خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

میزان مستمری خانواده‌های نیازمند با قانون مطابقت ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۴۷۹

مطابق قانون تامین زنان و کودکان بی‌سرپرست، باید یک سوم حداقل حقوق کارمندان دولت از طرف نهادهای حمایتی به این خانواده‌ها پرداخت شود، در حالی که ماهیانه ۵۰ هزار تومان مستمری به آنها پرداخت می‌شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره سالخوردگان متکدی، گفت: سالمندان متکدی به طور معمول توانایی لازم برای کارکردن را ندارند و اگر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی نیز قرار داشته باشند، مبلغ کمک به آنان ناچیز بوده و در حدی نیست که بتوانند از طریق آن گذران زندگی کنند.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: بسیاری از متکدیان به دلیل نیازهای خود دست به این کار می‌زنند، هرچند برخی افراد به قصد سودجویی اقدام به تکدی‌گری می‌کنند، اما در بسیاری موارد این افراد نیازمندانی هستند که با انواع مشکلات و بیماری‌ها مواجه هستند.

چلک با اشاره به سالمندان متکدی، خاطرنشان کرد: جمعیت کشور در حال حرکت به سمت سالمندی است و به همین دلیل امروزه بیش از گذشته با مسائل مرتبط با سالمندان مواجه هستیم، این درحالی است که امروزه شاهد کمرنگ شدن مسئولیت پذیری فرزندان نسبت به سالمندان خانواده هستیم که افزایش تعداد سرای سالمندان در کشور نشانه این پدیده است.

بیمه سالمندان مورد توجه قرار بگیرد

وی در ادامه با انتقاد از نظام تامین اجتماعی کشور اظهار کرد: نظام تامین اجتماعی ما فراگیر نیست، در حالی که به طورطبیعی با افزایش جمعیت کشور و افزایش امید به زندگی در جامعه یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مسائل مرتبط به سالمندان به نحوی است که سالمندان دغدغه تامین حداقل ها را نداشته باشند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی یادآور شد: همانطور که جامعه به مسائل مرتبط به کودکان توجه می‌‌کند، نسبت به مسائل سالمندان نیز باید حساس باشد که تکدی‌گری یا خشونت نسبت به سالمندان از جمله این موارد هستند.

وی تصریح کرد: اگر سالمندان نیازمند، تحت پوشش نهادهای حمایتی قرارگیرند؛ باز هم از نظر مالی با مشکل مواجه خواهند شد چراکه مطابق قانون تامین زنان و کودکان بی‌سرپرست که مبنای پرداخت مستمری به خانواده‌های نیازمند است، باید یک سوم حداقل حقوق کارمندان دولت از طرف نهادهای حمایتی به این خانواده‌ها پرداخت شود، که متاسفانه این قانون به طور کامل اجرا نشده و در حال حاضر به خانواده‌های نیازمند ماهیانه ۵۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود که این مبلغ کفاف زندگی این افراد را نمی‌دهد.

موسوی چلک با اشاره به افزایش هزینه‌ درمانی سالمندان اظهار کرد: تامین هزینه‌های درمانی برای سالمندان بسیار سخت است، در حالی که عموم سالمندان نیازمندی که دست به تکدی‌گری می‌زنند، ممکن است به انواع بیماری‌ها، معلولیت‌ها، مشکلات روانی یا اعتیاد ‌مبتلا بوده و نیاز به درمان داشته باشند.

وی در خصوص حضور سالمندان متکدی در معابر و تاثیر آن بر جامعه گفت: بی‌توجهی نسبت به سالمندان و بزرگان جامعه بی‌می‌تواند به صورت غیرمستقیم بر مسئولیت‌پذیری کودکان تاثیری منفی داشته باشد و کودکان بی‌تفاوتی نسبت به والدین را بیاموزند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز