خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در گفت‌وگو باایلنا:

پیوستگی بین گروهها و سازمانها برای مبارزه با اعتیاد وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۵۲۳

متاسفانه ما تنها نگران این هستیم که معتادان را از سطح شهر و از معرض دید دیگران جمع‌آوری کنیم و به کمپ‌های ترک اعتیاد ببریم اما در خصوص اینکه این معتادان دوباره به اعتیاد کشیده نشوند، کاری اساسی صورت نمی‌دهیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: در زمینه مبارزه با اعتیاد اگرچه هر گروه و سازمانی کار خود را به درستی انجام می‌دهد اما متاسفانه پیوستگی بین این گروه‌ها و سازمان‌ها وجود ندارد.

مصطفی اقلیما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اعتیاد را راحت درمان می‌کنیم، اما وقتی که فرد بعد از ترک اعتیاد به جامعه برمی‌گردد، نمی‌توانیم در خصوص جلوگیری از بازگشت وی به اعتیاد اقدام موثری انجام دهیم.

وی تصریح کرد: طبیعی است هر زمان بحثاعتیاد پیش بیاید، همواره سخن ما این است که اعتیاد معلول علت‌های مختلفی است وتا زمانی که این علت‌ها به صورت ریشه‌ای در جامعه برطرف نشود ما هرگز موفق نخواهیم شد، اعتیاد را در جامعه ریشه‌کن کنیم.

وی با تاکید بر نقش مددکاران و گروه‌های مددکاری برای کاهش درمان اعتیاد معتادان، خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان گفت یکی از موثر‌ترین عوامل موفقیت در درمان اعتیاد معتادان، محدود به کمپ‌های گمنامی است که خودشان بعد از اینکه معتاد را ترک دادند برای افراد کار فراهم می‌کنند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر درمان معتادان مشکلی نداریم، ادامه داد: معتادی که برای ترک به کمپ می‌آید، ظرف مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت می‌تواند اعتیاد را ترک کند و آزمایشاتی مختلف نیز نشان می‌دهد که فرد معتاد ترک کرده اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که این معتادان بعد از اینکه موفق به ترک اعتیاد خود شدند مجددا به محیط اجتماعی برمی‌گردند و این محیط‌‌ همان جایی است که فرد معتاد در آنجا آلوده شده است.

وی معضلات اقتصادی و بیکاری را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل اعتیاد در کشور عنوان کرد و افزود: تا زمانی که بیکاری، فقر و تورم در کشور ما کاهش پیدا نکند، نمی‌توانیم اعتیاد را کنترل کنیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هنوز در سازمان‌های مختلف کشور ما به اهمیت نقش مددکار توجهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: از ۴۴۰ مددکاری که در وزارت بهداشت در حال فعالیت هستند نیز تنها ۱۰ونیم درصد تخصص مددکاری دارند و مابقی پزشک عمومی، پرستار، کمک پرستار و روان‌شناس و جامعه‌شناس هستند که در اتاق مددکاری کار می‌کنند.

اقلیما تصریح کرد: همچنین در سازمان بهزیستی نیز که مددکار حرف اول را می‌زند و سازمانی است که باید بیشترین افراد آن در پست‌های مددکاری فعالیت داشته باشند، حدود ۶ سال است که هیچ استخدامی در حوزه مددکاری نداشته است و تنها ۸درصد کل مددکارانی که در آنجا فعالیت می‌کنند تخصص مددکاری دارند. بنابراین حتی در سازمان‌هایی که باید به بحثمددکاری توجه ویژه داشته باشند این موضوع رعایت نمی‌شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی تاکید کرد: مددکار علت اعتیاد را می‌داند و می‌تواند به دستگاه‌ها فشار بیاورد که علت‌ها و مسائل ریشه‌ای اعتیاد را درمان کنند.

وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر به تنهایی نمی‌تواند بار مشکلات مبارزه با اعتیاد را به دوش بگیرد لذا تا زمانی که سیستم‌های دیگر با این ستاد هماهنگ نباشند تلاش‌های این ستاد نمی‌تواند چندان نتیجه‌بخش باشد.

اقلیما تصریح کرد: متاسفانه ما تنها نگران این هستیم که معتادان را از سطح شهر و از معرض دید دیگران جمع‌آوری کنیم و به کمپ‌های ترک اعتیاد ببریم اما در خصوص اینکه این معتادان دوباره به اعتیاد کشیده نشوند، کاری اساسی صورت نمی‌دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز