خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان در گفت و گو با ایلنا:

روزانه ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ افغانی برای کار وارد ایران می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۶۹

اگر از لحاظ قانونی ورود و اشتغال اتباع افغانی تسهیل شود، بازار قاچاق انسان گرم نمی‌شود و اگر بتوانیم برای کارگران فصلی، در مناطق مرزی با ایجاد شهرک‌های صنعتی ومناطق آزاد اقتصادی، فرصتهایی را فراهم بیاوریم مشکلات رفت و آمد این کارگران فصلی هم حل خواهد شد.

ایلنا: رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان گفت: همواره قاچاق انسان از افغانستان آمار قابل توجهی‌ای را به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود گاهی از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در روز برای کاراز افغانستان وارد کشورمان می‌شوند، البته باید توجه داشت که به همین تعداد نیز از کشور خارج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش خبری مبنی بر تصادف مرگبار چند خودرو که منجر به مرگ ۱۲سرنشین افغان یک دستگاه سواری پژو شد، انتشار یافت. گفته می‌شود این اتفاق در هنگام انتقال اتباع غیرمجاز افغانستان به استان فارس توسط قاچاقچیان انسان رخ داده است. درست یک هفته بعد از آن نیز از فسا خبر رسید که در اثر واژگونی یک دستگاه پژوی ۴۰۵ دیگر ۱۳تبعه افغانستان که سرنشین این خودرو بودند، کشته شدند.

محمد رضا اسماعیلی، رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان، در رابطه با قاچاق انسان از افغانستان به ایران به خبر نگار ایلنا گفت: قاچاق انسان از افغانستان مسألهٔ جدید ی نیست و چندین سال است که برخی از متقاضیان کار از افغانستان به دلیل شرایط سخت کشورشان مانند ناامنی، عدم توسعه یافتگی و… به ایران می‌آیند. از آنجا که بین دو ملت ارتباط صمیمانه‌ای حاکم است و ایرانیان مهمان دوست و فارسی زبان هستند این مهاجرین از میان کشور‌های همسایه، ایران را برای اشتغال انتخاب می‌کنند.

وی افزود: هرچند به تازگی دو تصادف اخیر که موجب کشته شدن تعدادی از اتباع افغان در ایران شد، باعثجلب توجه رسانه‌ها به مسئله قاچاق انسان شده است، اما همواره قاچاق انسان در این منطقه آمار قابل توجهی‌ای را به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود گاهی از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در روز برای کار از افغانستان وارد کشورمان می‌شوند، البته باید توجه داشت که به همین تعداد نیز از کشور خارج می‌شوند. زیرا بسیاری از آنان کارگران فصلی هستند که پاییز می‌آیند و اوایل بهار به کشور خودشان باز می‌گردند.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان ادامه داد: مافیای قاچاق انسان همواره بسیار فعال است و افراد را تا عمق کشور همراهی می‌کنند. در حالی که این افراد پس از ورود به ایران با هزاران مشکل حقوقی، قضایی و انتظامی مواجه می‌شوند. اگر ما فرصت‌های کاری را برای این اتباع افغانی از طرق قانونی ایجاد کنیم، فرصت را از مافیای قاچاق انسان که در ایران و افغانستان فعال است خواهیم گرفت. در یک دههٔ اخیر بیشترین مهاجرت‌ها از افغانستان به علت مشکلات اقتصادی و امنیتی بوده است.

وی گفت: عده‌ایی معتقدند که اتباع افغان فرصت‌های شغلی را در کشورمان تصاحب کرده‌اند و به حوزه‌های اقتصادی نیز صدمه زده‌اند. به نظر من این رویکرد خیلی دقیق نیست زیرا در مورد بسیاری از فرصت‌های شغلی کشورمان، تصمیماتی گرفته شد تا کارگران افغانستانی از آن مشاغل کنار زده شوند و فرصت برای اتباع ایرانی ایجاد شود در حالی که شاهد بودیم هموطنان ما از این فرصتهای شغلی استقبال نکردند و مدیران مجبور شدند تا روند را به شرایط گذشته بازگردانند.

اسماعیلی همچنین تصریح کرد: حضور افغان‌های جویای کار در کشورمان هم یک فرصت برای ما و هم یک فرصت برای این جویندگان کار بوده است. اخیراً بر اساس مصوبات وزارت کشور و وزارت کار مقرر شده تا دفاتری جهت ثبت نام و ایجاد اشتغال به شکل قانونی برای اتباع افغانی ایجاد شود تا این افراد بتوانند از طریق این دفا‌تر به صورت قانونی وارد کشور و در محیط‌هایی تعیین شده به اشتغال بپردازند. امیدواریم این دفا‌تر به تعداد کافی تاسیس شود.

وی ادامه داد: اگر از لحاظ قانونی ورود و اشتغال اتباع افغانی تسهیل شود، بازار قاچاق انسان گرم نمی‌شود و اگر بتوانیم برای کارگران فصلی، در مناطق مرزی با ایجاد شهرک‌های صنعتی ومناطق آزاد اقتصادی، فرصتهایی را فراهم بیاوریم مشکلات رفت و آمد این کارگران فصلی هم حل خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز