خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

صدور کارت هویت برای کودکان بی‌تابعیت تا پیش از ۱۸ سالگی

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۴۸۳

بهترین راهکارقانونی برای اینکه این کودکان در اسرع وقت بتوانند، از حقوق خود بهره‌مند شوند؛ صدور کارت هویت است.

معاون حقوقی رئیس جمهور درباره وضعیت دانش‌آموزان بی‌تابعیت گفت: پیشنهاد شده تا پیش از ۱۸ سالگی به ‌جای کارت ملی به این کودکان کارت هویتی داده شود، تا آنان بتوانند از خدمات آموزشی، بهداشتی و… بهره‌مند شوند.

الهام امین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: چندین جلسه با دستگاه‌های مربوطه در رابطه با فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان تبعه خارجه داشتیم که برخی دستگاه‌ها مساله تغییر قوانین را مطرح کردند که این مساله پذبرفته نشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این کودکان پس از رسیدن به سن ۱۸ سال می‌توانند، تابعیت ایرانی کسب کنند؛ برخی از دستگاه‌ها پیشنهاد دادند با بهره‌گیری از قوانینی به غیر از قانون مدنی وارد فرآیندی شویم که این کودکان پیش از رسیدن به سن ۱۸سالگی دارای هویت شوند.

امین‌زاده اظهار کرد: خوشبختانه کارهای کار‌شناسی انجام شده در این زمینه مراحل نهایی خود را طی کرده و گزارش نهایی آن را به ریاست جمهوری خواهیم داد.

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: وزارتخانه‌های مختلف همچون وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت رفاه و نیز معاونت امور زنان نهاد ریاست‌جمهوری، و تمامی دستگاه‌هایی که این موضوع به آن‌ها به مربوط می‌شود، در جلسات برگزار شده به این نتیجه رسیدند که چنین کارت‌هایی صادر شود اما انجام این کار سازوکارهایی را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه برای این کار سیاستگذاری‌هایی انجام شده است، گفت: در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم؛ بهترین راهکار قانونی برای اینکه این کودکان در اسرع وقت بتوانند از حقوق خود بهره‌مند شوند، صدور این کارت‌ها است و راهکارهای آن را نیز مشخص کرده‌ایم.

معاون حقوقی رئیس جمهور درباره فرزندان حاصل از ازدواج‌های غیرقانونی میان زنان ایرانی و مردان خارجی اظهار کرد: اینکه آیا این کودکان نیز کارت هویت دریافت می‌کنند، در آئین‌نامه اجرایی این طرح مشخص خواهد شد؛ یعنی در آئین‌نامه مشخص می‌شود چه کسانی با چه شرایطی از چه حقوقی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه بار‌ها در مجالس مختلف قانونگذاری پیشنهاد تغییر قانون مدنی داده شده بود، گفت: این پیشنهاد‌ها پذیرفته نشد؛ و گاهی شورای نگهبان بار مالی این اقدام را مورد ایراد قرارداده بود ما در این طرح در این خصوص پیش‌بینی‌هایی کرده و با تعاملاتی که با قوه مقننه داشیم و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر قوانین امیدواریم بتوانیم به اهدافمان رسیده و این کودکان از برخی حقوق بهره‌مند شوند. البته اگر بخشی از بار مالی انجام این کار توسط دستگاه‌های مربوطه پذیرفته شود.

امین‌زاده درباره راهکار فعلی آموزش و پروش برای آموزش این کودکان اظهارکرد: آموزش و پروش اطلاع داده است که این گروه از کودکان با پرداخت مبلغی به عنوان شهریه از آموزش بهره‌مند می‌شوند و آموزش و پرورش تاکیده کرده است که هیچ‌یک از این کودکان نباید بدون آموزش بمانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز