خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

جمع آوری زنان معتاد متجاهر در دستور کار قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۳۷۱

درمورد میزان نوزادان معتاد آماری نداریم که امری طبیعی است / در سطح دانش‌آموزان قصد داریم با همکاری آموزش و پرورش طرح شیوع‌شناسی را برگزار کنیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام آغاز اجرای طرح جمع آوری معتادین متجاهر در هفته گذشته گفت: پس از مردان، زنان معتاد متجاهر نیز از سطح شهر جمع آوری می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جزینی در حاشیه نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی فعالیت کمیته زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این کمیته در انتهای سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و به استان‌ها نیز ابلاغ شده که این کمیته را به دیگر گروه‌های تخصصی خود اضافه کنند؛ تاکنون این کمیته سه جلسه را برگزار کرده است.

وی در مورد تاسیس مراکز ترک اعتیاد بانوان گفت: در مراکز ترک اعتیاد ۷۶۰۰ نفر را تحت پوشش داریم که در برخی از آنها زنان هم تحت پوشش قرار دارند؛ همچنین در برخی مراکز استان‌ها مانند قم، که میزان اعتیاد در آنها بیشتر است بودجه‌ای برای تاسیس مرکز ترک اعتیاد در نظر گرفته شده و به زودی این مرکز افتتاح می‌شود.

جزینی همچنین در مورد زنان متجاهر معتاد اظهار کرد: طرح جمع‌آوری این زنان متوقف نشده بلکه از هفته گذشته با اولویت جمع‌آوری مردان متجاهر معتاد نزدیک به دو هزار نفر جمع‌آوری شدند و در مرحله بعد این طرح برای زنان نیز عملی خواهد شد.

جزینی در پاسخ به این سوال که چند سالی است ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار یکسانی را در مورد تعداد معتادان ارائه می‌دهد، گفت: آمار ما مربوط به سال ۱۳۹۰ است و آمارهای جدید پس از برگزاری طرح شیوع شناسی جدید تا پایان امسال اعلام خواهد شد.

آماری از نوزادان معتاد نداریم

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تک رقمی شدن سن اعتیاد را حرفی غیرعلمی خواند و افزود: زمانی این مساله مشخص می‌شود که طرح شیوع‌شناسی به پایان برسد در حال حاضر آمار ما از اعتیاد افراد ۱۵ سال به بالا خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: در مورد میزان نوزادان معتاد نیز آماری نداریم که امری طبیعی است اما در سطح دانش‌آموزان قصد داریم که با همکاری آموزش و پرورش طرح شیوع‌شناسی را برگزار کنیم. همچنین با توافقاتی که انجام شده این وزارتخانه مدعی است که دیگر دانش‌آموزان معتاد را اخراج نمی‌کند، همچنین در حوزه پیشگیری، این نهاد آمادگی خود را اعلام کرده تا نسبت به سال گذشته همکاری خود را افزایش دهد.

این مقام مسئول افزود: اجرای طرح شیوع شناسی در مدارس بر روی تک تک دانش‌آموزان امکان‌پذیر نخواهد بود، بنابراین جامعه آماری و نمونه‌ای را تعیین خواهیم کرد تا از این طریق این طرح اجرایی شود. همچنین برنامه ای را با نهادهای بین‌‌المللی در مورد آموزش‌های حوزه پیشگیری از مقطع مهدکودک نیز پیش‌رو داریم.

افزایش کشت مواد مخدر در کشور همسایه، جنگ نرم علیه ایران است

جزینی با اشاره به تولید شش هزار تن مواد مخدر در افغانستان گفت: افرایش سطح کشت مواد مخدر در افغاستان نسبت به سال گذشته نشانه ای از جنگ نرم دشمنانان علیه کشور است.

وی ادامه داد: ۳۷ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز نشانه سرمایه‌گذاری نظام برای مبارزه با مواد مخدر در کشور است؛ اکنون ۱۶ دستگاه از طرف حاکمیت مسئول هستند که با پدیده مواد مخدر مبارزه کنند. همچنین امسال با افزایش ۵۳ درصدی سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه نیز رو به رو بوده‌ایم که البته کافی نیست اما با تمامی این اقدامات و فعالیت‌های نهادهایی مانند نیروی انتظامی، بسیج و وزارت اطلاعات نمی‌توانیم زمانی را برای محو کامل مواد مخدر در کشور بیان کنیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از شناسایی ۵۱ سایت اینترنتی در زمینه توزیع و آموزش مواد مخدر خبر داد و اظهار کرد: این موارد به پلیس فتا اعلام شده و این نهاد نیز برخوردهای لازم را با این گونه موارد انجام داده است.

اعتیاد به شیشه همچنان رو به افزایش است

وی با بیان اینکه متامفتامین و آمفتامین ها منشا آمپول و قرص‌های روان‌گردان بسیاری هستند، افزود: تنوع این مواد بسیار زیاد است به طوری که در آمریکا یک میلیون نوع از مواد روانگردان با منشا متامفتامین و آمفتامین شناسایی شده است و همچنین در میان این مواد مخدر، اعتیاد به شیشه همچنان رو به افزایش است.

جزینی با اشاره به اینکه برخی از مواد مخدر تهیه شده در آشپزخانه‌ها به دلیل اشتباه در ترکیبات دارای خاصیت سمی است، ادامه داد: متاسفانه بیشترین میزان مرگ و میر در این حوزه مربوط به «اوردز» است که در هر سه ساعت یک نفر به خاطر آن جان خود را از دست می دهد.

تنظیم سند توسعه مشارکت‌های مردمی تا پایان امسال

جزینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تاثیر تسریع حکم اعدام قاچاقچیان بر کاهش قاچاق مواد مخدر گفت: اجرای حکم مراحل قانونی خودش را دارد و ما نمی‌توانیم سیستم قضایی را مجبور به تسریع اجرای احکام کنیم اما کمیته تخصصی حقوقی ما اینگونه مسائل را بررسی می‌کند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این انتقاد که بسیاری از مجرمین این حوزه خیلی زود از بازداشت آزاد می‌شوند، گفت: متجاهرین پس از دست گیری به مراکز نگهداری فرستاده شده و در آنجا می‌مانند اما در مورد برخی خرده‌فروشان نگهداری آنها بستگی به میزان و نوع مواد مخدر همراه‌شان دارد.

وی افزود: برخی احکام در مورد این مجرمین تنها مربوط به جزای نقدی و یا شلاق می‌شود، برای نمونه اگر فردی با مقدار کمتر از ۵۰ گرم تریاک دستگیر شود مجازات حبس برای او در نظر گرفته نمی‌شود.

جزینی در پایان به تنظیم سند توسعه مشارکت‌های مردمی تا پایان امسال خبر داد و افزود: این سند که مصوبه ستاد است چهارمین سند برای مقابله با مواد مخدر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز