خبرگزاری کار ایران

در گفتگوی معاون امور اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران مطرح شد؛

فقط یک سوم بی‌خانمان‌های تهران در شب‌های سرد؛ جای گرم دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۷۵

مدیران شهرداری تاکید دارند ظرفیت مراکز اسکان موقت شهرداری در زمستان تنها به اندازه یک سوم افراد بی‌خانمان شهر تهران است و البته زنان کمتر از دیگران سهم دارند زیرا امکان تاسیس گرمخانه برای بانوان بی‌خانمان وجود ندارد.

ایلنا: در این شب‌ها و روزهای سرد زمستانی بخش زیادی از جمعیت شهری که نه خانه‌ای دارند نه پناهی برای آن که شب را به صبح برسانند، بازهم زیر سقف آسمان تهران شب را به صبح می‌آورند. زیر پل‌ها، خانه‌های متروکه، ایستگاه‌های قطار و اتوبوس، زیر نیمکتی در گوشه‌ای از پارک و هر جای دیگری که بتوان لحاف پاره‌ای را روی زمین خشک به روی خود کشید.

هنوز هیچ مرکزی در تهران آماری از متکدیان و بی‌خانمان‌ها در اختیار ندارد. می‌گویند: در این شب‌های سرد گزارشی از مرگ و میر در شب‌های سرد اخیر به دست‌مان نرسیده، فقط می‌دانیم که مراکز اسکان بی‌خانمان‌ها محدود هستند و بخش زیادی از آنها مجبورند در خیابان‌ها و کوچه‌ها شب را به صبح برسانند.

معاون امور اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران تاکید دارد که ظرفیت مراکز اسکان موقت شهرداری در زمستان تنها به اندازه یک سوم افراد بی‌خانمان شهر تهران است و البته بازهم زنان کمتر از دیگران سهم دارند زیرا امکان تاسیس گرمخانه برای بانوان بی‌خانمان وجود ندارد.

رضا جهانگیری فر(معاون امور اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران) درمورد اسکان موقت افراد بی‌خانمان در زمستان به خبرنگار ایلنا گفت: در زمستان ظرفیت گرمخانه‌های ما ۲ برابر شده است و ما با ظرفیتی حدود ۲۰۰۰ نفر، افراد بی‌خانمان را به صورت منطقه‌ای پذیرش می‌کنیم. البته تخمین می‌زنیم حداقل دو برابر این تعداد؛ بی‌خانمان در شهر تهران وجود دارد که اسکان داده نمی‌شوند هرچند آمار دقیقی درمورد تعداد افراد بی‌خانمان وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخش زیادی از افراد بی‌خانمان را معتادین تشکیل می‌دهند. این افراد باید به مراکز بازپروری بروند و آنجا اسکان پیدا کنند. در واقع ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر نهادهای مربوطه باید برای ساماندهی و ارائه خدمات بازپروری به معتادین بی‌خانمان اقدام کنند.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران؛ درمورد خدمات ارائه شده در گرمخانه‌ها گفت: خدمات ما در حوزه خدمات اضطراری و اسکان شبانه است. البته در روزهای سرد نیز این افراد می‌توانند در این مکان‌ها بمانند. علاوه بر اسکان این افراد، آنها شام گرم، صبحانه و بسته‌های بهداشتی نیز دریافت می‌کنند. همچنین پزشک و پرستار هم برای ارائه‌ی خدمات درمانی در گرمخانه‌ها حضور دارند.

وی افزود: علاوه بر خدمات ضروری، برنامه‌های فرهنگی ازجمله پخش فیلم، کتاب و روزنامه و برگزاری مراسم و جشن‌ در اعیاد و مناسبت‌ها و ارائه خدمات مددکاری نیز ازجمله اقداماتی است که برای این افراد درنظر گرفته شده است.

جهانگیری فر؛ درمورد اسکان بانوان بی‌خانمان گفت: ما برای خانم‌ها به علت محدودیت‌های اجتماعی گرمخانه نداریم و این بانوان به مراکز سامان‌سرا که به صورت شبانه روزی اداره می‌شود، انتقال داده می‌شوند. این مراکز ظرفیتی حدود ۲۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند.

معاون سازمان توسعه رفاه شهرداری ادامه داد: سازمان ما، کودکان بی‌خانمان متکدی را هم جمع آوری می‌کند اما مرکزی برای نگهداری این کودکان حتی به صورت موقت هم ندارد و این کودکان مستقیما به متولی قانونی این کار یعنی سازمان بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تعداد افراد بی‌خانمان فوت شده در اثر سرما در شب‌های اخیر وجود دارد یا خیر گفت: خوشبختانه تا این لحظه هیچ خبری در مورد فوت افراد بی‌خانمان در شهر تهران به ما گزارش نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز