خبرگزاری کار ایران

یک فعال مدنی حقوق کودکان کار در گفت‌وگو با ایلنا:

شورای ساماندهی کودکان کار فعالیتش را تسریع کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۰۳۶

«اکنون همراهی مسولین با نهادهای مدنی ایجاد شده و امیدواریم در مواردی که این نهادها با مشکل روبرو می‌شوند بخش‌های دولتی همکاری‌های لازم را نیز با این نهادها داشته باشند.»

یک فعال مدنی حوزه کودکان کار و خیابان ضمن اشاره به رویکرد متفاوت دولت جدید در زمینه کودکان کار به همراهی مسولان دولتی اشاره کرد و افزود: امیدوارم مسولین و شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان فعالیت‌های عملی خود را تسریع بخشند، تا پس از همراهی شاهد همکاری آنان نیز در این زمینه باشیم.

خجسته اسلامی‌نژاد فعال حقوق کودکان درگفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد عملکرد دولت درمورد کودکان کار و خیابان گفت: دولت جدید در مورد حقوق کودکان کار، رویکرد متفاوتی نسبت به گذشته داشته است. اکنون همراهی مسولین با نهاد‌های مدنی ایجاد شده و امیدواریم در مواردی که این نهاد‌ها با مشکل روبرو می‌شوند بخش‌های دولتی همکاری‌های لازم را نیز با این نهاد‌ها داشته باشند.

وی افزود: در دولت جدید فعالان مدنی توانسته‌اند با نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و دیگر نهادهای دولتی مربوط به کودکان کار جلساتی داشته باشند ومسائل و مشکلات این حوزه را با آن‌ها مطرح کنند.

موسس انجمن حامیان کودکان کار و خیابان با اشاره به تشکیل مجدد شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان در دولت جدید گفت: در پی تشکیل مجدد این شورا از سوی دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، جلسات متعددی باحضور فعالین مدنی ومسئولین، رخ داده و سبب شده است که همراهی این افراد با نهاد‌های مدنی احساس شود و مقداری از مشکلات پیش روی این انجمن‌ها کاهش پیدا کند.

وی در مورد جلسه نمایندگان سازمانهای مردم نهاد با نماینده آموزش وپرورش افزود: این جلسه بعداز ۹ سال اتفاق افتاد و ما درمورد مشکلات کودکان محروم صحبت کردیم، هرچند که هنوز اقدام عملی برای رفع این مشکلات از سوی نهاد‌های دولتی رخ نداده است اما امیدواریم که شورای ساماندهی کار‌هایش را تسریع کند و اقدامات عملی خود را گسترش بخشد، زیرا که انجام هر اقدامی در این زمینه با سرنوشت کودکان در ارتباط است.

اسلامی‌نژاد گفت: به هر حال در تمامی دنیا این مسئله وجود دارد که دولت‌ها نمی‌توانند به تنهایی تمامی مسائل را رفع کنند، بنابراین بهتر است که فعالیت نهادهای مدنی را تسهیل کنند تا این نهاد‌ها بتوانند در رفع مشکلات موثر باشند.

این فعال اجتماعی با اشاره به کم کاری‌هایی که در گذشته رخ داده است، اظهار کرد: در سال ۷۹، که بهزیستی تعداد کودکان کار را بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر تخمین می‌زد اگر به راهکار‌ها و نظرات سازمانهای مردم نهاد اهمیت داده می‌شد اکنون شاهد آمار گسترده‌ای از این کودکان نبودیم.

این فعال حقوق کودکان در مورد اولویت‌های مسائل کودکان کار گفت: بهداشت، آموزش، تغذیه، رسیدگی به وضعیت مالی و فقر نسبی این کودکان از جمله مشکلات عمده این حوزه است اما نمی‌توان اولویتی برای آن‌ها قائل شد زیرا این گونه مسائل به صورت زنجیره‌ای با هم در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: برای نمونه ما در مراکز آموزشی خود برای کودکان نیازمند علاوه بر بحثآموزش به امور دیگری مانند بهداشت و تغذیه کودکان هم رسیدگی می‌کنیم زیرا فقدان هر کدام از این موارد می‌تواند در فرآیند آموزش کودکان اخلال ایجاد کند و آن‌ها را وارد چرخه کار کند.

رئیس انجمن حامیان کودکان کار و خیابان در مورد فعالیت‌های این سازمان مردم نهاد گفت: ما از سال ۸۱ فعالیت‌های خودمان را در راستای کمک و توانمند سازی کودکان محروم و نیازمند فارغ از هرگونه تفاوت میان‌ نژاد، ملیت و مذهب کودکان آغاز کردیم و در حال حاضر ۷ مرکز آموزشی و حرفه آموزی با حضور ۷۰۰ کودک تحت پوشش را در اختیار داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز