خبرگزاری کار ایران

انجمن حمایت از حقوق کودکان بیست ساله شد

کد خبر : ۱۴۸۲۵۷

در نام انجمن که حمایت از حقوق کودکان آمده است، واژه‌های حقوق شامل همهٔ عواملی می‌شود که می‌تواند یک جریان سالم و مطلوب برای رشد انسان را تا حدودی تضمین کند. حقوقی نظیر حق بقا، رشد، دسترسی به غذا، هوا سالم و..

ایلنا: هنزمندان، نویسندگان، حقوقدانان و فعالان حوزه کودک گرد هم آمدند و بیست سالگی انجمن حمایت از حقوق کودکان را جشن گرفتند.

به گزارش ایلنا؛ در این برنامه با حضور ستاره‌اسکندری، رخشان بنی‌اعتماد، بهاره رهنما(سفیر انجمن)، مصطفی رحماندوست، هنگامه مفید و بسیاری از هنرمندان و پیشکسوتان حوزه کودک، از تلاش‌های انجمن برای بهبود شرایط کودکان تقدیر شد.

شیوا دولت آبادی، رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک با اشاره به تاریخچه انجمن گفت: ۲۰ سال از شکل‌گیری انجمن حمایت از حقوق کودکان گذشته و اکنون می‌خواهم از تولد این نهاد بگویم. از بنیان آن از بنیانی که از ایده‌ای جوشید و آرزوهای کار داوطلب برای کودکان را با پیمان جهانی حقوق کودک پیوند زد و برای ما نگاهی همه جانبه و حق محور را به رشد انسان میسر کرد.

به گفته دولت آبادی در اساسنامه انجمن حمایت از حقوق کودکان در درجه اول به قوانین مرتبط با کودکان توجه ویژه می‌شود و انجمن برعهده خود می‌داند که با کار‌شناسی در دادن پیشنهاد برای تدوین، تغییر، اجرا و کیفیت‌های اجرای قوانین مشارکت داشته باشد.

او ترویج حقوق کودک در چارچوب پیمان نامه جهانی - که جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۳ به آن پیوسته است - را از اهداف انجمن برشمرد و گفت: در اساسنامه ما مدلسازی برای مداخله در شرایط سخت کودکان و در راستای توانمندسازی آن‌ها است. در نام انجمن که حمایت از حقوق کودکان آمده است، واژه‌های حقوق شامل همهٔ عواملی می‌شود که می‌تواند یک جریان سالم و مطلوب برای رشد انسان را تا حدودی تضمین کند. حقوقی نظیر حق بقا، رشد، دسترسی به غذا، هو اسالم، حق درمان، حق آموزش با کیفیت که با بالندگی بیانجامد، حق امنیت، مصون ماندن از ملال‌های فقر، جنگ، نا‌آگاهی والدین، بلایای طبیعی و نظایر آن، حق مسئولیت کیفری مناسب پس مفهوم حقوق کودک بسیار فرا‌تر از تصور خشک از چند مادهٔ قانونی می‌رود و شامل امکانات واقعی در دسترسی به بهداشت، سلامت، تعلیم و تربیت، رفاه، امنیت، حمایت اقتصادی و فرهنگی به هنگام وبسیاری دیگر امکانات برای هر کودک است.


دولت آبادی ادامه داد: ما به دنبال تصویب پیمان‌نامه و الحاق آن در ایران بودیم که بانو مهدخت صنعتی این ایده را که انجمن می‌تواند تحقق مواد پیمان‌نامه در ایران را خط مشی خود قرار دهد در ذهن پرورانده و در عمل کوشید تا عده‌ای علاقمند به کار برای کودکان را گردهم آورد. این به عهده انجمن است که این خلاقیت را پاس بدارد و خاستگاه خود را فراموش نکند.


دولت آبادی افزود: «در سال ۱۳۷۳ بود که این ایده به سوی تبدیل شدن به یک سرمایه اجتماعی، یک حرکت اجتماعی و یک ساختار ماندگار حرکت کرد و امسال می‌شود بیستمین سال آن را جشن گرفت.»


به گفته رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان سرمایه اصلی انجمن کار داوطلب است بوده و هست: «در انجمن به روی همه باز است. خیلی‌ها آمدند و پیوستند، خیلی‌ها آمدند و آثار ماندگاری از خود به جا گذاشتند، خیلی‌ها آمدند و به دلایل گوناگون خودشان رفتند و دور شدند ولی دلشان با انجمن ماند، خیلی‌ها ترجیح دادندمستقل شوند و کارهای مشابه انجام دهند و برخی این پیوند و باور را در همه حال با این آرمان حفظ کردند و خود به تاریخچه این انجمن تبدیل شدند.»


شیوا دولت آبادی با مرور فعالیت‌های انجمن در خانه‌های کودک گفت: آنچه در دل این حرکت اجتماعی جوشیده است ملهم از نگاه‌های نگران به وضعیت کودکان بوده و هست. از نگاه به قوانین و پیامدهای آن‌ها در زندگی کودکان، تا روزهای جمعه سال ۷۸ دروازه غار با کودکان کار که‌گاه تا ۷۰۰ کودک کار را راهی مدرسه جمعه می‌کرد و‌گاه تعداد داوطلبان راهی دورازه غار از کودکان هم بیشتر می‌شد.


وی افزود: کلاس‌های لوح‌نویسی در پارک هرندی، درک ضرورت و نتیجه به وجود آوردن خانه‌های کودک شوش و ناصرخسرو که پیوندگاه انجمن با عمل حمایت‌های حقوقی عملی و اساسی از کودک شد.


با وقوع زلزله در جنوب خراسان و سپس بم، انجمن بخشی از فعالیت انجمن در این مناطق متمرکز شد. دولت آبادی در این باره گفت: حاصل این تلاش‌ها را امروز آن را نه فقط در به وجود آمدن مدارس و مهد‌ها و یا فرهنگسرای شهر اسفندن بلکه در فرهنگ منطقه جنوب خراسان می‌بینیم. و بعد زلزله بم و بازموجی از عشق و عمل داوطلب با چند انجمن که دل‌ها و دست‌ها را به هم پیوند می‌زند و اثری دیگر می‌گذارد و بازمین ارزه آذرباسجان شرقی که بار دیگر تعهد و عشق را با حضور انسان‌ها برای کمک و استمرار آن به آذربایجان به سوی هم می‌کشد و در زندگی کودکان منطقه اثر می‌گذارد. و همیشه و همیشه انسان‌های شریفی که از خود گذشته می‌آیند، عمر می‌گذارند با خود ایده‌های نو می‌آورند و بی‌سر و صدا برای کودکان کرا می‌کنند و اثر می‌گذارند و اثر می‌پذیرند.


او ادامه داد: با گسترده شدن انجمن صدای یارا به وجود آمد که اولین تلفن همفکری با کودک و خانواده در است و به وجود داوطلبان متخصص افتخار دارد.


دولت آبادی معاضدت‌های حقوقی به کودکان آزار دیده، شناسنامه برای بچه‌های بی‌شناسنامه، اثرگذاری در بازبینی قانون حضانت، مشارکت موثر در تدوین قانون حمایت از کودکان در سال ۸۱ را از دستآوردهای حقوقی انجمن دانست و گفت: در ساختار دموکراتیک این انجمن هر کس می‌تواند با کار موثر و پایداری در عمل به هیات مدیره راه یابد و در تصمیم‌گیری‌های کلان‌تر انجمن سهیم شود. اینک ما در انجمن با خوشحالی بسیار شاهد حضور جوانانی هستیم که شاید سن آن‌ها از سن انجمن خیلی بیشتر نباشد، جوانانی که که می‌پویند، صیقل می‌زنند و صیقل‌کار داوطلب را می‌خورند و با پذیرفتن نگاه مسئولانه به آرمان‌های انجمن بری کودکان در این سرزمین، امیدهای فردای این نهاد هستند.


در این مراسم که در موزه نگارستان برگزار شد، درخت سروی به بهانه بیست سالگی انجمن حمایت از حقوق کودکان کاشته شد. اجرای گروه سرود کودکان خانه کودک شوشو برگزاری کارگاه نقاشی نیز بخش دیگری از برنامه بود. همچنین گروهی از کودکان جنوب خراسان نیز با لباس محلی به اجرای رقص خراسانی پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز