و کنترل آسیب‌ها در دختران و زنان به ویژه در صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان از دیگر نقاط ضعف در این حوزه است.

وی ضعف دانش پیشگیری و فهم ساده‌اندیشانه از روش‌های اجرایی برنامه‌های پیشگیری را از دیگر نقاط ضعف در حوزه آسیب‌های زنان برشمرد و افزود: تمرکزگرایی و ضعف استان‌ها در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های برنامه‌های استانی از دیگر ضعف‌های موجود در این حوزه است و در حال حاضر در سازمان بهزیستی به دنبال این هستیم که استان‌ها، روش‌های استانی کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی را بنویسند.

فرید در ادامه بر تقدم رویکردهای اجتماعی بر رویکردهای قضایی انتظامی و نیز توجه به رویکردهای اجتماع‌محور در خصوص ظرفیت سازمان های مردم نهاد تاکید کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه پیشنهاداتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان برای گنجاندن در برنامه ششم توسعه ارائه می‌دهند اظهار کرد: دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه طرح توانمندسازی زنان در معرض آسیب و آسیب دیده را تدوین و تصویب کند.

وی در ادامه اظهار کرد: توجه به مناطق آسیب‌خیز در حاشیه شهرها، شناسایی و خدمت‌رسانی به موقع به زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی، بازتوانی و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده، پیشگیری از خشونت علیه زنان خصوصا همسرآزاری را در این راستا ضروری دانست.

فرید با بیان اینکه شیوع اختلال روانی در کشور ۲۳.۶ درصد است گفت: میزان اختلال روانی در جامعه تاثیر زیادی در بروز آسیب‌های اجتماعی داشته و وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا پایان سال اول برنامه ششم نسبت به تدوین برنامه ارتقای سلامت روان و شناسایی و مداخله زودهنگام در تمامی مناطق آموزشی برای دختران اقدام کرده و تا پایان سال پنجم برنامه ششم آن را عملیاتی کند.

وی با اشاره به وظیفه وزارت ورزش و جوانان در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان گفت: این وزارتخانه مکلف است توانمندسازی جوانان از جمله دختران با تمرکز بر جنبه‌های جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و با تاکید بر توسعه اجتماعی و فرهنگی اقدام کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز