خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان در گفت‌وگو با ایلنا:

به ازای هر۵۰ معلول در آسایشگاه‌ یک پرستار وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۸۴۹

مراکز تنها یک سوم هزینه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را دریافت می‌کنند و ۶۰ درصد درآمد هم باید به حقوق کارکنان اختصاص دهند.

رئیس انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان درباره مرگ سه معلول ذهنی در مرگز نگهداری معلولان پدربزرگ پاکدشت گفت: این مرکز چند سالن غذاخوری دارد که همه مسمومین مربوط به یکی از سالن‌های غذاخوری می‌شوند.

سعید سعدآبادی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره شرایط مراکز نگهداری از معلولان گفت: بودجه‌ای که به این مراکز اختصاص داده می‌شود، بسیار کمتر از برآورد هزینه این مراکز است.

وی افزود: آنچه ما درباره هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی غیردولتی برآورد و هزینه کرده‌ایم؛ برای هر نفر ماهیانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، این مبلغ شامل هزینه پرسنل، اجازه بها، غذا، پوشاک و داروی این افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ مرکز شبانه و ۹۵۰ مرکز روزانه وجود دارد که حدود ۱۰۰ هزار معلول را تحت پوشش قرار می‌دهند، افزود: برآورد بهزیستی نیز از هزینه‌های این افراد به ازای هر نفر در ماه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است، اما پولی که به ما پرداخت می‌کنند با یارانه امسال، برای مراکز درجه یک برای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است.

سعدآبادی تصریح کرذ: حدود ۴۰۰ تومان نیز باید از خانواده‌های این افراد به عنوان هزینه نگهداری دریافت شود که خیلی از خانواده‌ها توان پرداخت این مبلغ را ندارند و هیچ مرکزی نمی‌تواند، سهم خانواده را به طور کامل دریافت کند.

رئیس انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان با اشاره به اینکه برآوردی که ما انجام دادیم؛ طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی است، گفت: به طور مثال سازمان بهزیستی عنوان کرده است که در هر شیفت برای هر ۵۰ مددجو در آسایشگاه‌های معلولان، یک پرستار و برای هر ۸ تا ۱۲ نفر معلول یک مراقب در نظر گرفته شود و در یک شیفت نیز پزشک حضور داشته باشد.

وی درباره عدم حضور پزشک در همه شیفت‌های مراکز نگهداری معلولان ذهنی نیز گفت: معلولان ذهنی مانند افراد معمولی هستند و تنها از لحاظ ذهنی مشکل دارند. از نظر خود ما نیز مراکز به پزشک نیاز ندارند، چرا که هر زمان معلولی مشکل پیدا کرد به پزشک آنکال خبر می‌دهند تا خود را به مرکز برساند. محل حضور پزشک نیز در نزدیک‌ترین مرکز درمانی به آسایشگاه است، همچنین اگر در زمان عدم حضور پزشک نیز اتفاقی رخ دهد، پرستار‌ها فرد معلول را به درمانگاه منتقل می‌کنند.

سعدآبادی درباره دیگر مشکلاتی که این مراکز با آن مواجه هستند، گفت: این مراکز با کمبود پرستار مواجه هستند. بیمارستان‌ها پرستاران را با حقوق و مزایای بهتر جذب می‌کنند، به همین دلیل مراکز توانبخشی و نگهدای معلولان با کمبود پرستار مواجه است.

وی با اشاره به اینکه پرستاران در مراکز بیمارستانی مزایایی دارند که مراکز نگهداری معلولان این امتیاز‌ها را ندارد، افزود: تعداد بیماران تحت پوشش پرستاران در مراکز نگهداری معلولان زیاد است و هرکدام با مشکلات زیادی مواجه هستند، به علاوه اینکه حقوق کمتری نیز دریافت می‌کنند، به همین دلیل تمایل زیادی برای حضور در مراکز نگهداری ندارند.

وی افزود: افرادی هم که به عنوان مراقب در این مراکز حضور دارند؛ تخصصی در این زمینه نداشته بلکه آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود. تیم توانبخشی مرکز نیز کارش درمانگری، گفتاردرمانی و روان‌شناسی است، به همین دلیل این مراکز نیازمند حضور پرستارن بیشتری هستند، اما توان جذب آن‌ها را ندارند.

سعدآبادی مشکل دیگر آسایشگاههای معلولان را استیجاری بودن ملک آسایشگاه عنوان کرد و افزود: در گذشته دولت زمینی در اختیار مراکز قرار می‌داد و با وام کم بهره مراکز ساخته می‌شد، اما چندین سال است که این وام و کمک لغو شده و اجاره بها با وجود کمبود بودجه این مراکز به لیست هزینه‌های مرکز اضافه شده است.

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات متعدد در اداره این مراکز اما عمده‌ترین مشکل، مسائل مالی است؛ زیرا مراکز تنها یک سوم هزینه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را دریافت می‌کنند و ۶۰ درصد درآمد هم باید به حقوق کارکنان اختصاص دهند.

رئیس انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان درباره مرکز نگهدای معلولان ذهنی پدربزرگ نیز گفت: پزشک در نوبت خود در مرکز حضور پیدا کرده و معلولان را معاینه کرده است و هیچ کدام مشکلی نداشتند، ظاهرا بعد از خوردن سوپی که احتمالا پخت خود مرکز بوده این اتفاق افتاده است.

سعدآبادی تاکید کرد: توضیحی که باید در این باره عنوان کنم این است که این مرکز چند سالن غذاخوری دارد که همه مسمومین مربوط به یکی از سالن‌های غذا می‌شوند. به همین دلیل بعید می‌دانم که غذای مصرف شده مسمومیت داشته باشد، اما باید منتظر گزارش پزشک قانونی و پاتولوژی باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز